Hoe hoog of laag handen houden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa18

Hoe hoog of laag handen houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 20:10

Hoi!

Sinds kort heb ik een nieuwe instrectrice ivm verhuizing van mij vaste.

Mijn eerste instrectrice is een grand-prix ruiter dressuur zei was vooral gericht op de figuren goed kunnen rijden tijdens een proef en het paard goed laten lopen etc etc dus proef gericht.

Nu heb ik voor een wat lagere instrectrice gezocht die op z1 niveau rijd nu vooral iets lager ook ivm dat het moeilijk is om binnen tekomen bij z'n instrectrice en er verder niemand echt in de buurt is.

Deze let echt heel erg op mijn zit wat ik wel fijn vind maar een hele omslag want ik moet opeens iets heel anders doen vooral zit ik er mee dat ik mijn handen voorheen altijd iets boven de schoft hielt en nu opeens moet ik mijn handen wel 3 keer hoger doen, dus zeg maar ellebogen in een hoek van 90 graden ongeveer.

Is dat wel de goede houding? Misschien omdat ik heel anders gewend ben de laatste jaren dag het mij gewoon erg apart in de oren klinkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 20:12

Van je ellebogen tot het bit horen je onderarmen en de teugels in 1 lijn te lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 20:13

Mungbean

Re: Hoe hoog of laag handen houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 20:19

Mijn ervaring met instrUcteurs die extreem aan houding willen sleutelen is dat ze zelden bezig zijn met paardrijden.

Houding is belangrijk maar er komt meer bij kijken dan enkel waar je je voet of hand precies hebt. Hulpen moeten in eerste instantie effect hebben en niet storend zijn.
Je handen horen de beweging van het paard te volgen en daar is geen gefixeerde positie voor. Soms is dat wat hoger, soms wat lager.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 20:32

Sizzle schreef:
Mijn ervaring met instrUcteurs die extreem aan houding willen sleutelen is dat ze zelden bezig zijn met paardrijden.

Houding is belangrijk maar er komt meer bij kijken dan enkel waar je je voet of hand precies hebt. Hulpen moeten in eerste instantie effect hebben en niet storend zijn.
Je handen horen de beweging van het paard te volgen en daar is geen gefixeerde positie voor. Soms is dat wat hoger, soms wat lager.

Precies! En merk bij mezelf dat het per paard ook heel erg verschilt. Zorg ervoor dat je je paard niet stoort en dan ben je al een heel eind. Maar waarom nu een lagere instructrice terwijl je juist een goede had (lijkt mij?).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 20:43

Ik heb ooit intructie gehad die blijkbaar geen ervaring had met lange paarden.
Mijn handen moesten perse op een bepaalde plek maar om daar te zijn moest ik danwel mijn armen strekken, danwel naar voren gaan zitten omdat het fysiek onmogenlijk was om bij zo'n lange schouder/schoft zonder inspector gadget armen op die positie uit te komen. Echt zo totaal kortzichtig :+

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 20:45

Sizzle schreef:
Ik heb ooit intructie gehad die blijkbaar geen ervaring had met lange paarden.
Mijn handen moesten perse op een bepaalde plek maar om daar te zijn moest ik danwel mijn armen strekken, danwel naar voren gaan zitten omdat het fysiek onmogenlijk was om bij zo'n lange schouder/schoft zonder inspector gadget armen op die positie uit te komen. Echt zo totaal kortzichtig :+

Dat herken ik idd ook met mijn erg lange paard. Ik kan ze gewoon niet op die plaats hebben want dan zit ik idd met gestrekte armen. En als iets vreselijk rijd is het met gestrekte armen. M'n huidige instructeur ziet dat gelukkig in zoals ik het zelf ook zie.

Ooit mee gedaan aan een onderzoek. Moest allerlei testjes doen zonder paard en die man wist mijn toen vanalles te vertellen over manier van rijden en had houding etc. Heel grappig aangezien die man mij echt nooit heeft zien rijden en dus aan de hand van die testjes tot die conclusie kwam. (Oa. dat ik een persoon ben die handen beetje bij zich houdt bij het lichaam en als dat niet zo is alle coördinatie verlies erover).

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 21:01

Elisa18 schreef:
Hoi!

Sinds kort heb ik een nieuwe instrectrice ivm verhuizing van mij vaste.

Mijn eerste instrectrice is een grand-prix ruiter dressuur zei was vooral gericht op de figuren goed kunnen rijden tijdens een proef en het paard goed laten lopen etc etc dus proef gericht.

Nu heb ik voor een wat lagere instrectrice gezocht die op z1 niveau rijd nu vooral iets lager ook ivm dat het moeilijk is om binnen tekomen bij z'n instrectrice en er verder niemand echt in de buurt is.

Deze let echt heel erg op mijn zit wat ik wel fijn vind maar een hele omslag want ik moet opeens iets heel anders doen vooral zit ik er mee dat ik mijn handen voorheen altijd iets boven de schoft hielt en nu opeens moet ik mijn handen wel 3 keer hoger doen, dus zeg maar ellebogen in een hoek van 90 graden ongeveer.

Is dat wel de goede houding? Misschien omdat ik heel anders gewend ben de laatste jaren dag het mij gewoon erg apart in de oren klinkt

Dat is er zo eentje die het paard in oprichting wil laten lopen door zijn hoofd op te tillen ipv netjes van achter naar voren te rijden.

No offence maar ik vind iemand die Z1 rijdt niet echt een instructrice. Dat is ook nog maar basis. Wat was er mis met de GP ruiter!?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 21:04

"Een uitstekend ruiter kan een slecht instructeur zijn,
een matig goede ruiter kan een uitstekend instructeur zijn."

En ik ga mee met Koper: 1 rechte lijn werkt het beste.

"Handen 3x zo hoog": voor jezelf is het vermoeiend - wat je aanvoelen en inwerking niet ten goede komt.
En dat "liften met de hand" - nee.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 21:07

Ik snap wel dat het na een verhuizing moeilijk is om iemand te vinden.
Vaak zijn de betere al 'vol', of je hebt ze gewoon nog niet gevonden.
Ik ken het euvel helaas.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 22:43

Ik zou het zeker een kans geven, het is soms in het begin even zoeken waar en aan wat gewerkt dient te worden. Ieder bekijkt het net vanuit een ander punt, het moet uiteindelijk wel steeds tot een verbetering leiden natuurlijk.
succes

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 22:49

Citaat:
Citaat:
="janderegelaa"t.

No offence maar ik vind iemand die Z1 rijdt niet echt een instructrice. Dat is ook nog maar basis. Wat was er mis met de GP ruiter!?

Sorry maar dit is echt de grootste onzin ooit.. Ik ken toch meerdere die zelf niet echt goed kunnen rijden, maar fantastisch oog hebben hoe een paard en ruiter als combinatie goed werken en vooruitgang boeken! (Ook op wedstrijd)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 22:56

Ik vind het eigen rijniveau van de instructeur echt niks zeggen over de kwaliteit van de lessen. Sterker nog, ik had vaak meer aan mijn Z instructrice dan aan les van "beteren" omdat degene die Z reed tenminste nog in begrijpelijke taal kon spreken. :D

Verder ga ik mee met rechte lijn elleboog-bit.

Passadena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:24

Mijn eigen ervaring is dat ik mijn handen dragend moet houden. Dus inderdaad niet op de schoft maar wel een stuk hoger.