In dit topic wil ik eigenlijk de progressie van ons/mijn rijden bij houden. Hopelijk vinden de MODs dat goed

Videos zijn te bekijken in HD kwaliteit.
Niveau: B dressuur met eigenaresse
Leeftijd: 13 als ik me niet vergis
Ras: Arabisch volbloed gefokt voor de renbaan.
Wat zie/zag ik:
- Krabbeldrafje
- Weinig ontspanning, durft niet naar de hand toe en bij aannemen van licht contact direct tegen de hand.
- Bij langere teugel overigens wel "zoeken" (dus willen verlengen) maar geen verbinding maken/contact aannemen.
- 4 takt galop
- Op de "handrem" in alle gangen (terugwaarts)
- Vlucht voor het been maar bij been er af direct terugkomen in tempo
Destijds mijn doel op langere termijn:
- Voorwaarts
- Ontspanning + naar de hand toe durven zakken
- Stretchen van de bovenlijn
- Verbeteren 4 takt galop
Een maand later ong. weer eens gefilmd met statief om voor mijzelf te beoordelen hoe iets er uit zag n.a.v. wat ik voelde.
Wat zie/zag ik:
- Draf al iets minder krabbelend maar wel wat traag met reageren achterbeen
- Nog redelijk wat spanning in draf en galop/onbalans paard + onbalans ruiter
- Verlengt de hals al meer, zoekt geen constante verbinding op maar geeft aan wel graag laag/lager te willen zakken
- Duikt bij lager zakken dan tot boeghoogte op de voorhand en struikelt/draaft soms onregelmatig
- Is al wat voorwaartser/minder op de handrem
- Nog steeds onwennig/vluchterig reageren bij gebruik kuitdruk maar wel al in mindere mate
Destijds mijn doel op langere termijn:
- Voorwaarts
- Ontspanning + naar de hand toe durven zakken, niet lager dan tot boeghoogte
- Verbeteren 4 takt galop
Toevoeging:
- Starten met pasjes zijwaarts in stap/draf o.a. schoudervoor/wijken op voltes
- Wanneer er meer ontspanning komt voorzichtig wat meer opnemen en uitschuiven
Nu een video van 3 maanden later, ook met statief gefilmd.
Wat zie/zag ik:
- Voorwaarts denken is bevestigd in stap/draf en galop
- Draf is ruimer
- Grotendeels ontspannen met kleine haperingen/afleidingen en blijft ook bijna constant fijn naar de hand toe zakken/zoeken
- Verlengt de hals gemakkelijk maar laat zich meestal ook zonder moeite/spanning weer opnemen
- Neemt contact met de hand grote stukken fijn aan
- Vind beenhulpen niet meer zo spannend.. plakt momenteel soms zelfs aan mijn been (vandaar ook dat ik hem bij het wijken een keer bijtikte en hem voorwaarts weg reed)
- Komt bij het schoudervoor/wijken wel iets terug in tempo omdat hij het nog wat lastig vind. Stond een tijdje terug nog telkens stil als ik dit vroeg dus ik klaag niet

- 4 takt galop.. maaar.. wel veel fijner doorgesprongen en meer ontspanning
Mijn doel op langere termijn:
- Voorwaarts iets meer op gaan vangen met zit en kijken of hij dan de passen mooier afmaakt
- Ontspanning + naar de hand toe durven zakken
- Verbeteren 4 takt galop d.m.v. iets meer opnemen en gaan spelen met schakelingen
- Starten met pasjes iets meer overkruisen in stap/draf o.a. schoudervoor/wijken op voltes en stukken naar de hoefslag toe én van de hoefslag af
- Er iets meer aan gaan proberen te rijden en daar ook ontspanning in vinden
Eigenlijk ben ik heel erg tevreden met waar we nu zijn!

Bedankt voor het kijken! Kritiek/tips zijn welkom. Ga je ons volgen?
maar het ziet er echt heel ontspannen uit!
Ben meestal alleen dus ik heb de camera op een statief staan en heb hier voor gekozen omdat ik dan bijna de hele bak zie.
(sta open voor sponsoring hoor hahahaha)
) ziet. Hier wel progressie hoor haha.
en zeker dan door terugkijken op film ga ik bedenken wat ik kan proberen te doen om hem uit te nodigen steeds een beetje meer te doen.