Goed doorzitten en controle over je pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vdvi

Goed doorzitten en controle over je pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 14:30

Ik rijd altijd op een pony die zich snek verveeld en als de pony zich verveeld is ze niet meer scherp en word ze heel erg snel. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze zich niet snel verveeld en scherp blijft? (Btw is het een pony die op jonge leeftijd nooit echt wijken heeft geleerd en er rijden ook veel andere ruiters op en als zs iets moet doen wat ze niet kent raakt ze gefrustreerd en word ze onbestuurbaar)

Ook nog over het doorzitten, hoe kan je het beste doorzitten op een hobbelitge pony? Ik heb het idee dat datmij niet helemaal lukt en het ziet er niet uit. Ik had gehoord over bekken kantelen van iemand maar dat snap ik niet.

Dus de vragen zijn:
Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze zich niet snel verveeld en scherp blijft?
hoe kan je het beste doorzitten op een hobbelitge pony?
Hoe moet je bekken kantelen?

Btw het gaat de hele tijd iver dezelfde pony

MoppieFilou

Re: Goed doorzitten en controle over je pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 14:45

- Door heel veel overgangen en figuren te rijden ;) . Zo blijft ze geconcentreerd.
- Heel veel oefenen! :j Het is natuurlijk ook belangrijk dat je je zo goed mogelijk ontspant, en soms kan het helpen om een klein beetje achterover te leunen. Maar zorg wel dat dit geen gewoonte wordt. En het ziet er vaak minder erg uit dan je denkt ;) .
- Ik weet het ook niet 100% zeker dus Bokt, verbeter me maar :P . Ik denk dat het ongeveer "hetzelfde" is als dat je op een stoel gaat zitten, en dan je rug hol en bol maakt. Het gevoel dat je dan hebt in je bekken is je bekken kantelen.

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 14:48

Veel voltes en gobroken lijnen rijden, dan moet het paard opletten wanneer jij weer iets stuurs en zijn ze sneller gefocust. Over het doorzitten, bekken kantelen is eigenlijk je kont naar onderen en naar voren drukken. Dat is het beste hoe ik het kan uitleggen, correct me if i'm wrong.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 14:51

PowerOfZoef: Best goed uitgelegd! :j Wist ook niet hoe ik het uit moest leggen :') .

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 14:53

Je kunt oefenen door op een harde stoel te zitten en je zitbeenknobbels in de stoel te drukken (in iedere bil zit zo'n bot). Doe hetzelfde in het zadel op je pony tijdens het doorzitten.

MaiB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 09:21

Voor het doorzitten moet je vooral heel veel oefenen! Mijn instructrice zei altijd dat je je rug flexibel moet houden. Dat hielp bij mij wel. Dus niet je rug strak houden maar meebewegen met je paard. Bij elke keer dat je neerkomt je rug een beetje hol maken. Bij mij werd het stuiteren hierdoor veel minder.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 09:32

Doorzitten op hobbelige pony ... gewoon beter van niet..want deze pony gebruikt dan nog niet zijn rug voldoende. Eerst gaan werken aan meer rust, ontspanning en lichaamsgebruik... dan gaat dat doorzitten veel beter.
En bekken kantelen is alsof je je staart tussen je benen doet .. dat beeld helpt mij altijd.

En een pony die snel gaat en gefrustreerd wordt als ze iets niet kan... lijkt me niet verveeld maar overvraagd. Zou juist zorgen dat ze ontspannen blijft door veel oefeningen eerst rustig in stap te vragen en als ze over tempo gaat dat zien als uiting van te weinig balans en te lastig en juist dan weer rustig een stapje terug doen.