Pony met neckrope leren rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hey_Mara

Berichten: 96
Geregistreerd: 02-01-17

Pony met neckrope leren rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 19:23

Ik zou heel graag mijn verzorgpony met een neckrope leren rijden *\o/* . De eigenares vindt dit ook een heel goed en leuk idee.

Ik vraag me alleen af hoe ik een pony van net 24 jaar die nog nooit met neckrope gereden heeft dit kan leren. Ik heb het al een paar keer geprobeerd en daarbij heel goed mijn stem gebruikt. Stoppen/vertragen kan ze al een klein beetje maar ik vroeg me vooral af hoe ik ze moet laten vertragen zoals je met teugels doet. Nu gaat het nog allemaal met veel vertraging: als ik bij de f van stap naar halt wil en bij de f begin met 'halt houden' sta ik pas tussen de b en m stil. Ik weet dat het heel veel geduld en oefening vraagt maar heeft iemand tips bij het aanleren. (ook bij draaien enz.)

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Pony met neckrope leren rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 19:27

Het paard wanneer je met teugels rijdt veel meer op de zit rijden. Als je met teugels rijdt, staat het paard dan binnen 2 passen stil?

Eerst steeds met je zit de hulp geven die je wilt gaan gebruiken bij het neckrope rijden en dan bij geen of onvoldoende reactie de teugels erbij pakken.

Ook het draaien is een kwestie van zit- en beenhulpen. Ik stuur zelf door mijn binnenbeen op de singel te leggen/drukken, het buitenbeen ruim naar achter aanleggen/drukken en mijn schouders ook met de bocht mee te draaien, eventueel met een hand tegen de hals aan de buitenkant.

Farome
Berichten: 683
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 19:28

Ik weet niet of het dé manier is, maar ik heb mijn paard aan de longé altijd leren lopen op stemcommando's.
Ho is ECHT! HO, dat lijkt me stap 1 als je zonder hoofdstel wil gaan rijden. Zowel op stem als op je zit terug en vooruit kunnen rijden.
Aan de neckrope gaan trekken om hem langzamer te laten gaan vind ik niks, (zelfde als aan de teugels trekken).

Leer hem voor je been wijken, zo kun je hem sturen met wat ondersteuning van je neckrope. (deze tegen de hals aan duwen, zal in het begin wat lomper gaan dan waar je uiteindelijk heen wilt.

DUWEN: lichte druk aan de buitenkant: niet trekken waar je hem heen wilt dus!
Ik zal als ik jouw was beginnen met neckrope met een hoofdstel nog om, zodat je een nood rem/stuur hebt.
Ookal is je pony heel braaf, hij kan ook gaan "vervelen" omdat hij net niet snapt, dus lijkt het me een strak plan die in het begin erbij te houden tot de teugels alleen nog voor de sier hangen.

Zo heb ik het ongeveer met mijn paard gedaan, Het is vast niet dé manier, maar voor mij werkte het *D

Hey_Mara

Berichten: 96
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 20:23

Farome schreef:
Ik weet niet of het dé manier is, maar ik heb mijn paard aan de longé altijd leren lopen op stemcommando's.
Ho is ECHT! HO, dat lijkt me stap 1 als je zonder hoofdstel wil gaan rijden. Zowel op stem als op je zit terug en vooruit kunnen rijden.
Aan de neckrope gaan trekken om hem langzamer te laten gaan vind ik niks, (zelfde als aan de teugels trekken).

Leer hem voor je been wijken, zo kun je hem sturen met wat ondersteuning van je neckrope. (deze tegen de hals aan duwen, zal in het begin wat lomper gaan dan waar je uiteindelijk heen wilt.

DUWEN: lichte druk aan de buitenkant: niet trekken waar je hem heen wilt dus!
Ik zal als ik jouw was beginnen met neckrope met een hoofdstel nog om, zodat je een nood rem/stuur hebt.
Ookal is je pony heel braaf, hij kan ook gaan "vervelen" omdat hij net niet snapt, dus lijkt het me een strak plan die in het begin erbij te houden tot de teugels alleen nog voor de sier hangen.

Zo heb ik het ongeveer met mijn paard gedaan, Het is vast niet dé manier, maar voor mij werkte het *D


Dit kan me echt al veel verder brengen. Ik ga inderdaad in het begin nog touwhalster met teugels aanlaten zodat ik toch iets van controle heb. Eigenares zei dat dit beter was omdat ze dan niet zo op het bit gefocust is Zeker met het sturen wit ik niet echt hoe ik dit moest doen. Op mijn benen reageert ze wel heel goed, wat ik ook heel fijn vind. Echt bedankt voor de goede tips! Ik ga er zeker gebruik van maken!

Evaaa13

Berichten: 6
Geregistreerd: 09-04-16
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 02:30

Dat kun je zeker leren! Zou eerst en neckrope doen en je hoofdstel voor "noodgevallen".
In een afgesloten bak ook voor de zekerheid :+

Wanneer je met een neckrope rijdt gaat het voornamelijk om je zit en dit kun je ook al oefenen met hoofdstel om :)

Er staan veel filmpjes online over hoe je dat kunt leren en les nemen zou ook kunnen nog.

Gewoon proberen zou ik zeggen *\o/*

PFT
Berichten: 64
Geregistreerd: 30-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 22:38

De combi met eerst nog een hoofdstel om voor nood en de neckrope om is goed om mee te starten. Dan kun je je been- en zithulpen goed aanleren en blijft het veilig. Als het later allemaal goed verloopt, kun je het hoofdstel later helemaal weglaten. Ik rijd zelf ook met neckrope, hier een kort filmpje ervan :
https://youtu.be/xRdZb2QAass