Een been wel kunnen stilhouden een been niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vokim

Een been wel kunnen stilhouden een been niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-17 22:13

Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste keer op bokt.nl dus ik weet niet of ik goed zit maar ik zit met een probleem..
Sinds gisteren kan ik opeens mijn rechterbeen niet meer stilhouden, het zwiept alle kanten op.
Dit probleem heb ik drie jaar geleden ook gehad en sinds die tijd is het eigenlijk altijd goed gegaan,maar nu is het probleem dus plotseling terug. Het been gaat echt alle kanten op het lijkt wel spastisch... Zou iemand mij alsjeblieft tips willen geven ik zit er erg mee en mijn paard vind het ook niet grappig.

Alvast heel erg bedankt.

Gr kim

tanjaatjuhh

Re: Een been wel kunnen stilhouden een been niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 22:36

Wat is er veranderd dat het nu opeens niet meer wil?

Vokim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-17 22:43

tanjaatjuhh schreef:
Wat is er veranderd dat het nu opeens niet meer wil?

Ik durf het niet te zeggen.. ik reed hiervoor een paard van 1,80 en deze is 1,64. Mijn zus dacht dat het misschien daar ook mee te maken heeft dat het bij de grote beter ging. Deze merrie rijd ik nu een aantal weken. Het enige wat ik mij kan bedenken wat ik echt veranderd heb sinds donderdag is dat ik de schouders nu bewust naar achteren doe.

Zat zelf ook te denken aan minder kracht in mijn rechterbeen of dat ik misschien rechts zelf vast zit ofzo. Het is wel erg plotseling op komen zetten dus dat is dan weer gek..

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 08:01

Is het paard soms erg scheef?
Ik denk dat het moeilijk is om iets nuttigs te kunnen zeggen zonder filmpje, maar bij een scheef paard is het moeilijk om je been aan de bolle kant lang te houden, ik kan me voorstellen dat die dan niet stil zou blijven liggen.

Probeer eerst te kijken of je vanuit je bekken recht zit, dus dezelfde druk op beide zitbeentjes, meestal begint een probleem met de benen daar al.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 08:23

Het kan aan je eigen houding of ongelijkheid liggen. Als je wat rek en kracht oefeningen doet; ben je dan gelijk aan 2 kanten?
Je zadel kan ook van invloed zijn. Als dat scheef ligt (of is gaan liggen door jou) kan je been ook meer gaan wiebelen.

Voor mij heeft ruiterfit icm houding en zitlessen heel goed geholpen. Ik moest mijn been iets verder terug leggen en meer contact houden met mijn beugels. Was redelijk makkelijk aan te passen en leverde direct resultaat op. Maar dat wil niet zeggen dat dat voor jou ook helpt .

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 08:26

Zit de rechter beugel op een andere hoogte? Wellicht iets glads aan de binnenkant van je laars of zweetblad. Probeer eens in te vetten?

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 08:58

Hoe is het met zadel, met bb pad en zonder zadel? Is het alleen te paard of ook op andere momenten? Andere sport beoefend en daar spierpijn van? Beugels een keer op een andere lengte (wellicht minder of teveel steun dan normaal)? Kan het zijn dat je je schouders nu overcompenseert (schouders naar achter, heupen/benen meer naar voren)? Al een filmpje laten maken? Je instructrice mee laten kijken?

Vokim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 09:49

Bedankt voor al jullie reacties! Ik vind het lastig te beoordelen of ik het alleen met paardrijden heb of ook op andere momenten. Vanavond ga ik weer naar de sportschool en zal kijken of ik dan iets verschil merk. Daarnaast denk ik zelf niet dat het aan het zadel ligt of aan de scheefheid van mijn paard. Dit omdat ik drie jaar geleden met een ander paard hetzelfde probleem had.

Ik vind jullie tips echt super en ga ze allemaal uit proberen, wie niet waagt wie niet wint. Als het dan nog niet beter wordt zal ik een filmpje maken om zo te laten zien wat het probleem is.
Helaas kan er op dit moment geen instructrice mee kijken omdat ik die niet heb. Ik heb maar 1 keer in de maand les op dit moment en die les is net geweest. Ik houd jullie op de hoogte!