Paard springt om tijdens galop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muztang

Paard springt om tijdens galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 17:52

Mijn verzorg paard wil vaak omspringen in de galop. Hij heeft het alleen op de rechterhand. Hoe kan ik zorgen dat hij niet omspringt en gewoon goed galoppeerd?

Change3x

Re: Paard springt om tijdens galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 18:20

Grote kans dat het door jou komt, dat je zelf niet stil (genoeg) zit. Heb je een filmpje?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 18:22

Het kan vele oorzaken hebben waarom het paard op 1 hand moeite heeft met de galop, kan uit jou als ruiter komen maar ook kan het paard problemen hebben waarom het niet wil lukken.

Misschien wat schoudervoor houden tijdens galopperen?

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 18:28

Schoudervoor rijden

Muztang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 23:53

Hij heeft het al heel lang en ik rijd hem nog niet zo heel lang en wil hem graag goed kunnen rijden in galop. Instructice gaf ook al aan om hem schoudervoor te houden op een volte. Ik was benieuwd of er nog meer tips zijn. Vaak valt hij ook over de buitenschouder weg als je op de volte rijd en hem tegen houdt over te springen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 23:55

Ik denk dat hij het gewoon moeilijk vind en dat dat zijn slechte kant is

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 00:44

Geef het tijd. Oefening baart kunst. Als ze jou vragen om met je linkerhand te schrijven ga je ook steeds willen overschakelen. Het rechtrichten van een paard heeft tijd nodig en dan nog zal er steeds een miniem verschil zijn. Ik denk dat je hierbij wat geduld moet hebben. Binnen een maand of 2 zul je al een stuk verder staan. Het ene paard heeft het er makkelijker mee als het andere.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 07:53

Er is nooit door de eigenaar gezocht naar de reden van dit probleem?

Mogelijk kan bijv een Chiropractor helpen, als het paard vast zit in zijn lijf kan het gewoon de gewenste oefening niet uitvoeren, dan kan je nog zoveel lessen maar loop je dus tegen de (huidige) beperkingen van het paard aan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 08:35

franka75 schreef:
Ik denk dat hij het gewoon moeilijk vind en dat dat zijn slechte kant is

En dat ie aan die kant dus muurvast zit (en dat heeft niet zelden een rijkunstige oorzaak)

Om te controleren of het paard inderdaad problemen met buiging heeft, kun je hem vragen, met een snoepje of bixje of zo, zijn hoofd naar de heup te brengen. Een soepel paard moet ongeveer bij het heupbot kunnen komen met z'n neus.
Zie je veel verschil tussen links en rechts, dan zit het paard vast aan die kant. Wil hij bijvoorbeeld aan de linker kant niet ver komen, dan zijn de rugspieren aan de rechterkant (verlengen geeft ongemak) stijf/verkort.

Je kunt het proberen rijkunstig op te lossen, maar dat lukt niet altijd en dan heb je echt een osteopaat/fysiotherapeut nodig. Overleg in dat geval met de eigenaar.

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 08:38

Waarschijnlijk scheefheid. Buitenteugel er goed bij dan gaat die ook niet meer over de schouder. Buitenbeen erbij en met binnenbeen proberen hol te maken. Stelling houden en buitenteugel er constant bijhouden. Niet gaan trekken naar binnen maar wel duidelijk sturen. Heel consequent zijn.

Chiropracter ben ik niet zo’n fan van. Een masseur kan het vast zitten van spieren ook constateren. Maar daar heb je de oorzaak niet mee.

Vaak is de reden dat je je paard moet laten gymen (lenig maken) ondersteunen in het werk waar die zwakker is voor oa betere spieropbouw. Anders gaat hij zelf compenseren.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 09:47

Hoe oud is dat paard?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 11:11

Aanvulling op ikke:
(Prima oefening, veelal standaard in western ohz zonder snoepje.., je paard effe stretchen)

Aan de longeer zie en voel je ook heel duidelijk of een paard niet recht is gesteld
(Van recht richten is overigens geen sprake)

Op goede kant lopen ze soepel en met lichtheid aan de lijn, op slechte kant vaak met hoofd naar buiten en met druk op je lijn, of wisselende druk.
Logisch, want zo houdt paard zich in evenwicht als ie niet mee kan gaan in de cirkellijn.
Vaak zie je paard op slechte zijde minder ondertreden met binnen achter en tegelijk meer "haast" te hebben.
Geoefend oog kan aan o.a beide rugspier gebruik en rondom voorbenen en achterbenen zien waar de problemen liggen kunnen.

Gerichte grondwerk oefeningen doen kan een prima middel zijn je paard gelijk te krijgen op beide kanten.
als het goed is, valt je paard op zijn slechte hand direct uit galop als je binnenteugel ietwat sterker aanneemt, En doet is dat niet op goede zijde.
Vermoed dat je paard ook regelmatig verkeerd aanspringt?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 12:23

Ik begrijp dat hij de rechtergalop moeilijker vindt.

Mogelijk is zijn hele buiging naar rechts wat minder ideaal: dan ook in stap en draf veel grote voltes rijden (links en rechts om).

Mogelijk is zijn rechterachterbeen minder sterk: je kunt krachtpatserij doen met overgangen rijden. Naar een langzamer gang op zit en gewicht en bij wijze van spreken een doorhangende teugel - jouw hand moet geen stootblok worden. Naar ee n snellere gang: graag een prompte reactie!
En cavaletti lopen, in rechte lijn of in een boog/waaier.

Quintyvdoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 23:11

Je paard recht houden en op 2 teugels blijven rijden, je paard vind het moeilijk om recht te lopen want dan moet het zijn lichaam meer gaan gebruiken, dit is gewoon een teken van slappe achterhand/ balansprobleem in galop. Lak aan hebben en doorrijden. Gaat vanzelf over.