Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mizora schreef:Heb je het wel eens aan de hand gedaan? Ik heb een paard gehad dat niet van huis weg wilde, en dat niet een beetje maar heel erg niet.
https://www.youtube.com/watch?v=YUYLQd8pKKk
Dat hebben we opgelost door te werken aan zijn zelfvertrouwen en zijn vertrouwen in mij door middel van schrik- en obstakeltraining, te werken aan zijn gehoorzaamheid door grondwerk/trainen aan de hand en door onder het zadel te werken aan een directe response, door hem de buitenwereld te leren kennen aan de hand en door hem het commando Stapje te leren.
Dit kan je inzetten dat hij onder de man of aan de hand dat als hij iets eng vindt hij er naar mag kijken terwijl hij stil staat. Maar als hij niet meer geïnteresseerd is, hij op het commando Stapje (eerst in de bak aanleren onder de man en buiten aan de hand!) minimaal één stap naar voren moet doen voordat hij weer stil mag staan om te kijken.
Het omdraaien of achteruitlopen heb ik opgelost door ze te combineren, als hij omdraait of als het achteruit loopt, moet hij ook het ander. Die twee gecombineerd betekent namelijk dat je alsnog de goede kant op gaat, alleen wel met je neus de verkeerde kant op. Dat vinden paarden heel stom, maar het werkt vaak wel.
Na zo'n 30x het rondje van 45 minuten aan de hand te hebben gelopen, kon ik uiteindelijk dit met mijn paard rijden (dit was uiteraard niet de eerste keer):
https://www.youtube.com/watch?v=tnpGOzxtT6I
En toen we dat nog eens zo'n 25-30x hadden gedaan, kon ik iedere keer ergens anders er een stukje vreemde route bij pakken. Hij vond de polder nog steeds erg lastig, hij heeft 2 jaar in de stad gestaan en dus heb ik in de stad geoefend, maar helaas hebben we de polder door eerst een peesblessure en daarna door koliek overleden nooit meer opgepakt.
Edit: Een vroeger topic van mij waar ik wat uitgebreider in ga op hoe ik het heb aangeleerd: [VVDD] Wandelen met Victor, shoppen bij de Lidl.
Een paar weken in bezit betekent ook pas een paar weken een band opbouwen en een paar weken trainen. Ga er maar vanuit dat je enkele maanden bezig bent om het gedrag goed om te buigen.
Avanmoorsel schreef:Zo zijn we begonnen. Hij is al een paar weken nu bij mij. Begonnen met longeren en wand3len om idd vertrouwen te winnen.
Lopend er langs ging hij eerst wel mee. Er op ook. Maar nu in eens wil hij niet meer. Wil gewoon thuis blijven. Met een ander paard er bij gaat hij wel mee. Ook als dat een paard is die hij niet kent. Dus angst??? Nee denk ik niet. Meneer probeert me gewoon uit.