Juiste hulpen aanspringen in galop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MoppieFilou

Juiste hulpen aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 13:39

Ik vraag me al een tijdje af wat nu de juiste hulpen zijn om je paard in galop te krijgen.

In de eerste manege waar ik reed, moest je je buitenbeen een heel stuk naar achteren leggen en vanaf dat je paard galoppeerde weer gewoon op de "normale" plaats. (Binnenbeen blijft hetzelfde.)

In een manege waar ik enkele keren gereden heb met een vriendin moest je je buitenbeen een vijftal cm naar achteren leggen en dan ook weer terug op de "normale" plaats. (Binnenbeen blijft hetzelfde.)

Bij m'n verzorgpaard (die overigens heel haar leven voor de kar heeft gelopen) moet je beide benen een vijftal cm naar achteren drukken en dan weer op de "normale" plaats. (Ik rijd met haar enkel buiten dus welke galop het is maakt niet echt uit. Ik weet niet zeker of ze ooit in een bak onder het zadel heeft gelopen.)

En als laatste volg ik nu les bij een mevrouw die zelf een aantal paarden heeft staan en je echt vanaf het begin op een goede manier leert rijden (eerst zitles en werken aan je evenwicht, daarna aan de hulpen werken, en daarna pas de verfijning zeg maar) en bij haar moet je eerst met je binnenbeen twee tikjes geven zodat je paard is voorbereid, en daarna moet je je buitenbeen een heel stuk naar achteren leggen en daar houden tot je weer gaat draven.

Nu kan ik er dus echt niet meer aan uit %) . Bij dressuur(wedstrijden) is het normaal toch de bedoeling dat je je paard zo onzichtbaar mogelijke hulpen geeft dacht ik? Dan ga je toch gedurende het galopperen je been niet naar achter blijven leggen?? Of denk ik verkeerd?

Eapy

Re: Juiste hulpen aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 13:41

Ik heb het zo geleerd: lichte binnenstelling vragen, buitenbeen beetje naar achteren, 1 drijvende hulp met binnenbeen en kleine ophouding buitenteugel.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 13:44

Nog iets anders dus :') .

Bestaat er eigenlijk wel één juiste manier? Als je geen wedstrijden rijdt of enkel springen ofzo, dan begrijp ik dat de manier niet uitmaakt, maar als je dressuurwedstrijden rijdt moet er toch één manier zijn, of niet? De mevrouw waar ik nu bij les rijdt zelf ook op hoog niveau dressuur, maar de lesgever van de eerste manege ook. Dus nu weet ik niet meer wie ik moet geloven..

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 13:45

Mij is geleerd binnenbeen op de singel buitenbeen naar achter.

Hoezo wist ik nooit, maar mijn instructrice legde het als volgt uit: je drukt je binnenbeen door als overgang naar galop en je buitenbeen leg je daarbij naar achter om de achterhand te activeren. Zodra je galopeerd gewoon je benen lichtjes eraan. But correct me if i'm wrong.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 13:46

Binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel en dan met binnenbeen laten aangalopperen. Stelling naar binnen en contact buitenteugel, binnenteugel ontspannen.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 13:47

Iedereen doet het toch net weer anders, in mijn ogen is er niet 1 hulp die altijd en voor iedereen volledig correct is. Mijn 2 paarden geef ik zelfs allebei net iets andere galophulpen, afgestemd op waar ze het best op reageren.
Buitenbeen naar achter houden vind ik zelf dan weer niet 'correct', dat is voor mij een hulp voor het paard om de achterhand naar binnen te brengen/zijwaarts te gaan dus wil ik niet aanleren dat ze daar niet op moeten reageren.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 13:49

Deni en Suzanne, jullie manieren vind ik ook het meest logisch.

Memories, rijd jij ook dressuurwedstrijden? En zo ja, welke hulpen gebruik/zie jij dan?

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 13:52

Binnenbeen hou je op de singel en het buitenbeen wat naar achteren.
Je binnenbeen ondersteunt je paard natuurlijk in de overgang naar voren.. je buitenbeen geeft aan dat je gaat aangalopperen.

Hoeveel je je been naar achteren doet en hoeveel buitenbeen je geeft, is enigezins afhankelijk van hoe ver je bent in je africhting.
Hoe minder been en hoe minder ver je been naar achter is het doel.

Daarbij galoppeer je aan in combinatie met een halve ophouding in je hand.

Het is best logisch om op je buitenbeen aan te galopperen.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 13:52

Suzanne F. schreef:
Binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel en dan met binnenbeen laten aangalopperen. Stelling naar binnen en contact buitenteugel, binnenteugel ontspannen.

