Rijden met sporen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xIeer

Rijden met sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 22:03

Goedenavond!

Ik heb sinds kort een paard dat ik eens in de zoveel tijd mag bijrijden. Het paard wordt echter door de eigenaresse met sporen gereden en na mijn rijden beoordeeld te hebben wil ze ook dat ik het paard met sporen rijd (ook tijdens bosritten). Wat is de meerwaarde van een spoortje op bosrit?

DewiRox

Re: Rijden met sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 22:18

Een spoortje hoort gebruikt te worden voor het kunnen verfijnen van de beenhulpen. Echter worden sporen vaker gebruikt om harder/gemener te kunnen corrigeren tijdens het rijden. Blijkbaar vindt de eigenaresse dat het paard ook buiten gecorrigeerd moet worden, wellicht omdat hij volgens haar te veel naar dingen kijkt?

Ik vind het in ieder geval onzin en totaal onnodig. Wanneer een spoor toegepast wordt waar die eigenlijk voor bedoeld is, dan zou hij tijdens buitenrit absoluut niet nodig moeten zijn.

xIeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 22:31

Ik zit er ook niet aan met de sporen hoor, ik heb ze wel om maar doe er niets mee. Drijf met mijn kuiten en niet met mijn hakken.. Paard wordt overigens ook met een slofteugel gereden (hangt er altijd los bij)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 23:12

Waarom wil de eigenares dat je met sporen gaat rijden??
Een spoor is voor verfijning, maar een paard wat goed getraind is en aan je zit is die heeft geen sporen nodig,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 23:36

DewiRox schreef:
Een spoortje hoort gebruikt te worden voor het kunnen verfijnen van de beenhulpen. Echter worden sporen vaker gebruikt om harder/gemener te kunnen corrigeren tijdens het rijden. Blijkbaar vindt de eigenaresse dat het paard ook buiten gecorrigeerd moet worden, wellicht omdat hij volgens haar te veel naar dingen kijkt?

Ik vind het in ieder geval onzin en totaal onnodig. Wanneer een spoor toegepast wordt waar die eigenlijk voor bedoeld is, dan zou hij tijdens buitenrit absoluut niet nodig moeten zijn.

Helemaal mee eens

xIeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-17 14:44

midgie schreef:
Waarom wil de eigenares dat je met sporen gaat rijden??
Een spoor is voor verfijning, maar een paard wat goed getraind is en aan je zit is die heeft geen sporen nodig,

Omdat het paard altijd met sporen gereden is.. Verder gaf ze niet echt een reden

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 14:58

xIeer schreef:
Omdat het paard altijd met sporen gereden is.. Verder gaf ze niet echt een reden

Slap excuus (van de eigenaresse).. ik zou het er even met haar over hebben en vragen wat de reden is dat dat moet.
En misschien ook eventueel dat je het geen fijn idee vindt om daarmee te rijden (als dat zo is natuurlijk :j )
Laatst bijgewerkt door sanso op 19-06-17 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 14:59

Knip
Laatst bijgewerkt door sanso op 19-06-17 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 14:59

xIeer schreef:
Ik zit er ook niet aan met de sporen hoor, ik heb ze wel om maar doe er niets mee.

Er zijn echt maar heel weinig mensen die dat kunnen. Er zijn wel heel veel paarden die de sporen negeren.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 15:03

Ik vind het niet eerlijk van je dat je de eigenaresse nu negatief in beeld zet. Wees blij dat je op haar paard mag rijden!

Als je niet met sporen wil rijden dan zeg je dat toch gewoon tegen haar?

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 15:08

Change3x schreef:
Ik vind het niet eerlijk van je dat je de eigenaresse nu negatief in beeld zet. Wees blij dat je op haar paard mag rijden!

Valt wel mee toch?
Ze vraagt alleen de meerwaarde...

