Jong paard met stelling naar de verkeerde kant

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

XkusjesX

Jong paard met stelling naar de verkeerde kant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 19:13

Hey bokkers!
Vandaag heb ik een klein b-ponytje gereden die net "ingereden" is! Ze kent sturen en de beenhulpen maar stelling en buigen (of uberhaupt hoeken doorlopen) nog niet. Ze hebben gevraagd of ik dr op wil rijden en dat gaat prima alleen ik blijf struggles hebben met de stelling. Heb ik een volte linksom dan is haar hoofd rechtsom (om het maar even plat te noemen). Door je teugel aan te leggen of naar binnen te vragen (samen met je been) gaat ze alleen maar naar binnenlopen met haar hoofd nog steeds naar buiten. Verder volgt ze de hand ook nog lang niet. (Ze trekt ((denk ik)) zo omdat haar 5 maanden oude veulen aan de andere kant staat, er is geen mogelijkheid zodat zij hem niet ziet helaas) ze is 3,5 maar heel braaf. Hoe krijg ik die stelling goed en uiteindelijk ook die buiging/nageeflijkheid? Zodra ik van achter naar voor vraag gaat ze alleen maar tegenwerken. Ik dacht aan een halsverlenger? (Zijn die er voor een b-pony trouwens). Ik hoop op antwoorden die duidelijk zijn☺ heb je zelf een paard dat zo doet of deed en wat doe jij eraan?
Groetjes!

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 19:26

XYaraaX schreef:
Hey bokkers!
Vandaag heb ik een klein b-ponytje gereden die net "ingereden" is! Ze kent sturen en de beenhulpen maar stelling en buigen (of uberhaupt hoeken doorlopen) nog niet. Ze hebben gevraagd of ik dr op wil rijden en dat gaat prima alleen ik blijf struggles hebben met de stelling. Heb ik een volte linksom dan is haar hoofd rechtsom (om het maar even plat te noemen). Door je teugel aan te leggen of naar binnen te vragen (samen met je been) gaat ze alleen maar naar binnenlopen met haar hoofd nog steeds naar buiten. Verder volgt ze de hand ook nog lang niet. (Ze trekt ((denk ik)) zo omdat haar 5 maanden oude veulen aan de andere kant staat, er is geen mogelijkheid zodat zij hem niet ziet helaas) ze is 3,5 maar heel braaf. Hoe krijg ik die stelling goed en uiteindelijk ook die buiging/nageeflijkheid? Zodra ik van achter naar voor vraag gaat ze alleen maar tegenwerken. Ik dacht aan een halsverlenger? (Zijn die er voor een b-pony trouwens). Ik hoop op antwoorden die duidelijk zijn☺ heb je zelf een paard dat zo doet of deed en wat doe jij eraan?
Groetjes!

Ik heb even stukjes dikgedrukt die het antwoord geven op je vraag.
Ze kent het nog niet. Ze werkt je dus niet tegen, ze trekt niet omdat ze haar veulen wil zien, ze volgt je hand niet omdat ze niet wil. Ze kan het nog niet.
Je rijdt op een jong paard dat nog niets snapt en begrijpt. Ze moet leren hoe ze jou kan dragen, hoe ze moet bewegen met een mens op haar rug. Ze is nog niet in balans en een paard dat niet in balans is, kan niet correct buigen of nageeflijk lopen.
Probeer dit jonge beestje te helpen om in balans te komen door zelf de tijd voor haar te nemen en kleine, simpele opdrachten te geven. Richt je eerst maar eens op dat sturen, gas en rem. De rest komt later wel. Ga met stuuropdrachtjes ook aan de slag met je zit- en beenhulpen en niet alleen met teugelhulpen.
Om een paard in balans te krijgen, is veel rechtuit lopen goed. Als je de mogelijkheid hebt, ga dan vooral lekker veel buitenrijden, omdat je hier vaak langer rechtuit kunt gaan dan in de bak.
Die hoeken zijn gewoon nog enorm lastig voor haar, daarom valt ze hier nog doorheen. Ze moet kracht opbouwen.

