Halve ophouding - kneepjes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

Halve ophouding - kneepjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 13:10

I'm confused.

Ik zie veel lessen met instructeurs die staan te roepen: "meer kneden, maak hem zacht in de mond".
Of een mooie variant erop. "Maak hem smakelijk".
Ik word er altijd een beetje onpasselijk van.

Ik rijd altijd heel erg van achter naar voor, met vrij lange teugels in het begin. Mijn paard kan ook halsstrekken in de proeven voor een 8, iets wat voor veel ruiters een probleem is.

Maar ik heb nooit geleerd wat ophoudingen zijn. Ik gebruikte ze tot voor kort ook niet. Het ging prima zonder. Maar nu train ik richting de M1 en wordt het wel belangrijk om het paard meer op de achterbenen te krijgen. Door middel van ophoudingen.

Nu zag ik de volgende filmpjes.

https://www.youtube.com/watch?v=9YDCKlVxsOQ
https://www.youtube.com/watch?v=qZShy1v0gjA&t=358s
https://www.youtube.com/watch?v=2zjHt0W__Bc

De halve ophouding wordt daar goed uitgelegd, maar tegelijkertijd vraag ik me af: zijn dat niet de oude, bekende kneepjes? Als je constant ophoudingen maakt, wordt het dan niet alsnog zagen?

Help me out...

goldenarrow

Re: Halve ophouding - kneepjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 15:13

Er zit wel een verschil tussen een (halve) ophouding en zagen. Een (halve) ophouding doe je ook met beide teugels en gebruik je eigenlijk om het paard attent te maken dat er iets gaat gebeuren. Het op het achterbeen zetten doe ik meer met mijn zit dan met mijn hand. Als je namelijk teveel hand gebruikt om je paard op te houden, dan blokkeer je hem teveel van voor. Dan krijg je dus eigenlijk het tegenovergestelde van wat je wilt, want dan kan je paard dus juist zijn achterhand er niet meer onder plaatsen omdat je hem die ruimte niet geeft.

Het zagen wat je noemt is eigenlijk het om en om knijpen/trekken aan de teugels om zo je paard van voor in de krul te krijgen. Maar wederom, als je dat doet trek je eigenlijk het paard in elkaar waardoor het achterbeen geen ruimte krijgt om onder te treden.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 15:34

Een halve ophouding is een gelijktijdige inwerking met benen, zit en bovenlichaam op het paard. Dus de energie die je met benen en zit opwekt, vang je met een kneepje (even sluiten en weer los) met je hand weer op. En niet tegelijk want anders snapt je paard het niet.

Kneepjes geven is een vorm van afdwingen en dan krijg je niet de gewenste aanleuning.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 15:41

Mijn pony kan ook halsstrekken voor een 7. Maar als ik haar probeer van achter naar voor te rijden met een lichte verbinding, dan loopt zij met haar kop in de lucht, rug weggedrukt en boos/paniekerig. Als ik haar meer ondersteun, benen er licht aan met een kneepje op mijn binnenteugel gaat zij netjes haar buik aanspannen en rug gebruiken. Dus ik vind het nogal een vooroordeel.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 18:48

goldenarrow schreef:
Er zit wel een verschil tussen een (halve) ophouding en zagen. Een (halve) ophouding doe je ook met beide teugels en gebruik je eigenlijk om het paard attent te maken dat er iets gaat gebeuren. Het op het achterbeen zetten doe ik meer met mijn zit dan met mijn hand. Als je namelijk teveel hand gebruikt om je paard op te houden, dan blokkeer je hem teveel van voor. Dan krijg je dus eigenlijk het tegenovergestelde van wat je wilt, want dan kan je paard dus juist zijn achterhand er niet meer onder plaatsen omdat je hem die ruimte niet geeft.

Het zagen wat je noemt is eigenlijk het om en om knijpen/trekken aan de teugels om zo je paard van voor in de krul te krijgen. Maar wederom, als je dat doet trek je eigenlijk het paard in elkaar waardoor het achterbeen geen ruimte krijgt om onder te treden.

Heb je de filmpjes ook gekeken? Want waar het mij om gaat is dat de ophouding zoals daar beschreven maar een milliseconde duurt, dus niet enkele seconden zoals velen doen. Ook doet ze het alleen op de buitenteugel en niet of zelden op de binnenteugel.

Ik heb het gevoel dat veel instructeurs die praten over 'kneepjes' ophoudingen bedoelen. Maar dat die informatie niet goed overkomt bij de ruiter en dat kan ook niet met die beperkte uitleg.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 18:49

damian23 schreef:
Een halve ophouding is een gelijktijdige inwerking met benen, zit en bovenlichaam op het paard. Dus de energie die je met benen en zit opwekt, vang je met een kneepje (even sluiten en weer los) met je hand weer op. En niet tegelijk want anders snapt je paard het niet.

Kneepjes geven is een vorm van afdwingen en dan krijg je niet de gewenste aanleuning.