Ik rij western en heb op wedstrijd wel altijd sporen om gehad voor de show. Verder heb ik wel eens van die sporen gehad met zon dikke bol erop omdat ik door de grootte van het westernzadel niet mijn kuitdruk over kon brengen. Maar draaide alleen mijn hak een beetje naar binnen niet echt schoppen.
Laatst bijgewerkt door hoikimmmy op 19-06-17 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 15:09

Ik zeg altijd sporen moet je verdienen.

damduns

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 15:23

Kan het zijn omdat jouw beendruk niet zo stevig als de hare?
Ik rij alleen dressuur soms met sporen omdat ik een zweep sowieso niks vind en mijn paard redelijk lui aangelegd is dus soms moet je haar even alert maken, meer niet. Maar buitenritten doe ik nooit sporen om.
Als ik een lesklantje heb van de helft van mijn gewicht heeft mijn paard snel de neiging om haar benen te negeren. dan heb ik liever dat ze dan een spoortje heeft dan dat ze met een zweep rijdt waar de meeste mensen ook niet mee kunnen rijden qua gerommel en sterkere handontwikkeling aan 1 kant.
Het is dus maar waar je voorkeur ligt. En vraag aan haar gewoon naar het waarom en wat zij de meerwaarde ervan vind... Altijd in gesprek blijven zodat alles duidelijk, helder beargumenteert blijft. Onwetendheid blijft voor iedereen een enorme valkuil!

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 15:26

Rijd nooit met sporen. Zolang t niet nodig is of je niet op een niveau zit waarin t toelaatbaar is....niet doen

xIeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 13:01

Change3x schreef:

Ik ben ook heel erg dankbaar en dit was echt niet bedoeld om haar in een negatief daglicht te zetten. Ik was alleen benieuwd naar de meerwaarde.

Jessliey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 13:39

xIeer schreef:
Change3x schreef:

Ik ben ook heel erg dankbaar en dit was echt niet bedoeld om haar in een negatief daglicht te zetten. Ik was alleen benieuwd naar de meerwaarde.

Change3x heeft ongelijk. Heb even de reacties gelezen en je zet haar totaal niet een negatief daglicht. Dat bepaalde personen vinden dat het een slap excuus is, komt niet uit jouw mond. Tevens kent Change3x jou niet, noch jouw situatie. Je wilt alleen de meerwaarde weten en daar is dit forum voor.

Sporen dien je alleen te gebruiken als je het paard onder controle hebt, met of zonder sporen. Omdat je aangeeft dat je niet weet waar sporen voor dienen, raad ik het je af. Je kunt de hulpmiddelen verkeerd gaan gebruiken. En dit is geen aanval op jou, maar voor jou eigen veilig- en geborgenheid. Succes!

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 14:00

Wat een schijnheilige reactie weer :+
TS, Ik weet jou mening over sporen niet, ik zou persoonlijk aan de eigenaresse vragen of misschien een zweepje niet wat handiger is op buitenrit omdat je dat veel meer onder controle kan houden dan sporen, en bovendien het een wat vriendelijker hulpmiddel is voor het buitenrijden. Of misschien gewoon zonder zweep en sporen rijden? Ik weet niet waar zelf je voorkeur ligt.

Het probleem met sporen is dat je ze al heel snel onbewust gaan gebruiken en al helemaal op een buitenrit aangezien je dan altijd wel wat minder zorgvuldig bent met de hulpen dan wanneer je in de bak aan het trainen bent. Op een gegeven moment is je paard ook gewoon dood voor het been en krijg je hem enkel alleen vooruit als je een flinke mep of prik geeft, en dat wil je echt niet..

Change3x schreef:

xIeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-17 21:37

Ik heb het de eigenaresse inmiddels gevraagd. Ik wist al dat sporen normaal voor de verfijning van de hulpen gebruikt werden. Ik wilde enkel de meerwaarde van een spoortje op buitenrit weten.

Er kan een slotje op dit topic.