Ga ik niet snel genoeg?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien2010

Ga ik niet snel genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 17:10

Hoi allemaal,
ik rijd nu sinds een tijdje een net 7-jarige fjorden ruin. Toen ik hem bijna een jaar geleden begon met rijden kon je er op zitten en wat stappen. Ondertussen zijn we al heel ver gekomen, maar als ik dan kijk naar wat andere mensen doen met hun 3/4 jarige net ruitermakke paard... Die paarden zie ik altijd netjes nageeflijk en kunnen alle gangen netjes, beheerst en nageeflijk onder de man.

De fjord die ik rijd heeft zijn bouw nogal tegen zitten, maar hij wil wel heel graag. Maar deze pony is nog lang niet zo ver... We kunnen nu in stap en draf alle figuren correct en met stelling en (op zn goede dagen ook) buiging uitvoeren. Galop zijn we nu hard mee bezig en hij kan nu eindelijk gecontroleerd over de hoefslag en een grote volte maken(nog zonder stelling en buiging, maar daar zijn we druk mee bezig) en in stap kan hij beide kanten op wijken en schouderbinnenwaarts. Ik weet dat als ik eventjes "kneed" met mijn handen hij wel "aan de teugel" gaat, maar hij dendert dan meteen op de voorhand en ik vind dit dus ook niet de juste manier.

Op zich doet hij het dus prima, maar hij loopt bijvoorbeeld nog steeds niet nageeflijk... En die achterhand mag nog veel meer doen. Ik vraag mij dus af, ga ik te sloom?

We krijgen les als ik ergens tegenaan loop waarvan ik niet weet hoe het op te lossen. Ik red me altijd prima met hem, en voordat ik nog een les neem zou ik graag jullie mening horen. Da heeft zijn rug laatst nagekeken toen hij er was voor iets anders. Zadel ligt prima en hij wordt gereden met een ongebroken trens, waar hij na een aantal bitten het best op reageerde. Ik rijd hem ongeveer 4x per week en wissel de dressuur veel af met oa springen, buitenrijden en grondwerk.

Alvast bedankt :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 17:13

Mijn IJslander van 9 en ik hebben sinds een half jaar eindelijk passende instructie gevonden en gaan nu hard vooruit, maar hiervoor was het allemaal moeizaam. Het staat of valt in mijn ervaring met de juiste training en begeleiding! Daarbij is 7 nog lekker jong, dus neem vooral de tijd die nodig is.

Change3x

Re: Ga ik niet snel genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 17:17

Mijn 4 jarige is nu een jaar ohz (met veel vakanties tussendoor) en als je zou zeggen dat hij 2 maand ohz is zou je het ook geloven.

Lekker alles op je eigen tempo doen.

horzieloverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 17:17

Inderdaad; neem de tijd! Het ene paard pakt dingen nou eenmaal sneller op dan het ander.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 17:18

Mss toch regelmatig les volgen ipv enkel als je ergens tegen aanloopt? Zelf blijf ik liever in de comfort zone dus ik heb wel regelmatig les nodig

Heb je een bepaald doel voor ogen?

Zolang het leuk blijft voor mens en dier is er geen juiste snelheid. Juist goed dat je veel tijd spendeert aan de basis

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 17:19

Beter er langer over doen en de basis echt goed gemaakt hebben.
Dan snel doordenderen zonder basis. Die komen zich vroeg of laat tegen.

En ja een nadelige bouw heeft altijd wat meer werk nodig dan een gunstige bouw. Niet gaan vergelijken dan. Dat is jammer van het plezier.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 17:29

Elk paard is anders en elke ruiter ook. Het is logisch dat een handige ruiter die al tientallen paarden heeft ingereden een stuk sneller 'alle knopjes' er op heeft zitten dan iemand die het een enkele keer doet.

