Paard wilt niet weg van huis.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Avanmoorsel

Paard wilt niet weg van huis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 00:03

Beste allemaal.

Ik heb mijn paard nu een aantal weken, ik ga er nu ook mee naar de les.
Dat is van stal af een paar minuutjes stappen.
1ste keer ging zonder moeite.
2x zoon 2x terug gedtaaid.
En nu kom ik niet eens meer weg op stal.
Lief leuk gedaan (helpt niet)
Met sporen en zweep (helpt niet)
Alleen als een ander paard mee loopt haat het wel.

Help!!!!

Avanmoorsel

Re: Paard wilt niet weg van huis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 00:08

Als we met nog een paard gaan, beloon ik hem heel uitbundig.

Maar als we alleen gaan. Loopt hij achteruit de beek in, achteruit de weg op.
Alles om maar om te kunnen draaien.
Andere route geprobeerd, helpt ook niet.
Ben echt ten einde raad

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 00:13

Rustig blijven. Zorgen dat er maar 1 kant op is, en dat is naar voren. Niet om laten draaien, enkel zorgen dat hij recht blijft. Achterwaarts negeren, voorwaarts belonen. En dat kan gerust drie kwartier duren :D

Ook met stilstaan niks doen, hij wil echt niet langer dan 2 minuten stilstaan

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 00:16

Heb je het wel eens aan de hand gedaan? Ik heb een paard gehad dat niet van huis weg wilde, en dat niet een beetje maar heel erg niet.

https://www.youtube.com/watch?v=YUYLQd8pKKk

Dat hebben we opgelost door te werken aan zijn zelfvertrouwen en zijn vertrouwen in mij door middel van schrik- en obstakeltraining, te werken aan zijn gehoorzaamheid door grondwerk/trainen aan de hand en door onder het zadel te werken aan een directe response, door hem de buitenwereld te leren kennen aan de hand en door hem het commando Stapje te leren.

Dit kan je inzetten dat hij onder de man of aan de hand dat als hij iets eng vindt hij er naar mag kijken terwijl hij stil staat. Maar als hij niet meer geïnteresseerd is, hij op het commando Stapje (eerst in de bak aanleren onder de man en buiten aan de hand!) minimaal één stap naar voren moet doen voordat hij weer stil mag staan om te kijken.

Het omdraaien of achteruitlopen heb ik opgelost door ze te combineren, als hij omdraait of als het achteruit loopt, moet hij ook het ander. Die twee gecombineerd betekent namelijk dat je alsnog de goede kant op gaat, alleen wel met je neus de verkeerde kant op. Dat vinden paarden heel stom, maar het werkt vaak wel.

Na zo'n 30x het rondje van 45 minuten aan de hand te hebben gelopen, kon ik uiteindelijk dit met mijn paard rijden (dit was uiteraard niet de eerste keer):
https://www.youtube.com/watch?v=tnpGOzxtT6I

En toen we dat nog eens zo'n 25-30x hadden gedaan, kon ik iedere keer ergens anders er een stukje vreemde route bij pakken. Hij vond de polder nog steeds erg lastig, hij heeft 2 jaar in de stad gestaan en dus heb ik in de stad geoefend, maar helaas hebben we de polder door eerst een peesblessure en daarna door koliek overleden nooit meer opgepakt.

Edit: Een vroeger topic van mij waar ik wat uitgebreider in ga op hoe ik het heb aangeleerd: [VVDD] Wandelen met Victor, shoppen bij de Lidl.

Een paar weken in bezit betekent ook pas een paar weken een band opbouwen en een paar weken trainen. Ga er maar vanuit dat je enkele maanden bezig bent om het gedrag goed om te buigen.

Avanmoorsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 10:03

Voor waarts snap ik. Maar meneer gaat niet gewoon stil staan. Die draait gewoon om. Als er een beek is loopt ie daar gewoon achteruit in. Is een muurtje gaat die daar gewoon achteruit op. Is er een weg of weg af zetting dat boeit hem gewoon totaal niks.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 10:14

hij kent je nog neit goed, weet niet of hij jou kan vertrouwen
loopt hij aan de hand wel mee? als je er gewoon naast staat? dan zou ik dat gewoon doen en dan steeds proberen. Loopt hij niet, dan afstappen en aan de hand meenemen. Je bouwt dan vanzelf eht vertrouwen op

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 10:17

Mizora schreef:
Heb je het wel eens aan de hand gedaan? Ik heb een paard gehad dat niet van huis weg wilde, en dat niet een beetje maar heel erg niet.

https://www.youtube.com/watch?v=YUYLQd8pKKk

Dat hebben we opgelost door te werken aan zijn zelfvertrouwen en zijn vertrouwen in mij door middel van schrik- en obstakeltraining, te werken aan zijn gehoorzaamheid door grondwerk/trainen aan de hand en door onder het zadel te werken aan een directe response, door hem de buitenwereld te leren kennen aan de hand en door hem het commando Stapje te leren.

