Tips conditie opbouwen na meer dan een half jaar stilstaan.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

osanta

Tips conditie opbouwen na meer dan een half jaar stilstaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-17 01:56

Hoi ,
Laten we maar meteen bij het begin beginnen. Sinds mei dit jaar staat mijn verzorgpaardje stil vanwege een knieblessure van mij.
Alleen nou mag ik over een paar maandjes ( waarschijnlijk wel eerder , ben nogal koppig ) weer beginnen met rijden. Alleen ik zie nou al dat de spieren van madam totaal weg zijn , en ik denk zomaar eens haar conditie ook.
Nu gaat ze vanaf woensdag elke dag een uurtje de stampmolen in zodat ze wel haar beweging een beetje krijgt en niet al te dik word.
Maar nu de vraag aan jullie , hoe zien jullie een trainingsschema voor een 6jarige haflinger merrie die bijna 9maanden tegen die tijd weer op gestart moet worden ?
Alsvast bedankt !

suikermeisje

Re: Tips conditie opbouwen na meer dan een half jaar stilstaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 08:29

Ik denk dat je zelf ook niet direct vol aan de bak kan met je knie, dus zullen jullie samen opbouwen.
Ik zou om de dag beginnen, 10 min losstappen en zorgen dat ze over de rug beweegt.
Dan wat overgangen meenemen en weer goed uitstappen. Tussenstuk kun je dan steeds verder uitbreiden met langer en meer draf en galop.

MiCasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 23:55

Conditie en spieren opbouwen kan nog redelijk snel gaan. Let vooral goed op je paard in de training.

Persoonlijk zou ik je adviseren om samen met instructie een doelgericht schema op te bouwen en niet direct weer beginnen met rijden. Ook vanaf de grond kan je de juiste spieren trainen.

Succes!

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 06:59

Ik begin altijd aan de longe weekje of 2 soms langer. Varieer lekker met het werk en dat geeft het paardje ook weer ff de tijd om onbelast haar spieren weer te gebruiken. Ook geeft het mij nog even 2 weken uitrek zodat ik niet te eigenwijs en tr snel op mijn paard zit :Y) daarna kan ik dus eigenlijk gewoon rijden eerst wat rechtuit lekker lang laag en pak met de week weer ff wat meer mee. Gewoon lekker de basis. Vanuit daar bouw ik eeer flink op naar normaal niveau.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 07:07

Begin eerst eens met longeren en dan niet lang gewoon 10/15 minuten. Om de dag en dan elke week 10 min langer. Net zo lang tot ze weer een uur kan lopen, rijden kan belastender en zwaarder zijn. Tijdens het longeren ook zorgen dat het paard over de rug loopt en de achterhand erbij houd. Dan bouwt hij gelijk weer wat spieren op.
Als je weer gaat rijden na longeren hou het simpel. Gewoon stap draf galop en wat basis oefeningen. Ik zou vooral niet te veel doen in het begin tot hij weer terug in de spieren is.

Oefeningen voor aan de longe/rijden die fijn helpen:

Schakelen (als de conditie weer ok is)
Balkjes
Tussen pionnen door
Voltes openen en sluiten
Kleine in uitjes (als de conditie weer ok is)
Lang en laag (maar niet alleen maar een beetje schakelen in hoofd hals houding is goed)
Schouder voor een paar passen of een paar passen wijken