Juiste manier van been geven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cerahkat

Juiste manier van been geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 00:12

Hallo!

Ik heb een vraagje..
Ik heb altijd een vaste instructrice en ze heeft me geleerd dat wanneer je been geeft, het paard direct moet reageren. Is dit niet het geval? Duidelijker been geven. Krijg je dan nog niet een goede reactie, been en een tikje achter de kuit. Herhaald overgangen rijden van stap naar draf en het voorgenoemde herhalen ( meestal begin van de les en daarna hoeft dit eigenlijk niet meer). Dit vind ik altijd heel fijn werken want ik word niet doodmoe van het aandrijven en het paard krijgt duidelijkheid wat er van hem verwacht wordt (verbeter me vooral als ik het mis heb)..

Nu had ik les van iemand anders en zij gaf aan dat ik heel snel en lang been moet geven totdat het paard harder loopt. Ik vond dit heel onprettig om te doen en het paard volgens mij ook. Naarmate het uur verstreek, reageerde hij ook steeds minder. Ik denk dan: stel je voor dat je de hele tijd in je zij wordt geport, dan raak je geirrireerd, span je je toch aan en denk je rot eens op met je gepor!

Wat vinden jullie? Of zijn beide manieren onjuist?

upendo

Re: Juiste manier van been geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 00:16

Als je been blijft geven wordt het onduidelijk wat je nou wil van je paard.. Moet 'ie dan steeds harder?

Dus mijn inziens is de eerste beschreven optie het fijnste.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 00:21

Ik leer hier alle ruiters de eerste optie die jij beschreef. Eerst duwen, dan harder duwen en dan inderdaad een tikje.

Hier mogen ze juist niet constant been geven omdat dan de beenhulp uiteindelijk naar de achtergrond verdwijnt. Het is dan altijd aanwezig, dus waarom zou hij er ineens wel op moeten reageren?

Cerahkat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 00:44

Yacintha schreef:
Ik leer hier alle ruiters de eerste optie die jij beschreef. Eerst duwen, dan harder duwen en dan inderdaad een tikje.

Hier mogen ze juist niet constant been geven omdat dan de beenhulp uiteindelijk naar de achtergrond verdwijnt. Het is dan altijd aanwezig, dus waarom zou hij er ineens wel op moeten reageren?

Dat dacht ik dus ook! Ik kon ook echt merken dat hij er gewoon niet meer op ging reageren (en duidelijk geirriteerd raakte), waarop ik van haar dus nog meer been moest geven.. ik dacht volgens mij is dit niet helemaal de juiste manier.. Ik ben niet ervaren dus ga er al snel van uit dat de instructie gewoon juist is maar dit vond ik twijfelachtig.

Cerahkat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 00:49

upendo schreef:
Als je been blijft geven wordt het onduidelijk wat je nou wil van je paard.. Moet 'ie dan steeds harder?

Dus mijn inziens is de eerste beschreven optie het fijnste.

Ja vind ik ook. Ik blijf het ook gewoon zo doen. Ik wil graag samenwerken met het paard en de les volgen waarin we beiden plezier hebben en daar hoort constant duwen en drijven niet bij. Maar ik was vooral erg nieuwsgierig naar wat anderen vinden die meer ervaring hebben, dus vandaar mijn vraag. Bedankt!

Deroda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 09:52

Als ik het goed lees wil je tweede instructrice wel dat je je been er af haalt zodra je paard reageert toch? Dus in essentie lijken ze hetzelfde te willen: op een zo klein mogelijke hulp een reactie. Misschien dat de tweede instructrice vond dat jouw hulpen wat grof leken? En dat ze daardoor zei: niet groffer worden, maar de hulp iets langer aanhouden? Voor beide is wel iets te zeggen denk ik. Zolang het werkt, dan werkt het. Zo te horen werkte het echter voor jou en jouw paard niet, terwijl de eerste methode wel werkt. Ik zou dan ook voor de eerste methode gaan. Probeer echter wel om je hulpen steeds klein te beginnen. Je paard moet absoluut reageren, maar probeer elke dag ook je tweede/volgende hulp kleiner te maken.