Dit is wat ik bedoel inderdaad :) :j

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 13:53

Eapy schreef:
Ik heb het zo geleerd: lichte binnenstelling vragen, buitenbeen beetje naar achteren, 1 drijvende hulp met binnenbeen en kleine ophouding buitenteugel.

Ik ook op deze manier.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 13:54

Dat je op je buitenbeen aangaloppeerd vind ik ook vrij logisch. Maar wat ik dan niet snap is dat mijn instructrice op een hoog niveau dressuur rijdt, en haar been ver naar achteren laat liggen tot het paard weer moet draven.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 13:55

MoppieFilou schreef:
Dat je op je buitenbeen aangaloppeerd vind ik ook vrij logisch. Maar wat ik dan niet snap is dat mijn instructrice op een hoog niveau dressuur rijdt, en haar been ver naar achteren laat liggen tot het paard weer moet draven.

Ik denk dat iedereen gewoon zijn/haar eigen manier van rijden heeft.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 13:56

MoppieFilou schreef:

Is het paard jong/groen? Dan kan het nog wel helpen voor de duidelijkheid van de hulp om het buitenbeen naar achteren te houden. Ik zelf breng mijn buitenbeen weer naar voren omdat voor mij die hulp inderdaad ook betekent dat het paard de achterhand naar binnen mag brengen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 13:57

....een vriendin van mij zou nu roepen "de echte vraag is: 'wat is goed?'"

Je kunt een paard 'de gekste' dingen leren.
Over een gewichtshulp (= ik zit expres op links of rechts, ik kantel met bekken achterwaarts annex ik span mijn 'core' aan - dat soort dingen) is weinig discussie mogelijk, een paard voelt dit 'en moet er iets mee'.

Vrijwel alle andere hulpen zijn afspraken.
Buitenbeen achter de singel heeft iets elementairs van 'ik doe een soort galopbeweging' - dus dat is tamelijk constant.
:o persoonlijk vind ik de hele tijd dat buitenbeen achter die singel wat vermoeiend, dus na het aanspringen laat ik het been weer hangen. (Ook wil ik alleen op verzoek travers en niet standaard 'kont naar binnen'.)

Maar als een paard dol is op changeren heeft de hele tijd met 2 kuiten duidelijk zijn 'ik wil deze galop en niet de andere' best charme.

misskrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 13:59

Je Buitenbeen hou je inderdaad naar achteren. Zo weet het paard welke galop jij bedoeld. Dit is nodig voor als je later contra galop gaat rijden en de galop changementen. Daarbij geef je in galop, net als met zijgangen, diagonale hulpen. Dus binnenbeen op de singel, Buitenbeen 2 handbreedte daarachter. Dit komt vanwege de beweging van de galop. In galop ga je door te drijven met je binnenbeen. Uiteraard heb je de juiste stelling voor in welke galop je wilt gaan.

Ik vind het eigenlijk ongelofelijk dat mensen dit niet weten. Instructeurs zijn zelf vaak niet hoog opgeleid genoeg en dan krijg je dus niet de juiste hulpgeving aangeleerd met de juiste vaktermen. Alle hulpen hebben een reden. Het is onzin om zo rijden alsof je altijd een L ruiter blijft. Dat mis ik echt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 14:11

Eh, het paard heeft het boekje niet gelezen.
Uiteraard kan enige studie voor de ruiter nooit kwaad, maar laten we bij het paard beginnen.

Mij is helder dat je het linkerbeen iets teruglegt voor het aanspringen in de rechtergalop.
Ik combineer dit met zeer lichte stelling en zitten op het (a.s.) binnenbeen (spaans - anderen zitten op buiten).

Mij ontgaat het waarom het buitenbeen twee handbreedtes terug moet. Het paard heeft dit niet nodig, een dier is gevoelig genoeg. En voor mij is het ongemakkelijk ("en dus fout", ik rijd vanuit evenwicht en ontspanning).

Ik geef toe dat ik bij contragalop nog wel eens het buitenbeent stiekum terugleg, om de duidelijkheid te houden (maar mijn nadruk ligt op mijn zit/gewichtshulp). Ik ervaar dit als een extraatje.

(En de diagonale hulpen ontgaan mij. 'Binnenbeen buitenteugel' kan ik nog zien als een diagonaal - met twee kuiten twee achterbenen van aanwijzingen voorzien: heet dat ook al diagonaal..?)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 14:13

Elke hulp is een afspraak die je maakt met een paard, er is niet één juiste manier.
Je moet wel altijd ervoor zorgen dat verschillende hulpen niet op elkaar lijken, want dan wordt het verwarrend en krijg je nooit een paard dat lekker aan de hulpen is. Veel paarden worden of afgestompt of juist gespannen van verwarring.

