Staken op buitenrit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amberkelsey

Staken op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-17 17:34

Ik ga regelmatig met mijn pony naar buiten voor de afwisseling, soms alleen maar soms ook met een vriendin. Maar ze is alleen heel onzeker en staakt soms op stukken waar ze nog nooit of bijna nooit is geweest. Ze loopt dan achteruit en is ook niet meer vooruit te krijgen. Met andere paarden erbij loopt ze altijd achter omdat ze niet voorop durft behalve op de terugweg. Er naast wil ze ook bijna nooit omdat ze dan denkt dat ze voorop moet ofzo. Overigens is er eigenlijk niks aan de hand als ze op een nieuw stukje komt als ze achter een ander paard loopt.
Heeft iemand tips om toch wel op de onbekende stukjes alleen te kunnen rijden zonder staken?

Annee_S

Re: Staken op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 17:42

Phoe, dit is een lastig probleem (ik spreek uit ervaring).
Ik heb ooit een Ijslandse merrie gereden die deed ook regelmatig staken.
Eerst alleen in de bak (omdat ze dat stom zou vinden om daar te rijden), maar toen ik al een paar maanden daar op stal rond liep ging ze het ook doen op onze zeer geliefde buitenritjes.
Uiteindelijk ben ik het spoor helemaal bijster geraakt en heb ik helaas besloten om met het bijrijden van deze merrie te stoppen.
Voor mij was dat op dat moment helaas de beste optie.
Ik hoop dat jij meer suc6 hebt!
Zet m op! +:)+

*sorry dat ik je niet van tips kan voorzien -O- *

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 18:07

Een onzeker paard is lastiger dan eentje die voorop durft. In een kudde is het inderdaad veel makkelijker. Maar je kunt ook een onzeker paard leren alleen op buitenrit te gaan, maar dat kost tijd, geduld, in die zin dat je vertrouwensband goed/beter moet worden, en je het moet opbouwen. Je paard moet leren dat jij haar niet in 7 sloten tegelijk laat lopen.
Het opbouwen gaat soms stukje voor stukje. Eerst wandelen, goed kijken of je paard niet onzeker wordt (veel belonen onderweg, maak het leuk en lekker) en als het goed gaat de keer erop herhalen en een klein stukje verder. Mijn paard mag op het verste punt altijd even grazen, dat is voor hem een grote beloning en rustmoment. buitenrijden is een kwestie van heel veel doen, je paard niet forceren, maar zodra ze aangeeft onzeker te worden haar helpen. Met een onzeker paard incidenteel een buitenrit maken gaat vaak niet goed. Het kan ook prettig zijn dat er iemand op de fiets meegaat in het begin.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 18:21

Omdraaien en achteruit je weg vervolgen, meestal heeft dat snel effect aangezien achterwaarts behoorlijk vermoeiend is al heb ik er 1 die soms eerst na 200 meter achteruit een keer bedenkt dat vooruit beter is.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 23:15

Ja afstappen en het paard zo vertrouwen geven, loop door enge gedeeltes ernaast en kruip erop als het weer gaat, zo bouw je vertrouwen op, zet er vooral gene druk op want dat maakt het erger, je paard is nu eenmaal geen held, accepteer dat en anders gewoon met andere rijden.

fedjeraketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 12:41

Wat bij mij heel erg heeft geholpen is wandelen en dan echt heel veel. Je moet niet zomaar opgeven. Ik heb dit met touwhalster en leadrope gedaan dan had ik iets meer te zeggen.zodra het wandelen goed gaat kun je eerst een stuk wandelen en daarna opstappen. Heeft bij de merrie die ik reed heel erg geholpen

JosanneD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 18:43

Ik ben begonnen door achter een ander paard te rijden. En dan af en toe stukjes voorop, dan hebben ze nog steun bij de ander. En dan steeds meer uitbreiden. Nu ga ik nog wel eens in draf langs een spannend stukje, dan durft hij net wat mer.
Of na het rijden in de bak nog een klein stukje naar buiten.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 18:57

justmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 09:51

Dit is inderdaad een vervelend probleem! Wat je kan proberen is een keer langs dat stuk te wandelen? Pf iemand op een fiets mee? Meestal is het onzekerheid en dan moet je vooral niet te ver doordrammen want dat kan voor kortsluiting veroorzaken!