paard blijft rennen op buitenrit maar deed dit eerst nooit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

novabrim

paard blijft rennen op buitenrit maar deed dit eerst nooit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-17 22:53

hallo!

ik heb een hele lieve pony die nu denk ik een klein jaartje onder het zadel is. ze is vanaf veulen af aan al mee naar buiten en vind dit erg leuk. daarom rij ik op het moment haar naast het normale bak werk heel veel buiten.
ze is altijd heel braaf geweest op buitenrit. rustig buitenritje maar ook een wild ritje zodra ik het aangeef. alleen nu begint het gevaarlijk te worden want de laatste tijd hoeft ze maar te stap van het terein te hebben, gooit ze dr oortjes naar voren en wil ze gaan rennen en loopt ze niet meer rustig.
ook zodra ik heb getraind in de bak en dan heeft ze echt hard getraind en dan lopen we terug naar stal en dan wil ze weer rennen.
ik ‘denk’ dat het geen spanning is want ze kijkt bijna nergens van op maar dat kan ik nirt verzekeren want ze praat niet :D
op deze manier is het naar buiten gaan echt gevaarlijk aan het worden dus heeft iemand hier ervaring of tips voor.
graag alleen tips en ideeen waar dit mee te maken zou kunnen hebben maar hoef geen discussies aan te gaan :)

Anoniem

Re: paard blijft rennen op buitenrit maar deed dit eerst nooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 22:56

Oei, misschien weer terug wandelen of met een ander paard? Het moet veilig blijven.

Ik merk met mijn puberpaard ook verschilt per periode. Van rennerig naar staken of gewoon onwijs braaf..

Ik zou op veilig spelen en met een pony samen weer wat vertrouwen opbouwen.

novabrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-17 23:10

juist met andere ponys wil ze zich ‘bewijzen’ (?), dan wordt ze nof erger met rennen. dan wil ze graag wedstrijdje rennen want ze weet van zichzelf dat ze enorm hard kan. zodra ze achter staat als ze een wedstrijdje rennen dan gaat ze stappen want dat kan ze niet hendelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 23:13

Galoppeer je toevallig vaak richting de stal? Want sommige paarden krijgen peper in hun reet als ze richting huis mogen galopperen. Zelf al meegemaakt dat de braafste paarden bijna niet te houden waren op buitenrit omdat de neus richting huis stond. Soms was dat al halverwege, maar ze weten dan gewoon dat ze weer richting huis gaan(wind ofzo).
Voorlopig enkel stappen, niet meer gaan crossen. Misschien voorlopig ook niet meer alleen het erf af, alleen maar aan de hand of jij erop en een handig iemand ernaast.
En als je dan weer wilt opbouwen met draven en galopperen, niet meer richting huis.
Wat doet ze als ze er vandaag spurt? Hoofd omhoog? Bit vast pakken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 23:14

Is er intussen iets verandert of gebeurt?

Wat hier helpt is om heel netjes te blijven ademen vanuit mijn buik, en me te ontspannen. Pony reageert daar heel sterk op, want je gaat automatisch anders ademen wanneer pony zich spant.

Wellicht is het wel gewoon veel oefenen, en niet steeds op dezelfde stukken draven/galoperen als je dat al deed?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 23:14

Opvoeden, aan het werk zetten.
Ho is ho, ook buiten.
Brave paarden vergeet men bijna altijd te bevestigen en dan gaat het mis.

novabrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-17 23:21

nee ik gallopeer en draaf altijd op andere stukken en vaak niet op de terug weg. ik rijd altijd wel andere routes en ken onderhand de hele hei wel want we komen overal en gaan elk paadje in dat we zien.
zodra ze gaat rennen doet ze het pricies hetzelfde als dat ze zou doen als dat ik haar wel onder controle heb met haar hoofdhouding etc alleen ze gaat dr in volle 50km pu vandoor (dit is opgemeten niet bij wijze van). ho is ho, ben ik absoluut mee eens maar zodra ik rustig ga zitten en zeg dat ze nu echt moet stoppen dan schud ze hevig met dr hoofd en blijft ze gaan.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 23:23

Aanleren van lagere gangen hoort ook bij buitentraining. Ze is blijkbaar zo enthousiast dat je weer veel meer moet oefenen op de tragere gangen. En leer haar ook stilstaan aan, ook zomaar tussendoor op buitenrit. Heel belangrijk. Kennis van me heeft haar paard geleerd dat 'easy' een gang trager betekent. Maakt niet uit of dat van galop naar draf is of van draf naar stap of naar stilstand. En ho is stilstaan. Niet dribbelen, maar gewoon wachten. Dus voorlopig back to school met haar.