Schikkerig paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maudfaldo

Schikkerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 11:14

Hallo,
Ik zit met een probleempje..
Even duidelijk: fally is 8 jaar, E pony.
Röntgenologisch goedgekeurd.
Ik zal bij het begin beginnen:

Fally stond op Texel van zijn 4e tot 7e jaar ongeveer. De eerste 3 jaar ging allemaal heel goed en deed die het super! Daar heeft die l1 dressuur gestart en B springen.
Daar is het uit het niets ineens fout gegaan en had hij zoveel stress dat hij 40 min heeft gegaloppeerd op een volte. Dit kwam door dat er veel paarden in de bak waren.
Sinds dien is het nooit meer goed gegaan, fal was toen dus net 7 jaar oud. Met niet goed gaan bedoel ik:
-Niet kunnen aansingelen als je erop zit
-spastisch doen bij teugels op maat nemen
-bij meer dan 2 paarden in de bak altijd gaan rennen
- en echt gewoon voor alles heel spastisch

Ze zijn toen helemaal opnieuw begonnen met longeren en rustig het weer oppakken. Ze hebben daar echt alles geprobeerd om hem weer zoals ervoor te krijgen.
Toen hebben ze hem verkocht omdat het nie goed ging. Die persoon heeft hem weer aan mij verkocht zonder iets over zijn gedrag erbij te zeggen. (Ik had er natuurlijk op gereden maar dat was alleen in de bak)

Toen ik dus een les deed kwam ik er een beetje achter. Nu heb ik hem 4 maanden en hij doet het nogsteeds. Wat doet die dan:

- heel erg schikken van geluiden
- aansingelen kan ik niet als ik erop zit
- beugels ook niet
- teugels op maat nemen, dit kan meestal wel maar soms niet
- met meerdere paarden in de bak
- er mag echt GEEN paard langs hem galopperen
- tijdens inrijden op sprintwedstrijden
- geen paard naast hem rijden
- geluiden van gallperende paarden

Wat doet die dan: rennen, hoofd omhoog en rennen.

Zelf ben ik gewoon rustig want ik weet toch dat die niet bokt. Maar het is gewoon voor wedstrijden niet handig en ja...

Ik weet dus niet wat er is

Ik bedacht me dus laatst dat die misschien soort van half blind kan zijn ofzo?
Dat die daarom in de stress raakt van andere paarden die die misschien niet ziet ofzo?

Ik hoop dat iemand kan helpen

Groetjes maud
Laatst bijgewerkt door Maudfaldo op 19-08-17 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Spastisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 11:19

Ik snap niet helemaal bedoelt met spastisch? Spastisch betekent dat je paard onvrijwillige spiertrekkingen heeft, dus als je steeds herhaalt dat hij spastisch is, is hij dat dan echt?
Het klinkt namelijk alsof hij zich 'gewoon' een keer rot is geschrokken en sindsdien zijn ruiters niet meer vertrouwt en het rijden zelf dus ook niet meer. Voor paarden die erg laag in rang staan kan een bak vol paarden enorm bedreigend zijn.

Ik zou gewoon opnieuw beginnen, neem een goede instructrice die je kan helpen om vanaf de grond je paard te leren om niet te schrikken van externe factoren en tegelijkertijd gewoon steeds naar je hulpen te blijven luisteren. Lukt dat op de grond/tijdens het longeren/grondwerk, dan kun je ook kleine stukjes onder het zadel meenemen, net zolang tot hij dat weer helemaal vertrouwt.

Maudfaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 11:21

xyzutu2 schreef:
Ik snap niet helemaal bedoelt met spastisch? Spastisch betekent dat je paard onvrijwillige spiertrekkingen heeft, dus als je steeds herhaalt dat hij spastisch is, is hij dat dan echt?
Het klinkt namelijk alsof hij zich 'gewoon' een keer rot is geschrokken en sindsdien zijn ruiters niet meer vertrouwt en het rijden zelf dus ook niet meer. Voor paarden die erg laag in rang staan kan een bak vol paarden enorm bedreigend zijn.

Ik zou gewoon opnieuw beginnen, neem een goede instructrice die je kan helpen om vanaf de grond je paard te leren om niet te schrikken van externe factoren en tegelijkertijd gewoon steeds naar je hulpen te blijven luisteren. Lukt dat op de grond/tijdens het longeren/grondwerk, dan kun je ook kleine stukjes onder het zadel meenemen, net zolang tot hij dat weer helemaal vertrouwt.

Ik zal even de naam veranderen,

Ja dat is het probleem dus, op Texel hebben ze er alles aan geprobeerd.
En als ik er naast sta is er niks aan de hand

Anoniem

Re: Schikkerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 11:27

En als jij ernaast staat, hem longeert en dus zelfstandig op grotere afstand laat lopen en er galopperen 8 paarden door de bak schrikt hij ook niet?
Want dan zou je het gewoon eens om kunnen draaien: jij longeert hem met een ruiter erop terwijl er andere paarden omheen draven/galopperen, net zolang tot hij compleet ontspant. Als dat een paar sessies lukt, dan draai je het om en ga jij erop terwijl de vreemde de longeerlijn vast heeft en je paard leert dat hij jou dus ook kan vertrouwen als jij erop zit.

Maudfaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 11:31

xyzutu2 schreef:
En als jij ernaast staat, hem longeert en dus zelfstandig op grotere afstand laat lopen en er galopperen 8 paarden door de bak schrikt hij ook niet?
Want dan zou je het gewoon eens om kunnen draaien: jij longeert hem met een ruiter erop terwijl er andere paarden omheen draven/galopperen, net zolang tot hij compleet ontspant. Als dat een paar sessies lukt, dan draai je het om en ga jij erop terwijl de vreemde de longeerlijn vast heeft en je paard leert dat hij jou dus ook kan vertrouwen als jij erop zit.

Bedankt! Nee het is echt alleen als er iemand op zit, het maakt een beetje uit wie want hij is eenkennig. Hij is bij ons de baas van de kudde dus hij is ook niet onderdanig naar de andere denk ik.
Als ik erop zit voel je het ook al aankomen want hij doet het alleen als je de teugels lang hebt, en dan doet die dus zijn hoofd omhoog en daarna gaat die rennen
Beetje raar maar ja

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 11:36

Omdat dit geen rijtechnische discussie is, maar een vraag, verplaats ik je topic van RT-D naar RT-V.

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 15:37

Kan ook best medisch zijn ..vluchten voor de pijn in rug of hals

Je pony is op de röntgen geweest ?
Wanneer was dat? Voordat de problemen begonnen of daarna ?

Maudfaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 21:55

N4N4 schreef:
Kan ook best medisch zijn ..vluchten voor de pijn in rug of hals

Je pony is op de röntgen geweest ?
Wanneer was dat? Voordat de problemen begonnen of daarna ?

Dat is heel lang geleden omdat die heel vaak overkruist was dus voor de problemen

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 09:08

Dan zou ik toch eens overwegen om het paard goed te laten onderzoeken en weer op de foto te zetten..
Röntgenfoto's van lang geleden zeggen niets over de toestand van het paard nu ..
Zoals ik je verhaal lees, heeft je paard pijn ..
Wens je veel sterkte en vooral wijsheid toe

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 09:58

Maar als je zelf denkt dat je paard misschien slecht ziet?
Dan zou ik hem laten nakijken op een paardenkliniek.
Of het niet zijn ogen of een ander lichamelijk probleem is, waardoor hij dit gedrag vertoont.

SannaFotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 21:58

misschien ligt het zadel niet goed of is er iets anders aan de hand met hem