Ho=Ho! . Maar = ho, ho?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Ho=Ho! . Maar = ho, ho?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-17 12:36

Ooit las ik ergens dat je een noodstop kunt inprenten bij je paard. Je kent die truc wel, er zijn vele variaties maar dit is degene die ik mijn paard geleerd heb: hoofd aan 1 kant naar mij toe vragen, ho zeggen en belonen. Als je dat maar vaak genoeg doet dan heb je in tijden van nood een hulpmiddel.

Ik heb het nog nooit uit hoeven proberen, er is wel een op hol geslagen situatie geweest met een dubbele beenbreuk met 2 operaties voor mij 1.5 jaar geleden, maar toen kende ik deze truc nog niet.

Na dit ongeluk ben ik NH gaan doen, veel grondtraining en ho=ho nu inderdaad. Maarrrr...

Misschien doen jullie wel net als ik, altijd ho zeggen op een bepaalde toon(hoogte) / intonatie. Ik kwam er dus achter door eens te proberen heel hoog HO te zeggen of mijn paard dan ook zo goed stopte als normaal.

NEE DUS!!! Kennelijk is het niet het woord HO dat haar triggert, maar mijn rustige en diep uitgesproken whoa.... of alleen mijn benen naar voren brengen. (ik rijd western)

Dus nu ben ik in alle toonaarden ho aan het zeggen, gillen, bibberen, commanderen, jammeren, schrikkerig en noem alle versies maar op hoe je iets uit kunt spreken, en heb ik er goed op gelet geen lichaamshulpen voor HO te geven. De eerste paar keren was er echt geen enkele reactie, ze liep gewoon "braaf" door! Nu begint ze het te begrijpen.

Vandaag ben ik gaan trainen met ernaast draven aan de hand, haar lekker fel opjuinen, mezelf dan op de grond laten vallen en hoog en geschrokken HO roepen, en verdraaid ze stopte en kwam zelfs terug. Veel brokjes braaf paard.

Ik verwacht niet dat het in een panieksituatie ook zo perfect zal werken, maar misschien helpt het toch.

Ik ben benieuwd of jullie wel eens geprobeerd hebben commando's (want het geldt natuurlijk niet alleen voor HO) op een andere intonatie of toonhoogte uit te spreken, en met je lichaam niet de gewenste signalen af had gegeven, hoe jullie dieren daarop reageerden.

Zo niet, is het misschien leuk om het eens te proberen en hier te vertellen wat de resultaten waren.

Anoniem

Re: Ho=Ho! . Maar = ho, ho?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 12:44

Ik begrijp precies wat je bedoelt, maar mijn ervaring bij ontsnappen dan weliswaar; had een shetlandpony die hem nog wel eens smeren kon, ze nergens naar luisterde en ze liep voor de kar dus ze was meer dan bekend met gesproken vragen, totdat de situatie voor haar gevaarlijk werd en ik dus in dikke paniek Ho! of Kom hier! of wat dan ook gilde naar haar op zon moment, ze ineens wel kon luisteren... O:) |o :j Ik weet het , ze was een extreem intelligent }> , maar ik was er op moment suprême altijd wel blij mee.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 12:45

Wat goed, nooit bij stil gestaan, je hebt me aan het denken gezet! Ik lees even mee :D .

Zelf ben ik na een val een ander bit gaan gebruiken sinds 2012, omdat ik lang angstig ben gebleven (op buitenrit). Ik ben nu sinds 4 maanden bezig met vertrouwen terugwinnen en nu rijd ik alleen nog maar met het scherpe bit als ik in galop ga samen met een ander paard en stalgenoot. Dit is voor mij al zoooo'n grote vooruitgang, maar ik denk dat mijn vertrouwen nog meer kan groeien door te oefenen wat je uitgelegd hebt!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-17 12:53

Top Mimi dat jouw shettie zo goed luisterde.