Dat hoeft natuurlijk niet erg te zijn, zolang je het maar op een fijne manier aanleert. Wellicht is vaker les wel een goede. Ook zonder ergens tegen aan te lopen kan dit je wel helpen. Je wil natuurlijk wel dat hij zijn lichaam op de juiste manier leert te gebruiken onder het zadel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 17:31

Al bij het lezen van de titel was ik in de verleiding om 'nee' te zeggen - en idd: je doet het prima!

De zuiderburen zeggen: 'Plus on va lentement, plus on va vite'.
Wat ik begrijp als: werken aan de basis kost tijd - en die tijd "verdien" je dubbel en dwars 'terug' in de vorm van een braaf, blij, loyaal paard dat lang gezond kan blijven.

Rijtechnisch gesproken: de functie van voltes etc is, om het binnenachterbeen onder de massa te brengen, als oefening, voorbereiding etc op het meer gewicht nemen op achter. (= Het tegengaan van slijtage omdat wij dichter bij de voorbenen dan de achterbenen zitten.)

Het is misschien jammer dat jouw dier het buigen in de voltes nog niet onder de knie heeft.
Maar eij, dat weet je en je houdt er rekening mee...!!
SB is een uitstekende oefening! Je zet de achterhand aan het werk op de beste manier (= beter dan 'in de krul').
Idd: klapt een dier op de voorhand, is er nog te weinig "draagkracht" (als in dragende ipv stuwende achterhand). Grappig om gewoon een keer per maand ofzo te doen en op te merken wat er gebeurt.

En tja, voor sommige ruiters tel je pas mee als:
je paard in de krul loopt
je op wedstrijd gaat
thuis altijd met een slof rijdt
...en de lijst is nog wel langer. Maar die dieren zijn niet allemaal gelukkig (die slof is vaak pure noodzaak omdat het dier nul loyaliteit heeft) en worden zelden een gelukkig rijpaard van twintig.

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 17:43

Bedankt voor jullie geruststellingen!
@fatcat, ik heb niet echt een doel, in de dressuur zo ver mogelijk komen(zonder wedstrijden te rijden) en verder er een leuke recreatie pony van maken.
Ik zit ook te denken aan meer lessen, maar die moet ik zelf betalen en ik heb niet zo veel te besteden helaas. Gelukkig helpt de eigenaar me wel vaak.

Ik ben inderdaad heel hard bezig met de basis, een actief paard creeëren dat goed aan de hulpen staat. Ik merk ook zeker verbetering in hoe hij loopt. Nu SB er "op zit" merk ik ook dat het buigen op bijv. een volte een stuk beter gaat, maar het is nog niet waar het zijn moet.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 17:45

Als jij het prima vind gaan zo, dan is het goed toch? :D

Het is een combinatie van paard, ruiter en intensiteit van trainen. Niet iedereen heeft een paard in korte tijd voor elkaar. :) als je wel wat sneller wilt, zou je wat meer les kunnen nemen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 17:48

Lekker op je eigen/het tempo van je paard door blijven gaan! Wij zijn volgens de meesten ook langzaam, maar als gaat biomechanisch correct en zonder schoppen/trekken/slaan. En dat vind ik 1000x belangrijker :)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 17:52

Het gaat er niet om wat anderen allemaal kunnen, maar wat je zelf hebt bereikt. Volgens mij ben je al best ver gekomen vanaf 'niks' - blijven oefenen en idd. hulp vragen als dingen niet lukken. Denk om voldoende afwisseling en ga ook eens naar buiten/maak een sprongetje/ga wandelen etc.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 18:11

Ik dacht ook gelijk toen ik de titel las: nee!
Kwaliteit boven kwantiteit!
Ik zou het belangrijker vinden dat het van beide kanten met veel plezier gaat en je gewoon kijkt naar je paard.
Stel kleine, haalbare doelen. Soms een stap naar voren, soms weer terug.
Maar dat het leuk is, vind ik belangrijker dan dat het snel of langzaam gaat.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 18:38

Eindelijk iemand die dit ook heeft _/-\o_

Ik vraag me dit dus ook al een tijdje af bij mijn verzorgpaardje. Ik merk langzaam maar zeker wel vooruitgang en blijf me daar dus op focussen.

