Nu rij ik sinds kort een tinkertje bij. Super lief beest maar zo eigenwijs als het maar kan, ze is nog niet eens een jaar onder het zadel.
Nu moeten we natuurlijk aan elkaar wennen, vind zij dingen vaak nog vrij moeilijk en hebben wij les. Maar ik hoopte dat jullie misschien tips hadden.
1) hoefslag gaat ze snel vanaf, vooral in galop snijd ze de hoeken af. Nu weet ik dat dit ook komt door balans maar is er een manier om dit te oefenen? Of is het echt afwachten totdat zijzelf meer balans krijgt?
2) rechte lijnen vind zij heel moeilijk, de eigenaar rijd vooral buiten met haar en als ik in de bak dus als ik e-b of a-c wil kun je je voorstellen dat ze niet snapt waar ze nou heen moet( afwenden gaat ok, alleen gaat ze daarna veel zwabberen, stuur haar naar rechts en hoofd zit schuin naar links). Nu is het op te lossen door extreem te begrenzen en haar goed op te sluiten, alleen hoop ik toch dat ik later haar van a naar c kan sturen met een kleine hulp. Hoe kan ik deze hulp steeds kleiner maken maar nog wel dat ze snapt wat ik bedoel?( ik oefen het nu veel en ik wacht echt wel even totdat ze weet wat ik wil voordat ik de hulp zo klein mogelijk maak, maar afvast handig te weten)
3) als ik naar de rechtergalop wil en ik maak een volte gaat ze op 2e helft(voorbij x zeg maar), steekt ze dr kop in de lucht en rent ze naar links. Ik begrens haar veel en heb ook wel eens een tik uitgedeeld(dit mag ze namelijk gewoon niet doen! Verder sla ik haar nooit en weet ze prima wat ze moet doen als ze tik krijgt op haar schouder) maar ze loopt vliegensvlug door(dravers worden jaloers op haar snelheid die ze dan heeft

Hoop dat beetje duidelijk is uitgelegt. We oefenen veel en wij krijgen dus les waar ik ook al veel goeie tips van heb gekregen maar hoe meer tips hoe heter

Ps: het rijden gaat over algemeen heel goed, alleen deze dingen zijn nog oefenen. Ik hoef geen commentaar of wat dan ook, ik ben geen prof maar heb wel 'genoeg' ervaring om op zo'n jong paard te rijden. Barst los met tips en vragen of wat je wilt, maar hou het aub netjes. Staat dit bericht verkeerd, mijn excuses.