Djera, Heel even ot, ik rijd na mijn val (1.5 jr geleden) met halster met teugels en er overheen een hoofdstel met schaarbit met eigen teugels alleen aan de scharen. Er liggen twee teugels op haar hals. Ik rijd haar altijd op het halster. Als ik voel dat ze wil gaan lopen keten, (vaak terugweg naar huis) dan pak ik haar op het scherpe bit. Verder altijd op het halster dus zonder bit. En ik hoop in een panieksituatie tijdig de andere teugels te kunnen pakken met het scherpe bit.
De noodstop aanleren bij je paard is sowieso handig denk ik. En ik hoop dat je wat aan mijn berichtje hebt idd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 12:57

Monique1963 schreef:

Djera, Heel even ot, ik rijd na mijn val (1.5 jr geleden) met halster met teugels en er overheen een hoofdstel met schaarbit met eigen teugels alleen aan de scharen. Er liggen twee teugels op haar hals. Ik rijd haar altijd op het halster. Als ik voel dat ze wil gaan lopen keten, (vaak terugweg naar huis) dan pak ik haar op het scherpe bit. Verder altijd op het halster dus zonder bit. En ik hoop in een panieksituatie tijdig de andere teugels te kunnen pakken met het scherpe bit.
De noodstop aanleren bij je paard is sowieso handig denk ik. En ik hoop dat je wat aan mijn berichtje hebt idd.

Kreng luisterde anders in eerste instantie helemaal niet juist... :Y) , maar met mijn grote paard trouwens ook, als ik echt het gevaar ergens van inzag en dat in mijn stem te horen was, reageerden ze vrijwel direct.
Moet dit trouwens nuanceren geloof ik; als ik het gevaar voor hun inzag, niet als ik het zelf eng vond trouwens en er was geen gevaarlijke situatie. Vond het altijd wel mooi, dat ze dat verschil ook echt inzagen gewoon.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-17 13:02

o ok, Mimi, dan snapte ik het even verkeerd. Toen mijn paard schrok en aan de kletter ging, en ik eraf viel heb ik ook geroepen en geroepen, mijn stem ongetwijfeld doordrenkt van de paniek van het echte gevaar, mwah, egnie stoppen, ze galoppeerde zo richting huis en liet mij lekker fijn gewond liggen. Gelukkig is het goed afgelopen, ze is een redelijk drukke prov weg overgestoken, maar gelukkig voor andere mensen en haarzelf geen auto's op dat moment.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 13:08

Jeetje! Dan heb ik niks gezegd eigenlijk, heb er meer dan eens naastgelegen natuurlijk maar zo heftig als dat grote op het moment voor vallen kon zijn, zo uiig stond ze naar mij te kijken als ik er dan naast lag, heb dat dus in al die jaren gelukkig niet meegemaakt .

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-17 13:12

Maar zoals jouw paard reageert, Mimi, zo hoort het denk ik te zijn! Dat is goed gedrag. Jij valt, zij blijft staan bij haar leider en loopt niet weg.

Ik denk dat mijn paard niet netjes reageerde door er zo vandoor te gaan. Ik was op dat moment ook beslist niet haar leider. Ok, ze was bang en geschrokken, maar dat ze zo helemaal naar huis galoppeerde (4km) was gewoon balorig. Dat had na een meter of 20 niets meer met angst te maken. Dat was gewoon keten. Dus ik denk dat jouw paard een heel goede reactie vertoont! Die van mij moet dat dus nog leren.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 13:25

Hmm.. mijn pony is ook wel slim.. ik kan HO roepen wat ik wil,dit werkt in kleine maten. Maar zodra ik begin te schelden, accuut stopt ze.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-17 13:29

Dat is handig om te weten, Annettu, als ik boos ben, voelt ze denk ik mijn onmacht en luistert helemaal niet denk ik. Wel als ze bijv een keer in de stal een vervelend momentje heeft (zelden overigens) en ik mopper dan luistert ze wel. Maar ik vermoed als ik in paniek boos tegen haar ga doen, dat ze niet reageert!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 14:13

Ik kan vloeken als een bootwerker, maar daar had die kleine van mij dan weer helemaal niks van, mijn grote stond bij de eerste vloek al gelijk in de hoek van der stal. Heeft ook zeker voor een deel aan mij gelegen, want grote was zo groot, sterk en heethoofd, die moest ik ten alle tijde onder appel kunnen houden, was ook de enige die dat kon bij heftig gedrag. Die kleine was zon plaatboef dat ik daar net wat te vaak om heb moeten lachen, wat ze dan ook feilloos door hebben uiteindelijk.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-17 14:19

Ik denk overigens dat het met de meeste paarden niet de woorden zijn, dus bijv een lekker klinkende rollende vloek, zou je ook grotepoten kunnen zeggen heel boos of ruitenwisser, hahaha. Het is je lichaam denk ik waar ze het meest op reageren, vervolgens de intonatie in je stem en het gevoel dat je daarin legt op dat moment.