Dit kan je inzetten dat hij onder de man of aan de hand dat als hij iets eng vindt hij er naar mag kijken terwijl hij stil staat. Maar als hij niet meer geïnteresseerd is, hij op het commando Stapje (eerst in de bak aanleren onder de man en buiten aan de hand!) minimaal één stap naar voren moet doen voordat hij weer stil mag staan om te kijken.

Het omdraaien of achteruitlopen heb ik opgelost door ze te combineren, als hij omdraait of als het achteruit loopt, moet hij ook het ander. Die twee gecombineerd betekent namelijk dat je alsnog de goede kant op gaat, alleen wel met je neus de verkeerde kant op. Dat vinden paarden heel stom, maar het werkt vaak wel.

Na zo'n 30x het rondje van 45 minuten aan de hand te hebben gelopen, kon ik uiteindelijk dit met mijn paard rijden (dit was uiteraard niet de eerste keer):
https://www.youtube.com/watch?v=tnpGOzxtT6I

En toen we dat nog eens zo'n 25-30x hadden gedaan, kon ik iedere keer ergens anders er een stukje vreemde route bij pakken. Hij vond de polder nog steeds erg lastig, hij heeft 2 jaar in de stad gestaan en dus heb ik in de stad geoefend, maar helaas hebben we de polder door eerst een peesblessure en daarna door koliek overleden nooit meer opgepakt.

Edit: Een vroeger topic van mij waar ik wat uitgebreider in ga op hoe ik het heb aangeleerd: [VVDD] Wandelen met Victor, shoppen bij de Lidl.

Een paar weken in bezit betekent ook pas een paar weken een band opbouwen en een paar weken trainen. Ga er maar vanuit dat je enkele maanden bezig bent om het gedrag goed om te buigen.

+ 1

Ondanks ik bij bovenstaand bericht de filmpjes niet hebt gelezen, geeft ze goed advies. Je hebt je pony net, werk aan vertrouwen vanaf de grond mede door grondwerk en maak wat wandelingetjes. Draai het even voor jezelf om, als jij naar een vreemd land gaat met iemand die je niet kent (en jouw taal niet spreekt), loop jij dan zomaar overal mee naartoe?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 10:19

Neem iemand mee zonder paard, meestal ben je met 2 net iets handiger dan alleen en Mizora haar advies opvolgen zonder meteen te roepen hij draait meteen, loopt de beek in enz. dan heb je niet goed gelezen en gekeken

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 10:43

Mijn merrie is er ook heel goed in, maar door vol te houden is het beetje bij beetje zo goed als overgegaan.
Blijkbaar heeft je paard al door dat hij op die manier indruk op jou kan maken. Aanpakken en niet toegeven.
Ik kon afstappen zo veel ik wou het hielp niet, van zodra ik er terug op ging begon het klieren terug. Toen maar stevig beginnen aanpakken al duurt het 45 min eer we 500 meter verder zijn. Nu kan ik er gewoon mee alleen naar buiten zonder gedoe. Het is een knopje in mezelf die ik heb omgedraaid. Het moment waarop ik besloten heb dat ze bij iedere stap achterwaarts ze een stevige tik mocht incasseren. Dat bij iedere omdraai poging ze net zo hard terug gedraaid werd en poging tot steigeren werd omtrekken. Heel actief reageren op dit gedrag en ervoor zorgen dat je paard de kans niet meer krijgt om zelf te beslissen. Verstand op nul zetten en je angst even niet de bovenhand laten nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 10:50

