Mijn topperindedop, 4.5 jaar, half jaar onder het zadel

Binnenbeen en Buitenbeen kent hij ook. Lengtebuiging zijn we mee bezig. Galopperen heb ik eigenlijk op een laag pitje staan omdat ik hem eerst in draf beter voor elkaar wil hebben.
Wat is het geval:
In de stap begint hij nu netjes de hand te volgen en na te geven. Zodra ik de overgang naar draf maak begin ik weer van voor af aan met vragen en van achter naar voren rijden. Na een paar minuten begint hij dan ook mijn hand te volgen ( niet continue maar telkens toch fijntjes naar beneden )
Maar dan komt het: Er gaan paarden vanuit een andere stal naar buiten, naar de stapmolen.
Mijn fijn ontspannen paard veranderd naar een draak eerste klas en reageert nergens meer op dan de aandacht voor de paarden die naar buiten gaan. Kop in de lucht, racen, gevoel creeeren om te bokken en omhoog te komen als ik hem probeer af te leiden. De bankrand moet ik dan echt niet tegen komen want hij klimt er het liefst overheen om bij die andere paarden te komen.
Been hoef ik niet aan te leggen want elke aanleg is plots heeeeeeel extreem en gaat hij nog extremer reageren. Hij is echt niet te kalmeren. En dit houdt hij heel lang vol tot frustraties van mijn kant.
Hoe moet ik hierop reageren? Hoe kan ik dit rijtechnisch oplossen dat hij ook fijn en oplettend blijft lopen als ik erop zit en er paarden naar buiten gaan?
Dit is elke dag weer hetzelfde. Als er niemand naar buiten gaat en ik aan het rijden ben gaat het super goed.
Wat moet ik op zulke momenten doen? Gisteren ben ik er bijna afgestapt omdat hij echt in zijn tierelantijnen bleef hangen en alles wat ik probeerde geen uitkomst gaf. Voltes geprobeerd maar daar brak hij volledig uit om maar naar de bakdeur te rennen. Stelling vragen was ook geen goed idee volgens hem want hij neigde naar stijgeren.
Voor de rest een heel fijn dier maar hier kom ik zo even niet uit.