Wij zijn 14-jarige draver (ook wel galoppeerder trouwens) Nevele. Nevele heeft volop gekoerst en kwam uiteindelijk als 8-jarige (toen nog) hengst op bokt te staan met een advertentie. Toenmalige staleigenaar was ongeneeslijk ziek en dit toppaard geraakte maar niet verkocht. Om een lang verhaal kort te maken kwam ik thuis met alles wat ik absoluut niet van plan was om te kopen. Maar heb er nu, bijna 6 jaar later nog geen dag spijt van gehad.
Nevele heeft een gouden karakter en is geweldig in al zijn veelzijdigheid. We maken eens een sprongetje, rijden heerlijk buiten en zijn will-to-please is genieten.
Nu ik klaar ben met studeren, een baan heb en op mezelf woon heb ik meer mogelijkheden om hem straks vaker mee te nemen. Als 16-jarige met amibities al eens een witte rijbroek op mijn verjaardag gekregen. Nog nooit gedragen, maar nog steeds passend.

Gister zijn we na alle gevallen regen voor het eerst naar de binnenbak gegaan om te oefenen. Vond Nevele best spannend. Aan mij de uitdaging om hem fijn te rijden met die spanning en dit weer te laten afvloeien.
Het filmpje is na een kwartiertje opgenomen, toen hij de ontspanning al mooi begon op te zoeken. Nevele uit zijn spanning hier nog door het zwiepen met de staart en 'rommelt' nog wat met het bit hier en daar. Toch ben ik zeker niet ontevreden met het algehele beeld.
Ook loopt hij telkens net wat achter de loodlijn valt me op. Hij heeft de neiging er net wat achter de kruipen maar volgt mijn hand wel. Ik zou hierin nog iets meer mee kunnen geven aan mijn handen te zien.
Over mezelf ook nog genoeg aandachtspunten. Ik ontdekte het zwieperen van mijn benen. (Nog niet zo'n onafhankelijke zit als wat ik hoopte.) Mijn handhouding mag beter en ik lijk nog wat gespannen in de bovenlijn. Dat laatste is een altijd-terugkerend-oefenpuntje. Zowel Nevele als ik zijn kanjers in het opbouwen van spanning hier en daar.
(Hoe Nevele zijn spanning uit zie je heel mooi vanaf 1.30-1.40. We komen aanrijden op de hoek waar een schrikdraad-apparaat tikt. Je ziet zijn focus hierop verschuiven en hij verstrakt en wordt onrustig in zijn hoofd, waar ik dan erg zoek hoe ik hem daar beter in kan begeleiden.)
We oefenen verder, ik ben serieus heel benieuwd naar alle tips&tops die jullie uit dit stukje film kunnen halen.