Hier ben ik het helemaal mee eens, maar als je nou onervaren bent en het allemaal nog aan het leren bent, hoe voel je dan of je het goed doet of niet? M.a.w. als je gewoon je instructeur volgt en die praat over kneepjes links en rechts, hoe krijg je dan ooit het gevoel wat je zoekt?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 18:52

Saaams schreef:
Mijn pony kan ook halsstrekken voor een 7. Maar als ik haar probeer van achter naar voor te rijden met een lichte verbinding, dan loopt zij met haar kop in de lucht, rug weggedrukt en boos/paniekerig. Als ik haar meer ondersteun, benen er licht aan met een kneepje op mijn binnenteugel gaat zij netjes haar buik aanspannen en rug gebruiken. Dus ik vind het nogal een vooroordeel.

Ik begrijp niet helemaal welk punt je wilt maken.

Ik schrijf regelmatig bij jury's en veel paarden op hoger niveau (M/Z) kunnen simpelweg niet halsstrekken in de proef. Ze volgen de hand niet, of ze krullen op met de kin op de borst, of ze gooien de kop in de lucht. Naar mijn mening zijn dit allemaal problemen in de basis en mensen die hun paard dus niet correct africhten. Als je je paard eerst leert voorwaarts neerwaarts de hand te zoeken, dan kun je vanzelfsprekend ook halsstrekken.

Mijn punt was juist, dat mensen die dus niet hun paard de hals kunnen laten strekken veelal geen correcte aanleuning hebben, wellicht doordat zoveel instructeurs praten over kneepjes, wat dan misschien in de praktijk onbedoeld zagen wordt.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 13:25

Een halve ophouding maak ik vanuit mijn zit, ik 'sluit' mijn zit kort voor het moment dat mijn paard weer even iets meer op achter moet komen. Kantel mijn bekken wat naar achteren (navel naar binnen), waarop mijn paard terug komt. Onderbeen houd ik ontspannen aan, waardoor ik het achterbeen onder de massa kan blijven 'drukken'. Als ik tijdens de halve ophouding uitadem en mijn been weghaal zal mijn paard ook een gang terug gaan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 13:47

Ik rijd "Spaanse ophoudingen" - mijn term.
Op de momenten dat in de boekjes staat dat "de halve ophouding" aan de orde is
(aankondigingscommando in het militaire jargon)
kantel ik mijn bekken iets/ navel extra naar binnen
knijp iets met de dijbenen
en drijf ietsje met de kuit (= niet vertragen svp).

Daarna ga je makkelijker de wending of het schouderbinnenwaarts etc in - is een overgang voorwaarts aan de orde, bijvoorbeeld draf uitstrekken dan gaat de navel weer naar voren, dijbenen los en ik drijf (="gaan").

Voor overgang terug visualiseer ik de plek waar ik bijvoorbeeld stil wil staan (= ik zet een streep op de hoefslag, hoofd op houden ;) )
en iets voor die plek houd ik op met de kuit en kantel ik nog iets verder.

Met de hand doe ik weinig tot niets, omdat het kolder is.

Ook bij de mens geldt: het kaakgewricht is een vreemd iets.
En er is een leuk kinderspelletje: je staat met een partner tegenover elkaar, houdt elkaars handen vast en dan ga je samen bewegen.
Dan komt "het": op afspraak gaat 1 van 2 bijvoorbeeld haar tenen krommen.
...je ziet niets, maar je voelt direct dat dat leuke samen bewegen iets moeizaams is geworden.

Met rijden is het precies zo: laat het dier idd lekker "van achter naar voor" zijn spieren vanuit ontspanning aanspannen - dan is dat kaakgewricht hoogstwaarschijnlijk ook los en ontspannen. Als het dier de contactteugel accepteert ('la main bonne') en
als het dier "de belangrijkste loodlijn kan maken"(= zijn achterhoeven onder jouw zwaartepunt brengen)
...dan kun je eens kijken of je met 'la maine savante' het hoofd wat kunt bijsturen en in geval van gedoe de kaak losvragen.

Ooit reed ik een lief, maar erg spooky paard - ik reed met bit en een contactteugel: voelde ik dat mijn angsthaasje strak werd in de kaak, dan had ze ergens een monster bespeurd. (De merrie was van het type 'ik houd me groot - maar 10 meter voor die vrachtauto NEEEE...!' - ik was dus erg blij met tijdig voelen dat ze vastpakte.)

Maar erg veel gekneed is fraai verwoorde 'trek m in de krul'....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 14:00

Science90 schreef:
Ik schrijf regelmatig bij jury's en veel paarden op hoger niveau (M/Z) kunnen simpelweg niet halsstrekken in de proef. Ze volgen de hand niet, of ze krullen op met de kin op de borst, of ze gooien de kop in de lucht. Naar mijn mening zijn dit allemaal problemen in de basis en mensen die hun paard dus niet correct africhten. Als je je paard eerst leert voorwaarts neerwaarts de hand te zoeken, dan kun je vanzelfsprekend ook halsstrekken.

