Na Stelling / Buiging ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElLoki

Na Stelling / Buiging ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 23:13

Hey Hoi,

Ik rij nu sinds drie jaar paard en krijg op de meeste paarden nu wel stelling en buiging (ik heb instructie). Ik wil graag verder komen.

Ik had echter een aantal vragen:

1. Wat is precies de exacte functie van de binnen teugel?
Ik was laatst ergens kijken en daar zeiden ze dat dat om nageefelijkheid vragen was, klopt dit ? Ik dacht altijd dat je met je buitenteugel een ophouding moet maken op het moment dat je drijft, zodat het paard zijn rug aanspant, de binnen teugel is om stelling vragen. Hoe zit dit precies.

Wat word er precies bedoeld met van 'achter naar voren rijden' en hoe ziet dat er in de praktijk uit?

Kris

Re: Na Stelling / Buiging ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 19:20

Vraag het aan je instructeur, die kan dat makkelijker uitleggen terwijl jij op je paard zit.

Buitenteugel houdt iig contact, daar maak je niet continu een ophouding mee, is nergens voor nodig.
Je binnenhand open je je juist op een volte of in een wending, zodat je paard mee kan buigen.
Je rijdt je paard van achter naar voren wanneer je paard de achterhand eronder heeft, veel voorwaartse drang heeft en aan de voorkant iets opgericht is.

Hilary

Re: Na Stelling / Buiging ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 19:51

Ik gebruik de binnenteugel om stelling te vragen, buitenteugel om ruimte te maken voor buiging. Even kort door de bocht, want mijn buitenteugel gebruik ik ook voor nageeflijkheid, en beide teugels gebruik ik ook voor het verplaatsten van de schouder (teugel tegen de hals/ schouder).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 20:02

ElLoki schreef:
Wat word er precies bedoeld met van 'achter naar voren rijden' en hoe ziet dat er in de praktijk uit?

1) Het is beeldspraak, het gaat er over, dat de natuurlijke drang voorwaarts (en de achterhand) belangrijker zijn dan wat er aan de voorkant gebeurt.

Vergelijkbaar: 'wie kan zitten, krijgt het aan de voorkant cadeau '.

2)...er zijn veel gezegden in omloop over 'dat het gewicht dat je in je hand voelt, de drang voorwaarts is' - terwijl 'dat gehang' gebrek aan evenwicht is.