Springhouding

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

debravanesch

Springhouding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 09:05

Hoi Bokkers,

Ik zou even jullie advies willen vragen. Met mijn nieuw paardje wil ik het springen opnemen. Hijzelf kan lezen en schrijven, ik daarentegen.
Ondertussen is mijn houding op de sprong al beter, echter bij de landing loopt het volgens mij volledig mis.
Ook komt hij steeds kort in, waarschijnlijk omdat ik onbewust hem tegenhou.

Hebben jullie tips voor mij, zaken waar jullie aan denken bij dit probleem? Ik heb les, maar ik wilde eens horen hoe jullie dit probleem hebben/zouden oplossen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 09:44

debravanesch schreef:
Hoi Bokkers,

Ik zou even jullie advies willen vragen. Met mijn nieuw paardje wil ik het springen opnemen. Hijzelf kan lezen en schrijven, ik daarentegen.
Ondertussen is mijn houding op de sprong al beter, echter bij de landing loopt het volgens mij volledig mis.
Ook komt hij steeds kort in, waarschijnlijk omdat ik onbewust hem tegenhou.

Hebben jullie tips voor mij, zaken waar jullie aan denken bij dit probleem? Ik heb les, maar ik wilde eens horen hoe jullie dit probleem hebben/zouden oplossen?
[ Video ]

http://docplayer.nl/8965247-Rijtechniek ... e-zit.html
Rijtechniek Springen. Fases van de sprong en verlichte zit
Helicom, een leuke en duidelijk weergave voor het springen de houding van de ruiter en de verlichte zit, waar je op moet letten etc.
mce

Anoniem

Re: Springhouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 09:49

Oei, ik vind vooral de laatste sprong op t filmpje ook best wel gevaarlijk.

Ik zou even stoppen met springen!
Leg een balk op de grond, ga daar op aan galopperen alsof het een hindernis is. Tel mee met je paard, 1, 2, 1, 2. Zo krijg je meer ritme en gevoel voor de sprong.
Je kunt er eventueel meer neerleggen, voor de afwisseling, als een soort parcours.

En als je dat onder de knie hebt kun je lage kruisjes gaan proberen. Ik zou eerst zorgen dat je het ritme goed onder de knie hebt zodat je je paard niet stoort, en dan pas hoger gaan.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 09:51

amoj schreef:
Oei, ik vind vooral de laatste sprong op t filmpje ook best wel gevaarlijk.

Bij de laatste sprong zat ik er dan ook bijna naast

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 09:53

Wat een braaf leerpaard.
Denk dat je eerst aan je balans moet werken op balkjes voordat je verder gaat het springen. Het oogt wat rommelig ook tussen de sprongen door.
Dan lager beginnen en oefen de verlichte zit buiten en het springen door met een instructeur.

Evelien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 09:55

Ik vind de hindernis keuze op het filmpje, jou ook echt niet helpen.. staat veel te lastig waardoor je teveel bezig bent met sturen en welke kan je op moet. kijk of je een simpel lijntje (steil - 3/4 galopsprongen -steil/oxer) is een paar keer kan doen, en dan als je van hand wilt veranderen een hindernis over de diagonaal neer zet, niet zoals nu op de korte zijde van de bak.
dan hoef jij alleen te zorgen voor een goed ritme, buitenteugel buitenbeen in de bochten, recht richten voor de hindernis en rustig wachten tot een afstand. je hebt een super braaf paard en dat zou ik ook zo houden ;)

keep it simple!

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 09:59

Is inderdaad een super braaf paardje.

Ok, thx voor de tips

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 10:17

Het lijkt wel of je heel zwaar zit en daarmee je paard vooruit wil duwen.
Hoe vind jij zelf dat je de verlichte zit beheerst? Kun je je paard sturen in de verlichte zit? Ben je dan zelf nog in balans?

Verder eens met Evelien4, zet gewoon 1 sprongetje neer, niet te hoog (want voor techniek oefenen heb je geen hoogte nodig), en ga gewoon gymnastiseren in verlichte zit. Lang van te voren in verlichte zit gaan zitten, jezelf rustig houden en dan in galop op de sprong af rijden. Doen alsof er niks staat en kijken naar de bakrand aan de overkant

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 20:26

Inderdaad. 1 laag hindernisje en dan oefenen, oefenen en nog eens oefenen.
Kijk naar boven wanneer je over de hindernis gaat, dan duik je niet te ver naar voren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 22:05

Het filmpje is helaas niet meer beschikbaar

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 22:21

Ik had ook wel willen kijken, maar kan het filmpje niet openen.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 07:50

Humpiedumpie schreef:
Het filmpje is helaas niet meer beschikbaar

Oei, dan ga ik eens kijken wat er misloopt

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 07:51

Ik denk dat het filmpje opnieuw beschikbaar zou moeten zijn

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 21:43

De laatste sprong gaat inderdaad fout omdat hij een extra pasje maakt, kan gebeuren.

Als ik naar de eerste sprong kijk, lijkt het alsof je achter de sprong aan mee komt en daardoor het paard tegenwerkt. Misschien kun je proberen om meer in verlichte zit te gaan, dus mee schuiven naar voren met je bovenlichaam en je armen.