Succes

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 09:58

Wel bij aan het been maken is de reactie het belangrijkst en imo moet je het simpel houden. Dus ik sluit me aan bij je 1e instructrice.

Cerahkat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-17 10:48

Deroda schreef:
Als ik het goed lees wil je tweede instructrice wel dat je je been er af haalt zodra je paard reageert toch? Dus in essentie lijken ze hetzelfde te willen: op een zo klein mogelijke hulp een reactie. Misschien dat de tweede instructrice vond dat jouw hulpen wat grof leken? En dat ze daardoor zei: niet groffer worden, maar de hulp iets langer aanhouden? Voor beide is wel iets te zeggen denk ik. Zolang het werkt, dan werkt het. Zo te horen werkte het echter voor jou en jouw paard niet, terwijl de eerste methode wel werkt. Ik zou dan ook voor de eerste methode gaan. Probeer echter wel om je hulpen steeds klein te beginnen. Je paard moet absoluut reageren, maar probeer elke dag ook je tweede/volgende hulp kleiner te maken.

Succes

Ik denk dat dat haar insteek was ja. De eerste manier die ik aangaf werkt inderdaad beter voor mij. Ik merk dat wanneer ik met mijn beide benen een paar sec. druk geef, sneller en beter reactie krijg dan 20x snel, achter elkaar totdat hij eindelijk loopt. Bedankt!

Cerahkat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-17 10:49

Elisa2 schreef:
Wel bij aan het been maken is de reactie het belangrijkst en imo moet je het simpel houden. Dus ik sluit me aan bij je 1e instructrice.

Ja precies, simpel en duidelijk toch?
De hele tijd maar met je benen bezig zijn is dat niet volgens mij .

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 15:47

snel been geven, maar wel op het juiste moment van de beweging!! En vooral dat laatste gaan vaak mis. De timing van het moment waarop jij been geeft bepaald of je paar direct kan reageren of dat hij eerst de pas moet afmaken voordat hij jou kan gehoorzamen.

Been geven moet altijd kort en snel. Ter voorbereiding kun je even klikken met je tong. Bij geen reactie mag de hulp iets groter en uiteindelijk mag je je stokje gebruiken

Maar het belangrijkste van al je hulpen is het moment dat je je hulg geeft. Hoe is de positie van zijn benen tav het moment van de hulp. Dat is de essentie. EN dat is ook bijzonder moeilijk.

Eztelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 15:50

Ik sluit mij bij de eerste manier aan. Dat werkt vaak het best.
Maar als een paard echt niet wil draven dan geef ik hem ook wel langer been. Is wel mn laatste optie want het is wel minder vriendelijk dan de eerste manier vind ik.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 19:16

Mijn is ook altijd geleerd been geven (aandrijven met je kuiten) reageert het paard niet dan iets harder. Reageert hij vervolgens nog niet met de zweep een tik geven. Het kan even duren voor het paard het snapt (mijn paard had het niet na 1 les door) maar daarna valt het kwartje vanzelf.
Wat ik vaak zie is dat mensen been blijven geven waardoor het paard als het ware afstampt en helemaal niet meer reageert.

Cerahkat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-17 21:41

Abacab schreef:
snel been geven, maar wel op het juiste moment van de beweging!! En vooral dat laatste gaan vaak mis. De timing van het moment waarop jij been geeft bepaald of je paar direct kan reageren of dat hij eerst de pas moet afmaken voordat hij jou kan gehoorzamen.

Been geven moet altijd kort en snel. Ter voorbereiding kun je even klikken met je tong. Bij geen reactie mag de hulp iets groter en uiteindelijk mag je je stokje gebruiken

Maar het belangrijkste van al je hulpen is het moment dat je je hulg geeft. Hoe is de positie van zijn benen tav het moment van de hulp. Dat is de essentie. EN dat is ook bijzonder moeilijk.

