paard rijden lange nek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sasdon260902

paard rijden lange nek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-17 21:12

hallo bokkers
ik heb even een vraagje. ik rij op een manege en ik heb daar een super lief manege paardje
ik rij nu zo'n 2 jaar en vindt het super leuk. nu gaan we iets meer vragen van het paard en proberen stapje voor stapje aan de teugel te rijden. maar ik heb nu een paard waar ik bijna elke week op rijd maar ik weet dat hij nooit aan de teugel loopt en ze nek altijd heel lang maakt ik vindt dit niet erg maar omdat we nu aan de teugel gaan rijden en gaan oefen en proberen. zou ik dat ook willen doen maar hij doet nog geen eens zijn hoofd naar beneden voor stelling als ik halt hou. hoe moet ik dit aan pakken?
al vast bedankt voor de tips !!!!
ps. dat meisje stond er bij ben ik niet

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Sasdon260902 op 30-07-17 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 21:21

Er is maar 1 manier om je paard nagevelijk te krijgen; activeren vanuit de achterhand. Veel (schijn)overgangen rijden; goed op het been krijgen. Zodra de achterhand actief wordt zou hij losser aan de voorkant moeten komen. Het vergt alleen wat meer tijd/oefening bij langere/grotere paarden ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 10:17

Sasdon260902 schreef:
hallo bokkers
ik heb even een vraagje. ik rij op een manege en ik heb daar een super lief manege paardje
ik rij nu zo'n 2 jaar en vindt het super leuk. nu gaan we iets meer vragen van het paard en proberen stapje voor stapje aan de teugel te rijden. maar ik heb nu een paard waar ik bijna elke week op rijd maar ik weet dat hij nooit aan de teugel loopt en ze nek altijd heel lang maakt ik vindt dit niet erg maar omdat we nu aan de teugel gaan rijden en gaan oefen en proberen. zou ik dat ook willen doen maar hij doet nog geen eens zijn hoofd naar beneden voor stelling als ik halt hou. hoe moet ik dit aan pakken?
al vast bedankt voor de tips !!!!
ps. dat meisje stond er bij ben ik niet

[ [url=m/utMWkE.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/aDrk5f.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/E3H5Ln.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een leuk paard!
Om te beoordelen of het dier een lange nek heeft, zou je foto's van opzij moeten maken.
Strikt genomen is de nek alleen de 2 centimeter achter de oren, het gewricht tussen schedel en eerste halswervel - de plek waar je stelling krijgt.
Stelling is dat het dier, zoals we in de wandeling zeggen "naar links kijkt", of naar rechts ;) - maar uiteraard kijkt ook een paard met zijn ogen. ;)
Wel is 'oogcontact' het bewijs voor stelling: als jij rechtop zit en efkes naar beneden kijkt en je ziet het oog 'schemeren'.

Een hele goede oefening is: op de rechterhand, vlak voor de F en de H je binnenhand wat naar VOOR en opzij, 'zodat je oogcontact krijgt'.
Op de linkerhand natuurlijk voor de K en de M. (Veel paarden steken op dat moment hun neuzen naar buiten.)

Halt houden en het dier vragen het hoofd naar beneden te doen is een rare oefening. Je kunt zeggen: het is wijken voor druk - maar 'aan de teugel' en 'aanleuning' gaan er over, dat een paard vanuit ontspanning de ruiterhand opzoekt. Het paard neemt het initiatief.
Bij een goede aanleuning hoort niet, dat het dier het bit loslaat, terwijl je dat bij 'wijken voor druk' wel vraagt.

En als dingen mis gaan, wordt 'halt houden, druk zetten tot hij zijn hoofd omlaag doet' puur een kwestie van in de krul trekken, terwijl het dier nog niet toe is aan die houding.
De krul ontstaat gewoon vanzelf als een dier ontspannen is, rechtgericht, zijn buikspieren aanspant, het bekken kantelt en de hele bovenlijn lang maakt.

N4N4

Re: paard rijden lange nek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 12:33

Is het paard al na gekeken dat je weet ?

Mijn ex manege paard kon ook niet nageven , heb haar laten röntgen toen ze van mij werd .. ze bleek forse artrose te hebben in d'r hals ..
Misschien kan ze het gewoonweg niet

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 17:58

Probeer veel tempowisselingen te rijden en de achterhand te activeren, dan komt het 'vanzelf' goed (:

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 18:01

Dit is nu echt iets waar je samen met je instructeur mee aan de slag kan!

Stel deze vraag eens in je les, en alle andere vragen die je hebt. De meeste instructeurs vinden dat alleen maar leuk!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 23:17

Zoals "Kelly ann" ook al zei, stel die vraag tijdens de lessen.
Ik begrijp wel dat je hier graag het antwoord zou lezen, maar dat kan eigenlijk niet, jij rijdt nu amper 2jaartjes, doe er 10jaar bij en nog heel veel lesjes. En dan begint pas het echte werk, paardrijden is leren en leren en nadien beseffen dat je het nooit helemaal kan leren.
Je kan natuurlijk wel steeds beter worden, dus ga ervoor, en blijf aandachtig lessen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 08:54

nageeflijk (aan de teugel) rijden komt ook niet uit de nek ;)
Je moet het motortje achter goed actief krijgen, en aan de voorkant zacht begrenzen wat je er van achter in stopt. Het paard moet dan goed zijn buikspieren gaan gebruiken en de energie omzetten in activiteit, de kaken moeten los zijn en de hals wordt rond.

Het is vanaf papier vrijwel niet te leren :)
Ik denk dat je het beste tot je recht komt als je een aantal privé lesjes neemt op stal en de instructeur duidelijk laat aangeven wat je moet doen. Dan leer je het ook meteen op de goede manier.

De mijne had ook een vrij onhandige nek qua aanzet en vorm... maar met rijden voelde en zag je er niks van :P

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 11:59

Een vreselijk grappig spelletje om een idee te krijgen:
zoek een vriendinnetje,
sta tegenover elkaar met de handen vast.
Stap 1: je spreekt af: ik beweeg mijn handen/ armen en jij veert mee.
(...en merk op hoe dat is.)
Stap 2: als je partner het moment rijp vindt, kromt ze of haar tenen.
Of houdt haar adem in. Of knijpt billen tegen elkaar.
...merk op, of je het verschil kunt voelen.

Spoiler:
zowel voor mens als paard geldt, als je 1 spiergroep 'vastzet', beweegt het hele verdere lijf ook niet echt soepel meer.
Weet je dit 1x, weet je ook dat allerlei getrek en gezaag om het hoofd op de goede plaats te krijgen kolder is.
Een ontspannen paard, dat jouw hand vertrouwt en de hals wil strekken en een actieve achterhand heeft, kun je met een pinkje begrenzen en wat 'bijsturen' qua houding.
De rest is tijdverspilling.