Bijna een jaar heb ik alweer een bijrijdpaard. Onzettend leuk en lief springpaardje. Maar och, wat is dit paard lui (en dit is nogal zacht uitgedrukt).. Ik heb zelf ook een paard gehad die niet aan het been was en heb dit na enige tijd snel kunnen oplossen. Maar alle tips die ik bij mijn paard had werkt bij dit paard niet. Na verschillende lessen en met deze tips te hebben geoefend kom ik maar niet vooruit.
Ik heb bijna alles geprobeerd en mijn ideeën zijn nu echt op, het word frustrerend en kan niet eens fatsoenlijk een rondje met een actief tempo rondkomen. Het is wel een paard met een moeilijke rug, kort en een hoog kruis. Maakt grote passen maar voelt totaal niet actief en valt voorover (op de voorhand). Logischerwijs probeer ik van achter naar voren te rijden. Ook wil ik andere invloeden uitsluiten, zoals een niet passend zadel of vastzittend lijf. Helaas is het niet mijn eigen paard en is een zadel nooit aangemeten geweest. Gelukkig heb ik met de eigenaresse kunnen overleggen om een zadelmaker te laten komen, alleen wordt dit pas in januari.
Wat heb ik geprobeerd:
- Kuitduw, "schopje", vervolgens tik van de zweep achter mijn been + kuitduw.
- Heel veel overgangen en vlak na elkaar. Voorbeeld: 5 passen stappen, 5 passen draven.
- Sporen gebruiken. (hiervan gaat hij meer stuiteren op de plek dan vooruit)
- Eerst naar voren en dan pas de teugels aannemen.
- Helemaal terug laten vallen en dan naar voren (door middel van kleine schopjes heel snel achter elkaar), zodat hij leert voorwaarts te denken.
Het paardje is ontzettend terug. Wanneer ik contact heb met de mond zit de rem erop. Een kleine beweging en hij staat al stil. Hier ben ik al 3 kwart jaar mee bezig en kom maar niet verder. Om constante teleurstellingen te voorkomen neem ik genoegen met enkele seconde dat hij het goed oppakt. Want misschien vind hij het ontzettend moeilijk?
Is er iemand die misschien goede tips en oefeningen weet om maar iets van verbetering te zien?