Ik zelf geef altijd eerst een zithulp (omdat dat de hulp is waar je uiteindelijk naar toe wilt), gevolgd door met twee benen been geven, gewoon zoals je ook doet als je van stap naar draf gaat. Ik doe m'n buitenheup iets naar achter als ik de juist galop wil aangeven, dan komt je buitenbeen iets naar achter. Ik zou niet heel bewust je been naar achter plaatsen, je wilt vooral zo min mogelijk gaan wringen met je zit. Niet meer doen dan nodig is.

Als ik druk geef met één been, dan wil ik opzij. Dat verschil moet heel duidelijk zijn voor je paard.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 14:34

ER is niet 1 manier.
Hier inderdaad stelling naar binnen om je binnenbeen.
Buitenbeen 5 cm naar achter en samen met je zit hulp weet hij dan dat hij in galop moet springen.
Dan het been weer terug op de plek.

Bij een wissel leg je het nieuwe buiten 5 cm naar achter en je paard springt daar dan ook op om.

Zijgangen is ook been naar achter, maar dan is je zit hulp anders. Ik heb nooit verwarring ervaren.
Uitleggen kan ik het niet op schrift, maar goed dat ik geen instructrice ben :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 17:29

Aanspringen gaat hier op het binnenbeen. Buitenbeen aandrukken betekent achterhand naar binnen en dat wil ik niet. Ik leg het buitenbeen wel terug maar spring aan met binnenbeen.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 18:52

misskrisss schreef:
Je Buitenbeen hou je inderdaad naar achteren. Zo weet het paard welke galop jij bedoeld. Dit is nodig voor als je later contra galop gaat rijden en de galop changementen. Daarbij geef je in galop, net als met zijgangen, diagonale hulpen. Dus binnenbeen op de singel, Buitenbeen 2 handbreedte daarachter. Dit komt vanwege de beweging van de galop. In galop ga je door te drijven met je binnenbeen. Uiteraard heb je de juiste stelling voor in welke galop je wilt gaan.

Ik vind het eigenlijk ongelofelijk dat mensen dit niet weten. Instructeurs zijn zelf vaak niet hoog opgeleid genoeg en dan krijg je dus niet de juiste hulpgeving aangeleerd met de juiste vaktermen. Alle hulpen hebben een reden. Het is onzin om zo rijden alsof je altijd een L ruiter blijft. Dat mis ik echt.

Nu snap ik het! :D Bedankt!

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 18:54

bruintje123 schreef:
ER is niet 1 manier.
Hier inderdaad stelling naar binnen om je binnenbeen.
Buitenbeen 5 cm naar achter en samen met je zit hulp weet hij dan dat hij in galop moet springen.
Dan het been weer terug op de plek.

Bij een wissel leg je het nieuwe buiten 5 cm naar achter en je paard springt daar dan ook op om.

Zijgangen is ook been naar achter, maar dan is je zit hulp anders. Ik heb nooit verwarring ervaren.
Uitleggen kan ik het niet op schrift, maar goed dat ik geen instructrice ben :D

Jou snap ik ook wel :) . Maar misschien is het gewoon duidelijker voor je paard als je je been naar achter blijft leggen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 18:55

Bij mijn paard(en) betekende been naar achter houden juist verwarring.
Dan wilde ze de kont naar binnen gaan zetten want het been was niet meer ontspannen afhangend/los.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 18:58

MoppieFilou schreef:

Zie jij op tv bij de dressuur het buitenbeen naar achter liggen?
Een goed opgeleid paard zal bij het aanhouden van je buitenbeen het kontje naar binnen gooien.
Bij jonge paarden laat ik wel mijn been iets achter singel liggen op de volte maar hoe verder je komt hoe minder 'overdreven' hulpen je gaat geven.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 18:59

Dat snap ik dan ook wel weer :\ .

Bestaat er echt niet zoiets als een regel in de hoge dressuur?

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 18:59

Ladygiroc schreef:
MoppieFilou schreef:

Zie jij op tv bij de dressuur het buitenbeen naar achter liggen?
Een goed opgeleid paard zal bij het aanhouden van je buitenbeen het kontje naar binnen gooien.
Bij jonge paarden laat ik wel mijn been iets achter singel liggen op de volte maar hoe verder je komt hoe minder 'overdreven' hulpen je gaat geven.

Nu weet ik het helemaal niet meer :') .