Alsjeblieft, laat halsverlengers of andere hulpmiddelen achterwege, want dat gaat niet de oplossing zijn.
En ik weet niet of je les hebt en hoeveel ervaring je hebt met jonge dieren, maar een paar extra ogen van een instructrice kunnen absoluut geen kwaad. Wat je dit dier nu aanleert, gaat de basis zijn voor de rest van haar leven. Dus beter daar nu met goede instructie in investeren, zodat iedereen nog lang plezier van haar kan hebben.

XkusjesX

Re: Jong paard met stelling naar de verkeerde kant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 19:42

XChanelx , ik dacht de hulpteugels nog even te laten liggen, ookal raadde iemand me dit laatst aan. Mijn instructrice kijkt natuurlijk mee! Bedankt voor je reactie,ik ga er wat mee doen

MiCasa

Re: Jong paard met stelling naar de verkeerde kant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 09:30

Je kan natuurlijk niet verwachten van een jonge net beleerde pony dat deze in stelling en lengtebuiging kan lopen.
En inderdaad laat alsjeblieft de hulpmiddelen achterwege.
Leuk wel dat je instructrice meekijkt, maar geeft ze je ook tips?

Ik zou namelijk eerst gewoon eens gaan werken aan de balans/ rechtrichten van de pony en kan mij dan ook aan bovenstaande aansluiten.
Tevens zou je ook grondwerkoefeningen kunnen doen om haar te laten rekken en strekken.
Dat ze zo door de bochten heen gaat is eigenlijk niet raar.

Even een kleinigheidje om aan te denken :)
Ik zal het proberen kort te houden.
Als persoon zelf ben je links of rechtshandig en heb je een voorkeurskant.
Bij een paard is dit net zo, hij heeft een voorkeurkant en daarnaast ook nog zijn voorkeursbenen voor en achter. Aan de ene kant van zijn lichaam zijn de spieren korter dan aan de andere kant.
Je zou hier ook mee kunnen werken door grondwerkoefeningen waarbij je doelgericht werkt aan het strekken en rekken van de spieren.

Succes!

XkusjesX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 14:15

MiCasa schreef:
Je kan natuurlijk niet verwachten van een jonge net beleerde pony dat deze in stelling en lengtebuiging kan lopen.

Tevens zou je ook grondwerkoefeningen kunnen doen om haar te laten rekken en strekken.
Dat ze zo door de bochten heen gaat is eigenlijk niet raar.

Aan de ene kant van zijn lichaam zijn de spieren korter dan aan de andere kant.
Je zou hier ook mee kunnen werken door grondwerkoefeningen waarbij je doelgericht werkt aan het strekken en rekken van de spieren.

Succes!

allereerst bedankt voor je antwoord. Ik heb wel nog een paar vragen betreffende de stukjes hierboven.

-Ik verwachtte dit in eerst instantie omdat de eigenaar zei dat ze volledig ingereden was. De conclusie is eigenlijk dat ze niet ingereden is maar zadelmak is gemaakt. Bij het inrijden hoort namelijk wel het stelling en het buigen al een beetje er bij gepakt te zijn. Daar heeft hij immers ook voor betaalt. Helaas zeggen zij ( de manege )dat dit ook gebeurd is, maar met mijn moeders oog op jonge paarden (ze is instructrice en daarnaast heeft ze altijd jonge paarden getraind) is dit dus niet zo. Dit merk ik ook tijdens het rijden. Vandaar dat ik verwachtte dat dit wel goed zou gaan.

- Over welke grondwerk oefeningen spreken we hier dan en hoe kan ik deze uitvoeren? is dit ook op lang termijn handig of is dit alleen om haar te laten wennen eraan. ik neem aan dat dit later onder het zadel terug te pakken is?

-Hier eigenlijk het zelfde verhaal als net, welke oefeningen zijn dat dan?