Pony valt tegen de bakrand aan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sill____

Pony valt tegen de bakrand aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-17 13:00

Hallo,,

Wat leuk dat je mijn topic geopend hebt. Sinds kort ben ik trotse eigenaar van mijn eerste eigen haflinger pony!!!! Hij is 5,5 jaar en sinds pak em beed 2 maand onder het zadel. Hij pakt alles heel braaf op en loopt al best netjes zijn rondjes.

Nou heeft hij erg veel moeite met de galop en zoekt hierbij veel steun van de bakrand. Zo veel dat hij zich soms bijna laat vallen en net op tijd bij kan zetten om te blijven staan. Nou zijn we op advies van mijn instrecteur gestart met longeren in een afgezette volte in de bak met touwtjes als trainings middel. Dit om hem wat sterker te maken, en om te voorkomen dat er angst of haat naar het rijden gaat ontstaan voor het dier. Het is namelijk nu ook zo dat hoe meer hij zo gaat lopen als hij moet, hij de wand nu ook nodig heeft in draf. Soms wil hij er liever niet van wijken en stormt mooi door naar het einde van langezeide om daar tegen de hoek van de korte zeide aan te vallen. Nou ben ik van de touwtjes geen voorstander en daarom wil ik hierover jullie mening vragen. Tevens pakt hij dit wel goed op en neemt al geen paaltjes meer mee

Ook wil ik jullie graag om rijtechnische tips vragen, die mijn probleem mogelijk zullen kunnen verbeteren.

Dank julliewel voor het lezen,,
Silvia

Lottexxx

Re: Pony valt tegen de bakrand aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 13:14

Je paard loopt duidelijk door je been heen, hier moet je hem al veel eerder opvangen. Hoe reageert hij verder op druk van je been?

Sill____

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-17 13:25

Hij is opzich al goed aan het been als het gaat om de voorwaartse aanduiding. En hij gaat er ook al wel voor opzij maar waarschijnlijk niet als hij het moeilijk heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 13:26

Sill____ schreef:
Hallo,,

Wat leuk dat je mijn topic geopend hebt. Sinds kort ben ik trotse eigenaar van mijn eerste eigen haflinger pony!!!! Hij is 5,5 jaar en sinds pak em beed 2 maand onder het zadel. Hij pakt alles heel braaf op en loopt al best netjes zijn rondjes.

Nou heeft hij erg veel moeite met de galop en zoekt hierbij veel steun van de bakrand. Zo veel dat hij zich soms bijna laat vallen en net op tijd bij kan zetten om te blijven staan. Nou zijn we op advies van mijn instrecteur gestart met longeren in een afgezette volte in de bak met touwtjes als trainings middel. Dit om hem wat sterker te maken, en om te voorkomen dat er angst of haat naar het rijden gaat ontstaan voor het dier. Het is namelijk nu ook zo dat hoe meer hij zo gaat lopen als hij moet, hij de wand nu ook nodig heeft in draf. Soms wil hij er liever niet van wijken en stormt mooi door naar het einde van langezeide om daar tegen de hoek van de korte zeide aan te vallen. Nou ben ik van de touwtjes geen voorstander en daarom wil ik hierover jullie mening vragen. Tevens pakt hij dit wel goed op en neemt al geen paaltjes meer mee

Ook wil ik jullie graag om rijtechnische tips vragen, die mijn probleem mogelijk zullen kunnen verbeteren.

Dank julliewel voor het lezen,,
Silvia

geen hang en sluitwerk ben ik met je eens hij moet gewoon op eigen benen zijn balans zoeken

probeer eens een kleine volte bij E ob B in draf, op de volte voorbereiden en in galop aanspringen en direct de grote volte in en de overgang - op de volte - naar de draf maken zodat hij steeds weer een andere oefening moet maken, haal hem door heel afwisselend te rijden uit z'n "comfort zone" door steeds op andere plekken iets te doen, alleen hoefslag inspireert niet genoeg juist die afwisseling heeft hij nodig om te ontwikkelen - fysiek en mentaal -
probeer om niet op de lange zijdes te rijden - b.v. in stap kun je dat goed oefenen - maar veel op de tweede hoefslag of vanuit de A C-lijn te werken links en rechts kleine voltes stukjes rechtuit

succes, leuke uitdaging

Sill____

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-17 13:27

@MCE Thanks voor de tip gaan we mee aan de slag

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 14:28

In Nederland wordt dit probleem wel vaak afgeschoven op balans, maar in werkelijkheid valt dit vaak mee. Vooral voor een 5,5 jarige. Niet dat dit het probleem niet is hoor! Zou heel goed een factor kunnen zijn, maar het klinkt voor mij alsof er meer mee speelt.

Zoals eerder gezegd zit er dus nog een probleem in het wijken voor druk. (Hij loopt door je been/ teugel heen). Dit kan je goed oplossen door rustig bezig te gaan met elk gedeelte van het lichaam afzonderlijk van elkaar te kunnen laten wijken. Alleen de achterhand, alleen de voorhand (dan draait hij op het binnen achterbeen, buiten voorbeen stapt goed over binnenvoorbeen) en wijken opzij (dat is dus achterhand en voorhand gecombineerd). Zowel vanaf stilstaand als in stap en uiteindelijk dus draf.

