Hoe rijd je een shetlander in?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Hoe rijd je een shetlander in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 22:38

Of hoe laat je een shetlander inrijden?

Mijn shet is 11 jaar, 105 cm en heeft nu voor de 2de keer mn nichtje van 3 op zn rug gehad.

Maar hoe kan ik hem verder laten beleren?
Alles gewoon zn beloop laten en ze het samen laten uitzoeken?

Zit namelijk niet te wachten om kdv te gaan spelen en gezien zijn maat ben je toch redelijk beperkt in ruiters.
Ook heeft het rijden voor mij verder geen toegevoegde waarde, vind het enkel leuk voor mn nichtjes.
En zij lopen, helaas, bij mij de deur niet plat.

Wat zijn jullie ervaringen?

Hij is trouwens vreselijk lief maar wel een snelheidsduivel :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 22:44

Kun je niet een fanatiek sprietje van een jaar of 12 zoeken die nog een jaartje op de pony kan rijden?
Er zijn vast leuke meisjes op de manege die het superleuk zouden vinden om een pony in te rijden.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 22:48

Moeilijk he, ik heb met hetzelfde gezeten. Of de ruitertjes zijn perfect qua maat, maar vaak te onervaren en te weinig balans. Of ze rijden goed genoeg, maar zijn te groot en dan met name qua bovenlijf waarmee ze hem ook weer snel uit balans helpen. Ik denk dat je het beste kan kijken voor een meisje van een jaar of 10 die al goed kunnen rijden, wat balans hebben en het lichtrijden goed beheersen.

Ik ben begonnen met longeren en op stem stap, draf, galop en hooooo aanleren.

Daarna ben ik gaan lange lijnen. Zo heb ik het sturen geleerd en kon ik goed stappen, draven, overgangen maken en halthouden.

Natuurlijk ook oefenen met het zadeltje op en dan heb je al een beetje een basis.
Ik denk dat je je ook af moet vragen wat je doel is. Gewoon stapritjes aan de hand of echt los kunnen rijden en sturen en stap, draf en galop?

Is het enkel voor stapritjes waarbij jij de pony zelf vasthoud, dan kun je het prima zelf doen zonder ruiter. Longeren en lange lijnen zoals hierboven i.c.m. oefenen met een zadeltje en een zakje zand voor gewicht bijv. dat je goed over het zadeltje kunt hangen (hoeven geen kilo's te zijn natuurlijk).
Ook heb ik trouwens geoefend met stof aan een stok wat ik boven het zadel kon wapperen/bewegen zodat ze gewend zijn dat daar iets kan bewegen.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 13-08-17 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 22:50

Dat is dus wat ik eigenlijk niet wil Goof.
Heb niks met kinderen, heb liever een miniatuur volwassen persoon die het zou kunnen. :')

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 23:02

Ik heb het kind van een vriendin erop gezet.
Werkte goed.

Kidde

Re: Hoe rijd je een shetlander in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 23:08

Misschien kan je iemand zoeken die samen met haar moeder komt? Dan hoef je geen kinderdagverblijf en zullen ze ook niet lang blijven plakken waarschijnlijk :D

Iemand van 3 zou ik alleen niet meer op een onbeleerde shet zetten

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 23:29

owww vriendin van mijn is 152 en dun ;) zit hier ook op bokt hhaha mischien die vragen. ze is volwassen :p

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 23:41

Delphi schreef:
Ik denk dat je je ook af moet vragen wat je doel is. Gewoon stapritjes aan de hand of echt los kunnen rijden en sturen en stap, draf en galop?

Is het enkel voor stapritjes waarbij jij de pony zelf vasthoud, dan kun je het prima zelf doen zonder ruiter. Longeren en lange lijnen zoals hierboven i.c.m. oefenen met een zadeltje en een zakje zand voor gewicht bijv. dat je goed over het zadeltje kunt hangen (hoeven geen kilo's te zijn natuurlijk).
Ook heb ik trouwens geoefend met stof aan een stok wat ik boven het zadel kon wapperen/bewegen zodat ze gewend zijn dat daar iets kan bewegen.

Ligt eraan hoe leuk mn nichtjes het in de toekomst gaan vinden.
Hij is beleerd voor de wagen, dus sturen en stemcommando's zijn niet onbekend.

Ook heeft hij jaren als zadelbok gediend als ik ging rijden met mn fjord. Dus 'vreemde' dingen op zn rug kijkt hij niet van op.

Kidde schreef:
Misschien kan je iemand zoeken die samen met haar moeder komt? Dan hoef je geen kinderdagverblijf en zullen ze ook niet lang blijven plakken waarschijnlijk :D

Iemand van 3 zou ik alleen niet meer op een onbeleerde shet zetten

:')
Hoewel ik mijn fjord aan alles en iedereen toevertrouw doe ik dat met mn shet niet. En dat ligt niet aan mn shet, dat ligt aan mij.

