Overkruiste galop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Desireetje89

Overkruiste galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-17 13:13

Sinds een aantal jaar, rij ik op een super lieve en brave Fries.
Het is een manegepaard.
Zijn probleem is dat hij overkruist galloppeerd in de rechtergalop.
Links is niks aan de hand.
Als ik het voel geef ik een tikje achter mij kuit en dan springt hij weer goed.
In de bocht of met stelling aangalloperen werk, helaas niet.
Heeft dit te maken met gewoonte/aangeleerd of denken jullie dat het iets lichaamelijks is?

Rindin

Re: Overkruiste galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 13:25

Is heel vaak een pijn of beperkte beweeglijkheid van het bekken en/of lage rug. Daardoor hebben ze dan voorkeur voor de andere galop achter.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 13:32

Dat kán maar heel veel Friezen doen dit.

Die zijn dan wel voornamelijk of nog jong (niet ver of gedegen genoeg in de opleiding) of het aangalopperen is ze gewoonweg nit op de juiste manier bijgebracht. Scheefheid speelt hierbij dikwijls een rol.
Het is een manegepaard lees ik, ik vraag me oud hoe oud ze is en of ze dit bij andere (manege) ruiters ook doet, want het kan makkelijk dat de ruiter(s) net die de goede hulp geven of niet weten hoe dit te corrigeren.
Manegepaard doet geen heel jong paard vermoeden, wél een ruiter met nogal beweeglijke beenhulpen, dat kan het ook uitlokken.

Zonder nadere en concretere info of een filmpje is het vrijwel onmogelijk vast te stellen waardoor dit veroorzaakt wordt.

Desireetje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-17 14:29

Even een verduidelijking voor terpetijn. Hij doet dit bij elke ruiter zelfs de hoog gevordenen. Alleen die kunnen het wel eruit rijden. Ik probeer het steeds beter te doen. Hij is 12 jaar en doet het al zijn hele leven. Dat van die beweegende beenhulp kan ik wel inkomen. Heb ik ook. Maarja als andere dat niet hebben en hij doet het daar ook. Tsja...
Ik ga proberen een stillere hulp te geven en consequentere hulp geven als ie eenmaal gallopeerd. Dus verkeerd is tikje achter de kuit.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 15:02

Bij een manege paard s het lastig eruit te krijgen, daar moet je wel even consequent voor rijden en dat is voor jou dus bijna niet op te lossen.

studentje_24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 13:46

Inderdaad, dit los je niet met 1 uurtje rijden per week op. Met veel oefenen is het zeker wel mogelijk:)

Desireetje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 15:11

Heb hem weleens een week geleased. Toen ging het aan het eind wel beter. Probeer ook heel erg consequent te zijn. Lukt niet altijd

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 15:50

Paarden galopperen overkruist omdat ze niet correct recht zijn. Aangezien het een manegepaard is kun je daar weinig aan doen.