Sinds vorig jaar heb ik een nieuwe pony. Met dressuren is hij bij zijn vorige eigenaar best hard met de hand gereden om hem nageeflijk te krijgen. Ik probeer hem goed van achter naar voren te rijden en zonder kracht ontspannen te krijgen maar dat is hem nooit geleerd, halsstrekken vind hij trouwens ook lastig. Ik weet niet zo goed hoe ik het nu moet aanpakken, hebben jullie misschien tips?
Inderdaad centered riding en rustig de tijd nemen. Het is verleidelijk om de korte weg te nemen en hetzelfde als de vorige eigenaar te gaan rijden maar het is heel goed dat je dit niet doet. Lekker vooruit rijden, contact houden en afwachten tot hij rustig afbuigt en ontspant. Vooral niet gaan trekken en prutsen, gewoon lekker gas erop en opbouwen
jetm
Geplaatst: 09-06-17 08:27
Centered Riding lessen nemen vind ik een mooie tip Hier kun je een evt instructeur in Nl vinden. Een mooie opmerking die ik ooit te horen kreeg van mijn instructrice en graag doorgeef "Je rijdt de rug en niet het hoofd van het paard"
En verder kan je ook veel bereiken met werken aan de hand, leuk voor de afwisseling en je kan je paard er sterker en soepeler mee maken. Hét boek daarvoor vindt ik "Horse training in hand" van Ellen Schuthof. Ben daar zelf 2x op trainingsweek geweest en enthousiast geworden over het werken aan de hand. (Evt kun je op mijn website een boekbespreking vinden.