Maar hoezo zou ik mn nichtje er niet meer oplaten? Beide keren hield iemand mn shet vast en de ander mn nichtje.
Tuurlijk waren de eerste stappen wat spannend de eerste keer, maar ik kon mn nichtje er op elk gewenst moment vanaf trekken. Hij was op een goede manier gefocust wat er op zn rug gebeurde.

2 weken terug zijn we naar het bos gegaan, in het bos mn nichtje op hem gezet. Mn moeder had mn nichtje vast en ik liep met mn shet. Beestje heeft geen stap verkeerd gedaan, viel op de terugweg in ons dagelijks ritme, hij voorop ik achter hem aan. Uiteraard heb ik dat dit keer niet toegelaten, maar hij vond het geweldig.

Hij wilt heel graag voor je werken, ik baal er alleen van dat dat voor de kar niet gelukt is.

Ik heb geen vriendinnen met kinderen, dus dat valt ook af.
Op stal hebben wij wat ouder grut rondlopen, 12-16 jaar, zal eens vragen en kijken of daar iemand bij zit die klein genoeg is en kan rijden.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 23:45

Een zak aardappelen (dan wel die van 25kg)? :') Nee, lastig dingetje. Een hele kleine volwassenen zoeken inderdaad. Ze bestaan hoor, mijn baas is ook super klein. Ze past prima op kleine pony's hoewel ze altijd grote paarden uitkiest... Maar het kan dus wel! Kind laten inrijden is altijd zo risky.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 23:59

Even zonder gekkigheid, maar er was hier ooit een hilarisch topic van iemand die een grote knuffel/pop op een shet had vastgebonden aan een longeerschoftje. Er zat dus iets op de rug en dat bewoog. Pony vond het prima.

Of bv twee plastic flessen (half) gevuld met water aan een longeertuigje hangen.

Als pony dat accepteerd zou ik 1 persoon met de pony laten wandelen, terwijl de ander je nichtje begeleid. Als dit goed gaat geleidelijk afbouwen naar 1 persoon die de pony begeleid, tot ook dit niet meer nodig is.

Dat lijkt mij de veiligste manier, als de pony al goed mak is hoeft inrijden niet zo veel meer voor te stellen.

MaritxxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 20:36

Best irritant, er zijn niet veel mensen daarvoor. Ik heb ook een shetlander van 1.05 en is 7 jaar. zei is ingereden door een kleine puber die al een beetje kon rijden, ging eigenlijk prima! Als je maar duidelijk tegen de persoon die erop zit wat ie moet doen. En natuurlijk goed opletten hoe de pony reageert op alles. Ik zou in het begin wel beginnen met een ervaren iemand

Lizziewizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 20:45

Wat ook kan helpen is een oude broek opofferen. Een knoopje vanonder in de pijpen en de broek opvullen. Je kan deze dan zo zwaar maken als je zelf wilt. Als extratje kan je nog flessen aan de pijpen binden, leeg of gevuld met steentjes. Dit komt dan tegen de buik en benen en maakt nog eens lawaai.
Het is niet hetzelfde als een mens, maar het kan wel helpen. Succes ermee!

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 20:53

Gypsy schreef:
Even zonder gekkigheid, maar er was hier ooit een hilarisch topic van iemand die een grote knuffel/pop op een shet had vastgebonden aan een longeerschoftje. Er zat dus iets op de rug en dat bewoog. Pony vond het prima.

Of bv twee plastic flessen (half) gevuld met water aan een longeertuigje hangen.

Als pony dat accepteerd zou ik 1 persoon met de pony laten wandelen, terwijl de ander je nichtje begeleid. Als dit goed gaat geleidelijk afbouwen naar 1 persoon die de pony begeleid, tot ook dit niet meer nodig is.

Dat lijkt mij de veiligste manier, als de pony al goed mak is hoeft inrijden niet zo veel meer voor te stellen.

Deze bedoel je !? :D
Lisse @ [JITP] Voor Aapke en Flip was dit een leuk jaar!

bentefoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 12:53

Je kunt misschien beginnen met longeren aan dubbele lijnen. Dit is eigenlijk net rijden maar dan vanaf de grond. Je kunt sturen, terugnemen en alles hiermee oefenen. En anders idd wat ze hierboven al zeggen iets van een pop ofzo er op zetten

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 13:18

bentefoto schreef:
Je kunt misschien beginnen met longeren aan dubbele lijnen. Dit is eigenlijk net rijden maar dan vanaf de grond. Je kunt sturen, terugnemen en alles hiermee oefenen. En anders idd wat ze hierboven al zeggen iets van een pop ofzo er op zetten

Nogmaals hij is beleerd voor de kar dus stemcommando's, sturen en rare dingen tegen zn lijf en op zn rug zijn hem niet onbekend.

:D

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 13:28

Dus hij moet enkel de beenhulpen leren?

Ik heb mijn shet naar de plaatselijke ponyclub gebracht, zat ook niet te wachten op kinderen op mijn erf.
Daar deden ze er de gekste dingen mee. Erop hangen, om de nek hangen, springen etc. Werkte super.
Mijne was ook al voor de kar beleerd.