Voeten schuiven in beugels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Macho

Voeten schuiven in beugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 20:22

Heyhey,

Ik heb een probleem.
Ik rij sinds een paar maanden weer na een jaar gestopt te zijn. Nu heb ik een bijrijdpaardje gevonden waar ik super blij mee ben.

Alleen in draf gaan mijn voeten schuiven in de beugels. Als ik mijn voeten recht in de beugels heb met stap, draaien in draf mijn tenen naar buiten waardoor mijn voet schuin in de beugel staat.

Herkent iemand dit probleem of heeft iemand hier een oplossing/tips voor, zodat mijn voet recht in de beugel blijft?

Groetjess

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 20:27

Je benen lang maken, en zitles nemen :)

Dit komt doordat je zelf niet in balans zit, en vaak is het zo dat mensen met dit probleem te ver uit het zadel wippen met draven. Als je dit niet met goede lichaamscontrole doet, en je benen niet lang, hakken laag houdt, ga je stuiteren.

_Macho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 20:54

khirshanta schreef:
Je benen lang maken, en zitles nemen :)

Dit komt doordat je zelf niet in balans zit, en vaak is het zo dat mensen met dit probleem te ver uit het zadel wippen met draven. Als je dit niet met goede lichaamscontrole doet, en je benen niet lang, hakken laag houdt, ga je stuiteren.

Voor lessen heb ik de financiële middelen op het moment niet. Het is een tuigpaard, dus die gooien nogal hoog op, dus ik kom aardig ver uit het zadel. Ik rijd met een dressuurzadel en vrij lange beugels.

Cera_D

Re: Voeten schuiven in beugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 21:19

Beugels ietsjes korter dan :) (in hoeverre dat gaat met de kniewrong) en weer veel oefenen op je zit.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 21:24

Dat draaien klinkt mij in de oren alsof je aanspant op de verkeerde plek - wat makkelijk kan als het dier hoog opgeeft.

Oude truc: pak met 1 hand je zadel beet zodat je je benen kunt ontspannen en je arm kan helpen bij wat je buikspieren nu nog niet aankunnen.

En neus eens rond op bokt met zoektermen als 'transversus abdominis' en 'psoas', de 2 belangrijkste spieren in dit verband.

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 08:03

Oefening baart kunst! Maar soms zijn hulpmiddelen fijn. Ik herken je probleem van het voeten draaien en hoe lastig het is als je paard hoog opgooit! Wanneer je langer bezig bent komt er vanzelf een moment dat je je benen beter kan ontspannen omdat je het hoge opgooien beter kunt opvangen.

Wat wel kan helpen, tenminste bij mij, zijn van die blokjes die je in de beugels kunt doen welke aan de buitenkant van de beugel hoger zijn en dan omlaag aflopen naar de binnenkant. Deze dwingen als het ware om je voet rechter te houden en geven meer grip. Ik heb ze momenteel nog steeds in de beugels.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 08:23

Ik had veel profeit van bredere beugels meer grip en idd werken aan je evenwicht/balans.

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 08:51

Lichte druk houden op de beugel. Dus continue volgen bij het op en neer komen.

Passadena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:21

Misschien nieuwe blokjes in de beugels laten zetten ze verslijten soms wel eens en als je daar dan nieuwe in zet krijg je veel meer grip :)

En voor de rest lichte druk op de beugels en hakken goed uitdrukken

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:24

Voelen en oefenen zijn de sleutelwoorden tot het goed zitten :)
Misschien even kijken of er nog genoeg profiel op je beugelblokjes en/of laarzen zitten.

SilverStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 22:52

Oefeningen zou inderdaad heel fijn zijn. En zoals de eerder genoemde tips ga ik daar in mee *D