Neckrope

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniemlh

Neckrope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 20:31

Hoii
Mij lijkt het heel gaaf om met mijn pony met neckrope te rijden. Ik heb hier alleen totaal geen ervaring in. Hoe moet dat? En hoe moet ik dat mijn pony aanleren? Iemand tips?

Azmay

Re: Neckrope

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 20:33

In principe moet het erg makkelijk zijn met een paard wat op gewicht te rijden is. Ik gebruik er met mijn jonkie een oude beugelriem voor en beloon elke keer als ze doet wat ik wil. Zit nog in de aanleerfase maar ze is dan ook nog nauwelijks ingereden.

Anna2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 20:03

het makkelijkste is om het paard eerst te laten sturen met de hals. bijv iemand longeert paard, je doet een zadel op en een neckrope om. als je de linker kant opgaat met longeren, trek je het touw een beetje naar links. op een gegeven moment als je dit vaak oefent, gaat je paard snappen wat hij moet doen als jij je neckrope naar een kant 'trekt'. dan kan je later in een klein bakje (peddock) los erop rijden. elke keer een stapje meer en steeds minder materiaal gebruiken (zadel,halster)
ik hoop dat je er wat aan hebt!
xxx Anna

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 21:15

Eerst neckreining aanleren. Als ze dat met losse teugels kunnen, gaat een een nekring ook.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 21:23

tennan schreef:
Eerst neckreining aanleren. Als ze dat met losse teugels kunnen, gaat een een nekring ook.

Zou je mij kunnen vertellen wat dat inhoud?

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 21:27

Deni11 schreef:
tennan schreef:

Zou je mij kunnen vertellen wat dat inhoud?

Neck reining komt uit de westernsport. Het houdt in dat je je paard stuurt door de teugel tegen de hals leggen, je paard wijkt voor die druk.
Naar links sturen betekent dus rechterteugel tegen de hals.

Zo kun je zonder druk op het bit eenhandig sturen. Als je er meer van wilt weten: er staan handige instructievideo's op YouTube.

Riddles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 21:33

Neckreining inderdaad, maar wat ik veel belangrijker ook vond is dat als ik denk wat ik wil mn paard het eigenlijk ook al doet. (Klinkt lekker gek _O- ) Hij is heel gevoelig op mijn evenwicht en reageert ook direct. De mijne leerde het dus ook vrij snel maar dat zal per paard verschillen. En dat kan best lang duren!! Op een gegeven moment met zowel teugels als een neckrope, dat je in het geval van eventuele miscommunicatie kan bijsturen. Balkjes lopen, veel figuren maken... vooral lekker de tijd nemen, ik vond het zelf een heel bijzonder proces. Was toch elke keer zo trots hoe snel de mijne het oppakte (en ontspande)

Ik hoop dat zowel jij als je paard er plezier in zullen hebben :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 21:40

Ik rijd al jaren met een touwtje om de hals.

Dat hoef je een paard nauwelijks aan te leren. (En 'als de longe naar links stuurt, trek je aan het linkertouw' - persoonlijk snap het niet.)

Je geeft een gewichtshulp naar links (= zit op links, kijk naar links) dat is doorgaans voldoende. In het kader van verfijning doe je handen iets naar links, zodat er een uiterst zachte 'druk' op de rechterhals is = de vraag om de hals mee te buigen.
(Krek hetzelfde als buitenteugel tegen de hals.)

Grappig om te kijken of het dier dan stelling naar binnen neemt of juist naar buiten.
Dat is ook het mooie en paardvriendelijke: is het dier nog niet klaar voor de krachtpatserij die de correcte wending is, zie je het meteen. En ook met een 'bloot' hoofd (geen bit, kaptoom, etc) kun je het dier stelling leren nemen (= de achterhand en de buikspieren van het dier trainen, niet rotzooien aan de voorkant).

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 22:07

Heel belangrijk is ook het aanleren van de rem |o . Die van mij kent neckreining namelijk als de beste en hoef maar mn hand omhoog te doen en ze gaat langzamer, een ho erbij en ze staat stil, maar met zo'n touwtje werkt het toch anders, en mevrouw had heeeel snel door dat ik zo toch iets minder te zeggen had. Inmiddels opgelost, door 1 keer boos te worden, want snappen doet ze wel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 10:18

Accoord: mijn touwtje werkt in op de boeg.
Waar veulens van mama 'ho' leren. Ik ben meerdere malen verbaasd geweest over het feit dat mijn angsthaasje braaf bleef staan in een griezelige situatie (terwijl er ook een goede vluchtweg was).
In mijn ogen/ ervaring hoef je het dus niet aan te leren.