Bedoel je met kort en snel gewoon 1 keer duidelijk en dan lopen? Want die instructrice zei kort en snel achter elkaar totdat hij echt goed loopt.. dus een half rondje been geven zeg maar. Op het juiste moment vind ik nog lastig. Op het moment dat hij zijn voorwaartse drang in draf kwijtraakt, drijf ik een aantal keer bij het zitten tijdens lichtrijden. Merk ik dat hij goed voorwaarts is dan laat ik mijn been ook weer rusten. In stap is dat uiteraard om en om en in galop houd ik mijn binnenbeen er goed aan. Heel eerlijk denk ik niet zo na over de positie van zijn benen.

Athosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 21:44

Kies voor wat bij jullie het beste werkt, daar hebbje het meeste aan

Cerahkat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-17 21:46

Veraaaaah schreef:
Mijn is ook altijd geleerd been geven (aandrijven met je kuiten) reageert het paard niet dan iets harder. Reageert hij vervolgens nog niet met de zweep een tik geven. Het kan even duren voor het paard het snapt (mijn paard had het niet na 1 les door) maar daarna valt het kwartje vanzelf.
Wat ik vaak zie is dat mensen been blijven geven waardoor het paard als het ware afstampt en helemaal niet meer reageert.

Hij reageert natuurlijk al minder snel omdat het een manegepaard is voor voornamelijk beginners. Ik merk wel dat als ik al tijdens het instappen streng ben en laat weten wie er op hem rijdt en wat ik van hem verwacht, hij eigenlijk heel snel en fijn reageert. En dat doe io dan door middel van "been, geen reactie, duidelijker been, te weinig reactie, nog een keer ben en direct een tikje achter mijn kuit. Een aantal keer terug naar stap of halthouden en weer aandraven op dezelfde manier en na 3 keer ofzo heb ik de hele les een fijne snelle reactie. Ik weet ook dat iedere instructrice een eigen manier heeft maar ik twijfelde of ik het nou de hele tijd dan verkeerd deed?
Laatst bijgewerkt door Cerahkat op 03-11-17 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Cerahkat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-17 21:47

Eztelly schreef:
Maar als een paard echt niet wil draven dan geef ik hem ook wel langer been. Is wel mn laatste optie want het is wel minder vriendelijk dan de eerste manier vind ik.

Bedoel je met langer been: langer druk geven of vaker druk geven?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 21:55

...en: vaak vergeten (want vele misverstanden over)
vlak voor je een overgang wil rijden even je bekken iets terugkantelen.
(Evt aangevuld met: ietsje 'knijpen' met je dijbenen en zachtjes je kuit wat aanleggen.)

De functie van dit 'even terugkantelen' is je paard alert maken "we gaan iets doen".
Militair gesproken: het aankondigingscommando.
Die ene korte, snelle kuithulp - goed getimed op het achterbeen in kwestie - is dan het uitvoeringscommando "nu graag draf".

(Zoals ik aan de longe zeg "En....draf!" Dan is 'en' de aankondiging en 'draf' de hulp voor de gewenste actie)

Cerahkat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-17 22:00

Janneke2 schreef:
...en: vaak vergeten (want vele misverstanden over)
vlak voor je een overgang wil rijden even je bekken iets terugkantelen.
(Evt aangevuld met: ietsje 'knijpen' met je dijbenen en zachtjes je kuit wat aanleggen.)

De functie van dit 'even terugkantelen' is je paard alert maken "we gaan iets doen".
Militair gesproken: het aankondigingscommando.
Die ene korte, snelle kuithulp - goed getimed op het achterbeen in kwestie - is dan het uitvoeringscommando "nu graag draf".

(Zoals ik aan de longe zeg "En....draf!" Dan is 'en' de aankondiging en 'draf' de hulp voor de gewenste actie)

Bedankt voor de tip van het bekken! Dat is iets waar ik zeker op moet letten en iets waar te weinig over wordt gezegt in zo een les.

ForeverQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 11:12

Lijkt me op de eerste manier inderdaad het aangenaamste voor paard en als je zelf je hier get prettigste erbij voelt zou ik dit blijven doen. Veel succes!

Eztelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 20:30

Cerahkat schreef:
Eztelly schreef:

Bedoel je met langer been: langer druk geven of vaker druk geven?

Hiermee bedoel ik langer druk geven. Dus echt 'pushen'.
(Uiteraard rijd ik zonder sporen, met sporen zou ik nooit extra lang drukken)