ik rijd nu sinds een tijdje een net 7-jarige fjorden ruin. Toen ik hem bijna een jaar geleden begon met rijden kon je er op zitten en wat stappen. Ondertussen zijn we al heel ver gekomen, maar als ik dan kijk naar wat andere mensen doen met hun 3/4 jarige net ruitermakke paard... Die paarden zie ik altijd netjes nageeflijk en kunnen alle gangen netjes, beheerst en nageeflijk onder de man.
De fjord die ik rijd heeft zijn bouw nogal tegen zitten, maar hij wil wel heel graag. Maar deze pony is nog lang niet zo ver... We kunnen nu in stap en draf alle figuren correct en met stelling en (op zn goede dagen ook) buiging uitvoeren. Galop zijn we nu hard mee bezig en hij kan nu eindelijk gecontroleerd over de hoefslag en een grote volte maken(nog zonder stelling en buiging, maar daar zijn we druk mee bezig) en in stap kan hij beide kanten op wijken en schouderbinnenwaarts. Ik weet dat als ik eventjes "kneed" met mijn handen hij wel "aan de teugel" gaat, maar hij dendert dan meteen op de voorhand en ik vind dit dus ook niet de juste manier.
Op zich doet hij het dus prima, maar hij loopt bijvoorbeeld nog steeds niet nageeflijk... En die achterhand mag nog veel meer doen. Ik vraag mij dus af, ga ik te sloom?
We krijgen les als ik ergens tegenaan loop waarvan ik niet weet hoe het op te lossen. Ik red me altijd prima met hem, en voordat ik nog een les neem zou ik graag jullie mening horen. Da heeft zijn rug laatst nagekeken toen hij er was voor iets anders. Zadel ligt prima en hij wordt gereden met een ongebroken trens, waar hij na een aantal bitten het best op reageerde. Ik rijd hem ongeveer 4x per week en wissel de dressuur veel af met oa springen, buitenrijden en grondwerk.
Alvast bedankt