Beter nu die basis er goed in en daar de tijd goed voor nemen.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 20:57

Snel is niet altijd goed. Zoals mijn voorgangers vind ik ook dat je beter de tijd kan nemen om dingen goed te doen, dan dingen overhaasten/je paard overvragen omdat je op hetzelfde tempo als die ander wilt meedoen.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 21:13

Ik kijk juist eerder scheef naar paarden van 3/4 die dit al kunnen dan naar paarden van de leeftijd van die van jou die dit kunnen. Ik vind het sowieso te jong om met 3/4 al op zulk niveau te gaan rijden aangezien veel paarden dan nog volop in de groei zijn..

Dus maak je niet druk, meet jezelf niet te veel aan anderen en luister naar jezelf en naar wat je pony aangeeft te kunnen. Dan moet het al een heel eind goed komen denk ik!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 21:20

Een fjord ... aannemende dat ie ongeveer dezelfde bouw heeft als mijn mafje en dus een tankje op korte pootjes is, dan ben je goed bezig. En dat ben je sowieso: je gaat op jullie tempo, niet dat van anderen. Aan de basis werk je een leven lang, als die bevestigd is, kan je daar vandaan gaan uitbouwen. Da's niet een trucje of een mooi plaatje, dat is biomechanica en dat duurt wat langer, maar dan heb je ook wat ...

Overigens vind ik het daarbij wel belangrijk dat er regelmatig vanaf een afstandje naar jou en je paard gekeken wordt door iemand die er verstand van heeft en die je aanwijzingen kan geven.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 21:24

Hahahahhahahahahhah die van mij is 9 en nu een 1.5j onder het zadel. Een hoefslag rond galopperen kan op een goede dag (dat ik keurig netjes goed zit en de hulp zonder ingedraaide hakjes geef) en 't is me tot nu toe 1x gelukt om een keer een nette galopvolte te krijgen :')
Ooit komen wij vanzelf goed en op clinics met een instructeur die ons dingen écht kan uitleggen loopt zij en werken wij samen als een zonnetje. Maw dat komt vanzelf, moet alleen nog ff tegen bij ons passende instructie lopen.
Wedden dat die van mij nog 20j meegaat en die 'netjes gereden' op 3-4 op hun 15 met pensioen mogen :p

Geniet lekker van je mooie beestje en doe gewoon lekker op je eigen tempo!

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 21:27

Lekker tijd nemen! Sommige paarden hebben nu eenmaal wat meer tijd nodig maar wellicht is een vaste les, 1 keer per week ofzo al handig.
Je leert iets in de les en kan dit de week oefenen. Gemakkelijk dat er iemand is om te corrigeren.

Mijn paard is er nu 12, tot 4 jaar geleden reed ik nog vrij intensief en mijn toen 8 jarig jaar kon nog steeds niet gecontroleerd op een rechte zijde galopperen.
Lange slungel van 1,75 hoog, die had gewoon wat meer tijd nodig.

Na een tijd intensief lessen was dit opeens een stuk gemakkelijker.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 21:33

Een fjord is nu eenmaal niet het standaard dressuur knotjes paard en moet je harder werken om tot resultaat te komen.
Neemt niet weg dat fjorden toevallig wel de leukste paardjes zijn dus vooral lekker blijven genieten van je fjord. Alsje hem eenmaal op dressurniveau hebt, vindt ik het prachtig om te zien. Alleen is net ff harder werken dan dressuurgefokte

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 23:46

Lekker blijven oefenen! Je gaat zeker niet te langzaam.
De een heeft nu eenmaal meer tijd nodig dan de ander. Wel lijkt het me verstandig om regelmatig les te nemen, kun je daarna met de tips aan de slag :j