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 21:52

Ik ga mee met wat hierboven gezegd word.

Verder heb ik als tip om de verlichte zit te gaan oefenen zonder sprongen en balken. Gewoon een rondje (of langer) in de verlichte zit gaan zitten. Oefen op je evenwicht, steun goed in je beugels, druk je hakken iets uit en je mag een beetje op je knieën steunen. Als dat goed en gemakkelijk gaat kun je er balkjes bij pakken. Eerst drafbalkjes, en gewoon in de verlichte zit er over heen. Als dat weer makkelijk gaat kun je het ook met je handen opzij proberen.
De oefening die hierboven is genoemd met de balkjes en het tellen is ook een goede. Daardoor krijg je oog voor afstanden.
Volgens mij heb je wel een ontzettend fijn en braaf leerpaard, komt helemaal goed!

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 09:09

Ok, bedankt voor de tips.
Verlichte zit zonder en met balken lukt prima, maar uiteraard neem ik dit regelmatig eens mee in mijn dressuurrijden en zal ik dit ook blijven doen.

Hij komt idd heel vaak kort in, maar ligt uiteraard ook aan mij, volgens mijn instructrice houd ik zelf paard te veel in, maar dit is onbewust. Ik had vroeger veel angst en springen was het laatste wat ik wou doen toen, kan het zijn dat dit er onbewust ook nog wat inzit??

Heb inderdaad geluk met hem als leerpaard. Ik ga ook regelmatig iemand met hem laten springen die het wel goed kan (mijn instructrice) zodat hij braaf blijft en niet altijd moet springen met mijn belemmeringen

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 09:28

Ik vind het inderdaad ook niet het makkelijkste om te rijden dit parcoursje. Zeker die eerste... rot ding....
Ik zoh inderdaad met dubbels werken of gallopbalken voor de hindernis. Gewoon voor het gevoel. Bij gallopbalken kom je gewoon altijd goed uit bij de hindernis , dat is dan al 1 zorg minder . Dan is het sturen en zelf zitten /meegaan etc.

Heel veel succes ! Springen is vooral kilometers maken .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 18:47

Ik denk idd dat een grote vooruitgang al zou zijn om de hindernissen op de lange kant te zetten, of naast de hoefslag op de lange zijdes. Dan heb je wat langer de tijd om je voor te bereiden en je paard is dan ook al rechter. Het lijkt nu met alsof je nog even snel een scherpe draai moet maken alvorens je over de hindernis springt.. En misschien lager beginnen..?

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 11:52

ok, thx voor de tips. Was ook de eerste keer dat ik in de groepsspringles reed en had me ook niet echt verwacht aan zulke lijnen en hoogtes ;-)
Het heeft wel een positief effect gehad op mijn vertrouwen

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 11:59

Als verlichte zit in draf en galop allemaal goed gaat (tip: probeer ook eens te lichtrijden in galop, dus 1 pas verlichte zit, 1 pas zitten, is moeilijker dan het lijkt ;) ) zou ik proberen wat lage sprongen en in-uitjes te doen, lijntjes met 1 of 2 galoppassen (en dan nog liefst met grondbalken voor ertussen voor de galoppassen).
Gewoon netjes recht aanrijden, paard tussen je benen houden, voor je kijken en meeliften. Kan je je veel makkelijker concentreren op je houding. En houd het laag, zeker in het begin.
Heb je geen buitenpiste? vind deze bak echt krap ogen en dan nog de ene krappe bocht achter de andere, vind ik eigenlijk echt heel slecht gekozen van je instructie.
Je ziet dat je al moeite hebt om je paard in balans de bocht door te sturen, laat staan daar nog even een sprong mee te nemen die ook niet heel laag staat...

zixde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 21:21

niet je paard proberen voruitduwen dat zie ik ook in de galop dus in de plaats van duwen met je zit voor de sprong hulpen geven en meegaan met de beweging va je paaard nog een tip begin vanaf het BEGIN balkjes draven kleine sprongen houding en zit ; je bochten daar word ik iet happy van begin dus daaraan werken en eerst met springen op een recht stuk ; doorneem de basis springen en zit ;dressuur ga lessen nemen
kort samengevat : zit,houding ,bochten ,begin van begin,

sorry als dit een beetje hard overkomen maar ik bedoel het niet hard

Bsmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 19:30

het komt een beetje over alsof je paard met tegenzin de sprong maakt, waardoor het gaat lijken alsof je paard vooruit moet duwen.
Ik zeg laag beginnen en het een routine maken voor het paard zodat hij/zei eraan kan wennen.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 08:53

Bsmith schreef:
het komt een beetje over alsof je paard met tegenzin de sprong maakt, waardoor het gaat lijken alsof je paard vooruit moet duwen.
Ik zeg laag beginnen en het een routine maken voor het paard zodat hij/zei eraan kan wennen.

Paard doet het niet met tegenzin, integendeel, is paard met wedstrijdervaring op 1m10. Dit ligt aan mij, ik hou hem eigenlijk zelf "onbewust" tegen waardoor ik hem eigenlijk toch voorruit moet rijden

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 08:59

Hoe gaat het nu? Heb je nog gesprongen en toevallig een filmpje?
Ik ben benieuwd :)