Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
goldenarrow schreef:Er zit wel een verschil tussen een (halve) ophouding en zagen. Een (halve) ophouding doe je ook met beide teugels en gebruik je eigenlijk om het paard attent te maken dat er iets gaat gebeuren. Het op het achterbeen zetten doe ik meer met mijn zit dan met mijn hand. Als je namelijk teveel hand gebruikt om je paard op te houden, dan blokkeer je hem teveel van voor. Dan krijg je dus eigenlijk het tegenovergestelde van wat je wilt, want dan kan je paard dus juist zijn achterhand er niet meer onder plaatsen omdat je hem die ruimte niet geeft.
Het zagen wat je noemt is eigenlijk het om en om knijpen/trekken aan de teugels om zo je paard van voor in de krul te krijgen. Maar wederom, als je dat doet trek je eigenlijk het paard in elkaar waardoor het achterbeen geen ruimte krijgt om onder te treden.
damian23 schreef:Een halve ophouding is een gelijktijdige inwerking met benen, zit en bovenlichaam op het paard. Dus de energie die je met benen en zit opwekt, vang je met een kneepje (even sluiten en weer los) met je hand weer op. En niet tegelijk want anders snapt je paard het niet.
Kneepjes geven is een vorm van afdwingen en dan krijg je niet de gewenste aanleuning.
Saaams schreef:Mijn pony kan ook halsstrekken voor een 7. Maar als ik haar probeer van achter naar voor te rijden met een lichte verbinding, dan loopt zij met haar kop in de lucht, rug weggedrukt en boos/paniekerig. Als ik haar meer ondersteun, benen er licht aan met een kneepje op mijn binnenteugel gaat zij netjes haar buik aanspannen en rug gebruiken. Dus ik vind het nogal een vooroordeel.
Science90 schreef:Ik schrijf regelmatig bij jury's en veel paarden op hoger niveau (M/Z) kunnen simpelweg niet halsstrekken in de proef. Ze volgen de hand niet, of ze krullen op met de kin op de borst, of ze gooien de kop in de lucht. Naar mijn mening zijn dit allemaal problemen in de basis en mensen die hun paard dus niet correct africhten. Als je je paard eerst leert voorwaarts neerwaarts de hand te zoeken, dan kun je vanzelfsprekend ook halsstrekken.
Mijn punt was juist, dat mensen die dus niet hun paard de hals kunnen laten strekken veelal geen correcte aanleuning hebben, wellicht doordat zoveel instructeurs praten over kneepjes, wat dan misschien in de praktijk onbedoeld zagen wordt.
Foster schreef:Ik heb de filmpjes bekeken, maar ik moet zeggen dat ik ze wel wat grof in de hand vind. Vooral in het laatste filmpje. Daar lijkt het bijna op zagen. Maar ik denk dat zagen puur kneepjes afwisselend links en rechts is, puur om het paard te irriteren in de mond zodat hij daarvoor gaat wijken en "aan de teugel gaat". Een halve ophouding gaat meer in samenspraak met je paard om even aan te geven dat er iets gaat komen of om hem iets terug te laten komen, maar heeft niet als doel om je paard zijn hals te laten afbuigen.