Vorige week donderdag is Lauke langsgekomen om foto's te maken van Aranca en mij. Die moeten natuurlijk gedeeld worden!
Aranca en ik zijn nu bijna een jaar een combinatie. Ik rijd haar 3 dagen in de week bij (ze is dus niet van mij). Aranca is een San Remo * Elegant merrie die 11 jaar op het land heeft gestaan en daar 2 jaar terug vanaf geplukt is en ingereden is. In haar lijf dus helemaal klaar, in haar koppie nog heel erg groen. Dit uit zich vooral in balans en gooien met haar hoofd als ze iets moeilijk vind. Ze groeit elke week nog, en die ontwikkeling is heel gaaf om te zien

We rijden momenteel op B niveau. Hoewel ik het leuk zou vinden om eens onderling te gaan starten, heb ik geen wedstrijdambities met haar. Ik wil gewoon lekker rijden, af en toe eens springen en buitenrijden. We varieren dus erg veel!
Het rijden gaat met ups en downs. Soms gaat het goed, andere keren wat minder. Daar is het een merrie voor, en daar ben ik een vrouw voor

Ook overgangen terug vind ze lastig. Dit uit zich in het lang maken en tegen de hand komen. Hier oefen ik heel veel op. Overgangen vooruit gaan al een stuk beter, hierin had ze enorm de neiging om haar hoofd omhoog te gooien maar dit is nagenoeg verdwenen.
Toen de foto's gemaakt werden had ze er nét wat meer doorheen gemogen. Ze loopt eigenlijk net wat te hoog terwijl ze wat ronder mag worden in haar hals. Ik heb expres een paar mindere foto's er tussen gezet, dus ik hoop op eerlijk commentaar waar ik iets mee kan. Ik probeer veel tempo wisselingen en wendingen mee te pakken, zeker in het losrijden. Ik reed met dressuurteugels dus het was iets lastiger om mijn teugels op maat te houden, normaal gesproken rijd ik namelijk met springteugels.
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden!!

^ Typische foto van wat er gebeurd als ik een overgang terug rijd, of in dit geval ga halthouden. Ze maakt zich lang (wat hier opsich nog meevalt) en ze drukt zich er van voren uit. Ik probeer mijn hand te laten staan en vraag haar weer rond, waarna ik gelijk wegstap als ze nageeft.

^ Hier probeer ik haar meer door de linkerkant te vragen, wat erg goed lukt. Wel zie je dat ik dus mijn hand wat te veel vast zet en meer opzij zou moeten zetten ipv omhoog.

^Stukje galop. Dit is nog heel moeilijk voor haar omdat ze de neiging heeft om heel lang te worden. Ik ben dus al best blij met dit beeld al zou ze er nog een tikje meer doorheen mogen.

^ Dit vind ik een fijner beeld. Hoewel ze wat op de voorhand valt, laat ze hier de linkerkant enigszins los.

^Dit beeld vind ik súper fijn. Favoriete foto van de serie! Nu alleen mijn handhouding nog fiksen

^ Op het einde nog een pasje verruimen. Doordat ze er niet helemaal goed doorheen is, verliest ze hier takt helaas. Merrie is over het algemeen heel fijn tegen je hand aan te rijden, hier werd ze net wat te sterk. Ook een puntje waar we aan moeten werken.

^ Ugh, handhouding. Verder vind ik haar in haar lijf wel heel fijn lopen zo!
Al met al ben ik zeker niet ontevreden. Ik merk dat ik heel erg om mijn handhouding moet denken, dit is een valkuil. Aranca is een fijn paard om te rijden, hoewel ze veel dingen nog moeilijk vind en ook zeker veel vragen beantwoord met "Nee" werkt ze ontzettend hard voor je en doet ze echt haar best.
Groetjes!
Marjolijn