Mijn punt was juist, dat mensen die dus niet hun paard de hals kunnen laten strekken veelal geen correcte aanleuning hebben, wellicht doordat zoveel instructeurs praten over kneepjes, wat dan misschien in de praktijk onbedoeld zagen wordt.

...in mijn ideale wereld controleert de jury na iedere proef de hals van het paard.
De spieren die warm horen te zijn zitten pal voor het zadel,
achter de nek/bij de oren zitten de 'ik ben aan het bodybuilden met het bit' spieren (= graag relatief koud daar!) en halverwege de hals, onderaan bij de slokdarm - de onderhals spieren (graag ook relatief koud).

En dan graag dat de spiercontrole plus het halsstrekken bepalen of de combinatie überhaupt winst kan rijden.
(= Als 1 van beide testen, het halsstrekken tijdens de proef en de controle van de spieren, niet goed is, krijgt de combinatie per definitie als basiscijfer een 4 of een 5. Want het dier wordt niet correct gereden en dat hoort terug te keren in alle cijfers voor de grote voltes, overgangen etc.)

Foster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 21:58

Ik heb de filmpjes bekeken, maar ik moet zeggen dat ik ze wel wat grof in de hand vind. Vooral in het laatste filmpje. Daar lijkt het bijna op zagen. Maar ik denk dat zagen puur kneepjes afwisselend links en rechts is, puur om het paard te irriteren in de mond zodat hij daarvoor gaat wijken en "aan de teugel gaat". Een halve ophouding gaat meer in samenspraak met je paard om even aan te geven dat er iets gaat komen of om hem iets terug te laten komen, maar heeft niet als doel om je paard zijn hals te laten afbuigen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 18:55

Foster schreef:
Ik heb de filmpjes bekeken, maar ik moet zeggen dat ik ze wel wat grof in de hand vind. Vooral in het laatste filmpje. Daar lijkt het bijna op zagen. Maar ik denk dat zagen puur kneepjes afwisselend links en rechts is, puur om het paard te irriteren in de mond zodat hij daarvoor gaat wijken en "aan de teugel gaat". Een halve ophouding gaat meer in samenspraak met je paard om even aan te geven dat er iets gaat komen of om hem iets terug te laten komen, maar heeft niet als doel om je paard zijn hals te laten afbuigen.

Tja - zijn het 2 manieren van rijden of is het enkel spraakverwarring...?
"Een paard irriteren", dat mag in mijn woordenboek, als je er een donders goede reden voor hebt. Anderen gebruiken om gewoon het woord 'straf'. (Een paard leert het snelste van belonen en negeren, maar soms moet het 'nee, dit dus niet' glashelder zijn.)

'Wijken voor druk' heeft charme. Maar dat betekent vooral dat het dier niet terugtrekt - aan de buitenkant is het gehoorzaamheid.
Uiteraard kan het dier pas allerlei dingen met zijn hals als het dier daar klaar voor is: sterke buikspieren, bolle rug, achterhand onder de massa.
Vind je voor die tijd dat het dier moet wijken voor de druk van de hand, dan gaat er van alles mis.

En 'aan de teugel'/ aanleuning is de reactie van het paard. Vanuit de mens gesproken is het: aangeraakt worden door de mond van het paard, die de hand van de ruiter vertrouwt.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-17 11:36

Ik zal niet individueel reageren. Volgens mij is er geen eenduidige visie over 'ophoudingen'. Sommigen doen het blijkbaar met alleen hand, anderen met zit en beenhulpen.

Pff ik vind het zo verwarrend!
Zoals het op de filmpjes wordt uitgelegd ben je constant bezig ophoudingen te geven. En als ik het op die manier zelf doe, merk ik ook dat mijn paard beter het evenwicht verdeeld houdt in bijv. een stuk wegdraven. Anderzijds heb ik het gevoel dat dit ten koste gaat van een 'stille' hand, omdat je dus constant bezig bent met knijpen ontspannen, knijpen ontspannen. En inderdaad vind ik het in de filmpjes soms lijken op zagen.

Maar de ophoudingen zoals ik ze eerst had begrepen, zijn inderdaad en enkele seconden vasthouden en weer ontspannen. Dat schijnt ook niet het idee te zijn. -O-

Janneke, ik ben het grotendeels met jou eens. In mijn beleving is er veel te weinig aandacht voor de rijvaardigheid van de ruiter, en is op CC 75% aan het trekken om dat hoofd 'mooi' te krijgen. Hetzelfde in de Z1, dan wordt er gauw een stang en trens in gehangen om aanleuningsproblemen te verbergen, maar van verfijning is meestal geen sprake. Als we met z'n allen al niet eens op orde hebben hoe je een ophouding geeft en hoe vaak, wanneer... Hoe kun je dan gaat verfijnen?

Princesj, wanneer geef jij ophoudingen? Jouw uitleg is een perfecte uitleg uit het boekje, maar doe je dat net zo frequent als in de filmpjes? Of alleen voor een nieuwe oefening/overgang?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 11:44

ik wil even een stipje, dan kan ik vanavond met geluid er eens na kijken na de filmpjes