Mijn Fries “heropvoeden”

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tessawiers

Mijn Fries “heropvoeden”

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 22:25

Hoi ik ben nieuw hier dus ik hoop dat ik dit goed doe, maar ik heb iets waar ik wel wat tips voor zou kunnen gebruiken. Ik heb namelijk 2 jaar geleden het “paard van mijn dromen” ontmoet, een grote Friese ruin <3 . En na 2 jaar wachten (verhuizing + voorkennis etc.) is het nu bijna zover! Hij staat op een manege aan de duinen. Hij staat daar sinds hij 2/3 is en is nu 8. Maar ze gebruiken hem dus alleen maar voor bosritten. Dit is omdat zij geloven dat hij rijden in de bak gewoon niet leuk vindt.

Nu heb ik met kamp daar meerdere keren op hem mogen rijden in de bak, en het ging voor mijn gevoel best prima! In het begin vond hij het inderdaad niks, oortjes naar achteren en steeds plots stilstaan. Maar dat stilstaan werd minder en de oortjes gingen zelfs naar voren. Hij ging meer zn best doen en ik was super trots. Op gegeven moment leek hij het naar zijn zin te hebben en stopte hij niet zomaar. +:)+

Daarom denk ik dat ik hem kan leren dat in de bak ook leuk is. De stal waar hij zal gaan staan is ook aan het bos dus als hij het echt niets vindt kan ik gewoon met hem naar het bos gaan, maar t is het proberen waard toch? Het is een super lief dier en ik vind het zo zonde om er niets mee te doen. Hebben jullie tips voor me?

Alvast bedankt! :)

lizzy9299

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 22:31

Mijn tip is: probeer het bak werk altijd leuk en positief af te sluiten zodat hij de bak gaat associëren met iets leuks. Veel succes!

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 22:38

lizzy9299 schreef:
Mijn tip is: probeer het bak werk altijd leuk en positief af te sluiten zodat hij de bak gaat associëren met iets leuks. Veel succes!

Precies! Ga bijvoorbeeld uitstappen in het bos, met of zonder een stukje galop. Mijn ervaring is dat ze na bakwerk het heerlijk vinden om eventjes uit te razen :)

Anoniem

Re: Mijn Fries “heropvoeden”

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 23:19

Is het paard wel fatsoenlijk ingereden? Misschien snapt hij het niet? Sommige paarden zijn buiten heel braaf en lopen makkelijk met de groep mee, waardoor ze eigenlijjk nooit echt ingereden worden. Daarmee bedoel ik het leren van been=voorwaarts, sturen, overgangen rijden enz.
Ik zou goed les nemen, dan kun je je paard het beste begeleiden :) Succes!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 00:25

Hij komt nu naar een andere omgeving, daar kan hij een heel ander paard worden (spreek uit ervaring) ten goed of ten nadele.

Ik zou uitzoeken wat hij wel leuk vindt in de bak en daarmee eerst aan de slag gaan om hem een goede start mee te geven wat betreft inprenten van de nieuwe omgeving. Bijv sprongetje, of spelen met een grote bal of een obstakel traject.

MiCasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 00:35

Wacht eerst af hoe hij in zijn nieuwe omgeving is.
Geef hem de tijd en begin rustig aan met rijden. Maak van het in de bak rijden iets positiefs en wissel af.

tessawiers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-17 12:45

Joolien schreef:
Is het paard wel fatsoenlijk ingereden? Misschien snapt hij het niet? Sommige paarden zijn buiten heel braaf en lopen makkelijk met de groep mee, waardoor ze eigenlijjk nooit echt ingereden worden. Daarmee bedoel ik het leren van been=voorwaarts, sturen, overgangen rijden enz.
Ik zou goed les nemen, dan kun je je paard het beste begeleiden :) Succes!

Hij is wel goed ingereden, voor hij op de manege kwam was hij van een vrouw uit de omgeving maar kon wegens omstandigheden paard niet meer betalen en verkocht hem aan de manege. Daar reed hij in het begin nog wel mee, kende basishulpen. Maar op gegeven moment begon hij steeds minder fanatiek te worden en uiteindelijk als er iemand in de bak meer dan stappen probeerde stopte hij meteen en stond hij stil met oren baar achter. Dat was voor niemand meer leuk en daarom gebruiken ze hem nu alleen maar voor het bos omdat hij dit wel leuk blijkt te vinden. Maar denk dat hij het misschien met één duidelijke ruiter en genoeg afwisseling wel kan leren

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 13:06

Ik zeg: lekker veel afwisselends doen! Dus niet alleen maar basisdressuur. Doe eens een sprongetje, doe eens lange lijnen, doe eens barrel racing... kortom in de bak niet alleen maar rondjes lopen zeg maar. En af en toe de bossen in natuurlijk.