Ik zou om te beginnen ophouden met als je paard niet weg wil met slaan met een zweep..
Sporen en zweep helpt niet zeg je, dus je wil je paard er maar door schoppen/slaan als hij niet durft? Sorry maar dat is iets waar ik niet zo goed tegen kan, je vrienden/ouders slaan jou toch ook niet als jij iets niet wil/durft?
Goed dat terzijde, ik zou eens beginnen met aan de hand. Weet niet hoe vaak je het nu geprobeerd hebt met sporen/zweep maar als dit vaak is geweest zou ik even heel erg terug naar de basis en het vertrouwen van je paardje winnen voor je paard straks echt niet meer durft.. Een paard slaan omdat ie iets spannend/eng vind NOOIT doen. Dan verpest je in mijn ogen echt heel veel.
Ik zeg wandelen, op die manier vertrouwen opbouwen, mijn pony vond het buiten ook super spannend maar zodra ik er naast liep was alles goed omdat het vertrouwen vanaf de grond 100% goed was met dank aan veel grondwerk etc.
Vorig jaar heb ik een eigenwijze tinker gereden die ook niet altijd alleen weg wou helemaal als er andere mensen op stal waren kreeg ik hem het hek voorbij maar dan stond ie stil, toen kreeg ik te horen dat dat een spelletje is en sindsdien ging ik naar buiten met zweep, had nog nooit echt met zweep gereden maar dat was 1 klein tikje en dan liep ze wel.. Op die manier kan je een zweep wel gebruiken maar als ze daar ook niet op reageert lekker die zweep thuis laten...

Avanmoorsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 14:53

Ik heb het eenmalig geprobeerd met een zweepje en sporen. Sorry maar zoon Fratsen wilt geen elke ruiter met zijn paard. Zeker niet als het tot gevaarlijke capriolen leid.

Avanmoorsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 19:33

Zo zijn we begonnen. Hij is al een paar weken nu bij mij. Begonnen met longeren en wand3len om idd vertrouwen te winnen.
Lopend er langs ging hij eerst wel mee. Er op ook. Maar nu in eens wil hij niet meer. Wil gewoon thuis blijven. Met een ander paard er bij gaat hij wel mee. Ook als dat een paard is die hij niet kent. Dus angst??? Nee denk ik niet. Meneer probeert me gewoon uit.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 19:35

maar waarom dan geweld of dwang gebruiken? is het niet relaxter om die paar 100 meter dan ernaast te lopen. Hij zoekt uit of hij jou kan vertrouwen, hoe jij dingen oplost.
Ik ben gestopt met dwang en stress, we werden er allebei ongelukkig van. en nie top de laatste plaats vanwege de veiligheid

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 19:38

Nee, dat is juist heel duidelijk wel angst. In eerste instantie was hij overdonderd en heeft hij het toegelaten. Pas daarna werd het hem steeds duidelijker dat het echt heel eng is wat hij aan het doen was en het niet iets leuks bleek te zijn.

Je hebt hem nu een paar weken, dan heb je gewoon nog geen diepe band met je paard en je hebt dan ook nog geen uitgebreide training erop zitten. Het is geen kunstje.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 19:42

Uitproberen geloof ik niet in. Een paard is een kudde dier en daarom is het heel logisch dat hij met een paardenvriendje wel van stal af durft / wil.

Hij is een paar weken van jou zeg je, dat is heel kort en zeer waarschijnlijk vertrouwt hij nog niet genoeg op jou leiderschap. Daar zou ik dus aan gaan werken ook al betekend dat dat je de komende maanden ( ja maanden) er naast zult moeten lopen als je alleen weggaat.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 19:52

Avanmoorsel schreef:
Zo zijn we begonnen. Hij is al een paar weken nu bij mij. Begonnen met longeren en wand3len om idd vertrouwen te winnen.
Lopend er langs ging hij eerst wel mee. Er op ook. Maar nu in eens wil hij niet meer. Wil gewoon thuis blijven. Met een ander paard er bij gaat hij wel mee. Ook als dat een paard is die hij niet kent. Dus angst??? Nee denk ik niet. Meneer probeert me gewoon uit.

Angst en uitproberen zijn varianten op hetzelfde thema. Dat hij het andere paard niet kent lijkt mij niet ter zake doen: het is een paard, voor paarden zijn wij dove, half blinde lawaaimakers die niet kunnen ruiken....

En tja: wat wil je?
Een dier dat jou vertrouwt, of een dier dat jou gehoorzaamt?

Mijn keuze is vertrouwen - ik heb nogal wat ruiters in het zand zien bijten als de baas even niet oplette...

Als je vertrouwen wil: werk aan jullie band, jouw leiderschap, zijn zelfvertrouwen en vergeet het 'doel' in de zin van "ik wil daar heen, NU".

Met een paar zwepen en "je eigen angst vergeten"
(....hoe doe je dat precies...? Bedenk ook dat paarden er een radar voor hebben , en dat een echte leider dit nu juist nooit doet....)
kom je er uiteindelijk ook wel, al dan niet via beekjes waar hij inliep, etc.