Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
LumosNox schreef:Ik vind het na pas 5 lessen eigenlijk niet heel erg van toepassing om het paard met een zweep te tikken. Ik denk namelijk dat je nog helemaal niet goed zit en geen goede hulpen geeft. Het kan best dat een manegepaard afgestompt is, maar het is nogal een taak om te begrijpen wat die gemixte signalen van al die beginnende ruiters nou betekenen.
Het voelde voor mij heel onnatuurlijk om een paard te straffen voor mijn aardappelzakgehalte aan rijkunsten. Ik heb een andere manege gezocht waarbij het probleem bij mij gezocht werd en niet bij het paard. Ik zou me als ik jou was nog verder concentreren op je eigen houding.
Kortom: ik ben in jouw situatie dus naar een andere manege gegaan.
Citaat:want inderdaad, heel veel manege paarden zijn best een beetje lui, maar mischien komen je hulpen niet helemaal duidelijk over. Een manege paard is namelijk slim, als jij je hulpen niet helemaal goed geeft doet hij het niet, om onder het werk uit te komen. (ervaring bij mij op de manege, elke manege heeft natuurlijk andere paarden, ik weet niet hoe het bij jullie zit)
Citaat:als je een manege paard aan je hulpen wilt krijgen moet je duidelijk en consequent zijn.
Irene793 schreef:Eens met Janneke2, manegepaarden zijn niet lui, maar afgestompt. Je moet duidelijk zijn in je hulpen en dat kan niet als je nog veel bezig bent met je eigen houding, zit en balans.
Janneke2 schreef:Citaat:want inderdaad, heel veel manege paarden zijn best een beetje lui, maar mischien komen je hulpen niet helemaal duidelijk over. Een manege paard is namelijk slim, als jij je hulpen niet helemaal goed geeft doet hij het niet, om onder het werk uit te komen. (ervaring bij mij op de manege, elke manege heeft natuurlijk andere paarden, ik weet niet hoe het bij jullie zit)
Ehm - hoezo: lui?
Een wiebelende ruiter dragen is zwaar werk!
Daphne2004 schreef:Janneke2 schreef:Ehm - hoezo: lui?
Een wiebelende ruiter dragen is zwaar werk!
Ben ik zeker met je eens! Lui is niet het juiste woord, wat ik meer bedoel is dat ze vaak denken, "ja maar hallo, als jij mij een trap geeft, ga ik heus niet harder" Wat ook hardstikke logisch is! En uiteraard is ieder paard anders, ik ken zat manege paarden die al bij de kleinste hulp reageren.