Als in een boze stem leiderschap doorklinkt, zal een paard denk ik anders reageren als dat er in een boze stem angst en dus onmacht doorklinkt. Daarom ben ik nu dus HO op div manieren aan het zeggen, om haar de inhoud van het woord te leren.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 14:28

Ik heb mijn paard aangeleerd dat hij stopt als ik mijn beugels uitdoe. Was ook handig, maar toen zag ik dat je in de trail ook soms met je beugels uit een stuk moet laten zien.
Daarom gestopt. Overigens werkt zijn Ho perfect....ook ondervonden op buitenrit :+

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-17 14:35

Kking, ja inderdaad van die gewoontes die toch minder handig blijken te zijn. Dat omkijken en stoppen is voor mij ok, maar als je wedstrijd moet rijden en je stopt en je paard gaat omkijken naar je, levert dat vast geen pluspunten op. ;-)

En is jouw HO in verschillende toonhoogten en toonaarden ook echt HO? Dus paniekerig ho zeggen, zonder lichamelijk HO signalen af te geven, stopt hij dan ook?

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 14:46

Mijn paarden reageren op alle varianten van HO, in alle toonhoogtes. Een lange Hooooooo is langzamer en een korte HO is stoppen/stilstaan. Mijn vorige paard wist dit al voordat ze ingereden was. Bij het inrijden had ik degene die haar inreed daar ook voor gewaarschuwd. Beestje ging iets te hard volgens hem dus hij zegt HO ipv Hooooo. Meteen het anker uit en meneer kiept er voorover af. Was het ineens een rotbok, terwijl ik haar uitermate gehoorzaam vond :D :+ .
Ik heb het zelf ook eens ondervonden toen tijdens een lekkere rengalop een vlieg mijn mond inschoot. Mijn kokhalsgeluid klonk ook als een soort HO dus de noodrem ging er meteen op.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 14:51

Monique1963 schreef:
En is jouw HO in verschillende toonhoogten en toonaarden ook echt HO? Dus paniekerig ho zeggen, zonder lichamelijk HO signalen af te geven, stopt hij dan ook?

Na 22 jaar samen kan ik daar volmondig JA op zeggen <3

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-17 17:21

@Kajo en KKing, dat is top dat jullie paarden in alle toonaarden goed reageren.

Het acuut stoppen bij een oooooo geluid, doet ze overigens wel. Want stilstaan om een koekje te krijgen dat wil ze heel graag. Dus tijdens een galopje goedzooooo zeggen, is geen goed plan, hahaha. En lekker draven in het bos en een liedje zingen met een oooooo erin, dat kan dus ook niet. Maar dat zijn toch allemaal relaxed uitgesproken ooooooo's.

Een hoge piep o, is volgens haar geen ho. Dus dat ben ik haar nu aan het leren, maar ik ben blij dat ik het ontdekte, want nu heb ik wat om aan te werken en kan ik daar in de toekomst profijt van hebben.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 17:26

Lijkt me niet meer dan logisch dat het toon hoogte, intonatie etc is.
Mijn paard gaat harder bij ppppRRRRRTTTTTT en zachter bij PPPrrrrrtttttt, heb ik ze aangeleerd.
Niet verwarrend voor het paard, die verstaat toch geen woord Nederlands of welke taal dan ook, die luisterd gewoon naar de toon.
En ja, ze geageren ook op commando whhhhhooooeee of haaaalllt en staan dan kabats boem stil zeker als je het ook nog combineert met het weghalen van been en weghalen van teugelhulpen, dan gaat er echt een anker uit. (moet je wel weten anders lig je met je snufferd in het zand, kwam vriendin keer achter die dat niet had verwacht)
Maar ik weet ook zeker dat als ze aan de kletter gaan ze nergens meer naar luisteren.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 19:25

Monique1963 schreef:

Ik heb ook een tijd met 2 teugels gereden, 1 op de grote ring van een pelhambit en 1 op de kleine ring. Ik was toen alleen echt nog niet zeker genoeg dus heb dat niet lang gedaan. Ik rijd nu met een micklem multi met D-trens, ik zou daar een tweede teugel aan de neusriem vast kunnen maken als een stap verder (of terug, is maar hoe je het bekijkt).

Mijn pony is na mn val ook weg gerend terwijl de andere paarden (5 met ruiters) op de plek van het ongeluk bleven staan. Ze hebben mn pony gevonden in een akkerland naast de stal waar hij als veulen heeft gestaan. Ik denk niet dat hij dit heeft gedaan door te keten oid, ik denk dat hij in blinde paniek ergens heen gerend is.