Daarnaast kan het zijn dat je je paard onbewust beloning geeft bij de bakrand. Besef je dat in dit geval bij galop, een gang lager beloning is. Of zelfs nog subtieler; stel jij hebt druk op de teugels of je buiten been en hij is bij de bakrand aangekomen; jij doet alle druk die je er op had er af. Dan is zelfs dit een beloning. Dan maak je de bakrand dus een positief iets, de sweetspot heet dat dan. Dan leer je hem dus onbewust aan naar de bakrand te gaan! Dit kan ook echt van kwaad tot erger gaan. Let maar eens op hoeveel paarden naar de uitgang van de bak trekken als je het paard zou laten bepalen waar hij heen gaat.
Wat ik doe om dit te voorkomen (of op te lossen) is door de teugels weg te gooien en alleen de speedcontrole te controleren. Het maakt dus niet uit waar je paard naar toe gaat. Jij mag de teugels ook voor niks anders dan voor de snelheid aanraken! Gaat je paard naar de bakrand (wat hij uiteraard gaat doen), dan ga je hem niet stoppen. Hoogstens vraag je wat stelling naar buiten zodat je knieën heel blijven. Verder zit jij daar gewoon en laat hem uitzoeken dat hij er geen release voor krijgt. Soms geef ik zelfs nog wat been bij. Een paard zonder ruiter zie je ook niet zomaar het hek in rennen, dit is echt aangeleerd gedrag (of hij is in paniek dan haha). De enige plek waar hij zn release krijgt is de plek waar jij hem wilt hebben. Gaat hij altijd naar de uitgang van de bak, dan mag hij rusten aan de andere kant. Eerst maak je een denkbeeldige lijn in het midden van de bak, waar hij mag rusten en dit bouw je steeds meer af. Je maakt die sweetspot dus steeds kleiner. Zo dwing je je paard niks maar laat je hem nadenken, en leer je hem om verantwoordelijkheid te nemen. Je traint het denkgedeelte van z'n hersenen, hij leert te denken en niet alleen z'n instinct te gebruiken. Probleem bij deze oefening is wel dat het behoorlijk wat skill en durf van de ruiter nodig heeft.. Mensen vinden het vaak lastig omdat onze hersenen zo getraind zijn om volle controle te willen.. Krijgen we dit niet dan spannen we snel aan, wat averechts werkt voor deze oefening. Je zou deze oefening dus eigenlijk eerst onder de knie moeten krijgen door het zelf te leren op een getraind paard voordat je het toepast op een groen paard. Of je moet er begeleiding bij hebben.

Als laatste had m'n paard ook heel veel moeite met galop, vooral buiging in galop. Doordat hij dat buigen zo moeilijk vond ging hij de verkeerde kant op buigen. Hierdoor kwam z'n gewicht te veel naar binnen waardoor hij soms bijna uitgleed (we reden op gras). Hierdoor werd hij wat angstig om te galopperen in de bak en begon hij daarvoor te staken. Kleine bokjes enzo. De oplossing daarvoor was; voor 1x een fijne grote bak met goed zand. Hij durfde hij ook echt te buigen, neusje omlaag en daarna was het opeens allemaal geen probleem meer.. Heb ook veel geoefend op een groot veld toen. Ik liet hem dan op een grote, grote volte met lange teugel. Elke keer dat hij uit zichzelf een mooie buiging had en echt ging ontspannen (neusje omlaag, over de rug), nam ik hem terug naar de draf of stap of liet hem stil staan (= beloning). Ik dwong dus absoluut niks. Ik deed wel iets met m'n linkerbeen en linker teugel om die buiging uit te nodigen, maar echt minimaal. Spande hij aan en wou hij racen (dat is altijd zijn oplossing) dan deed ik niks behalve daar relaxed zitten, op die volte blijven en wachten dat hij ging ontspannen. Ik werd dus zelf niet gespannender of begon aan de teugels te zitten, dat werkt namelijk averechts.

Kortgezegd:
Blijf focussen op het wijken voor druk, heel basis. Dus ook echt vanuit stilstand en stap werken. Daarnaast leer hem aan verantwoordelijk te zijn, het werk niet om de bakrand in te lopen. De enige reden waarom hij dit doet is omdat het werkt. Het is zeker niet zo dat hij 'steun' van de bakrand nodig heeft. Voor een paard is het wel makkelijker om rechtuit te galopperen dus misschien dat de bak te klein is, en hij daarom op de bakrand valt. Als je een groot weiland hebt zou ik daar eens proberen in te gaan rijden. Belangrijk is dan wel om zelf ontspannen te blijven!

Sill____

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-17 14:59

@eileen bedankt voor je uitgebreide uitleg,, dit is wel echt iets om te gaan proberen

monnette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 19:36

Ik denk dat het longeren met touwtjes juist wel heel goed kan helpen. Ik heb zelf ook een haflinger en ben helaas geen dressuurwonder. Ik heb het idee dat mijn haflinger er , meer dan mijn kwpn-er, veel moeite mee had om de kracht en soeplesse te ontwikkelen om goed te galopperen, Hier heeft hij ook best lang over gedaan. Pas toen ik haar 1x per week ging longeren, en zeker toen met touwtjes, is dit enorm verbeterd. Dus ik zou dit gewoon 1x per week erbij pakken, dan zal je zien dat het na verloop van tijd beter gaat.

Quintyvdoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 23:09

Je paard is nog jong en pas 2 maand onder het zadel, deze dingen moet je voor lief nemen. Je paard heeft ook nog moeite met zijn eigen balans. Focus je op reactie op je been op een voorwaartse manier, dat is het belangrijkst, wend wat eerder dan de hoefslag af en probeer je paard recht te houden, mijn pasrd is als 2 jaar onder het zadel en we beginnen nu pas met wijken. Rustig aan je pony moet hetnog allemaal gaan snappen

khoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 13:55

en wat gebeurd er als je op de binnenhoefslag blijft rijden