Paard ziet spoken buitenrijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepaddy

Paard ziet spoken buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 15:00

Sinds een jaar of 2 is mijn paard enorm vervelend geworden met buitenrijden, tegenwoordig gaat het iets beter maar gisteren was het weer verschrikkelijk.

Ik rij tot nu toe ongeveer iedere keer dezelfde weg tot hij braver is en het veiliger is om te rijden.
of ik nu in stap ben of aan het galloperen hij durft soms ineens zich haaks om te draaien op 1 been en ervandoor te gaan of hij springt een meter omhoog en opzij en begint te bokken, ik heb al een zachte aanpak geprobeerd een harde aanpak, schriktraining, maar ben een beetje ten einde raad.
Hij doet alsof hij spoken ziet, en om de kleinste dingen schrikt bv een takje zoals hij er dan al 1000de is tegengekomen, om dingen waarvan je denkt dat een normaal paard dan schrik zou hebben doet hij dan heel normaal bv tractors, camions, zwerfvuil,..

Ik denk soms echt dat hij met mijn voeten speels maar streng zijn lost het ook niet volledig op. Toen ik heb pas had deed hij dit allemaal niet.

Als ik ermee aan de hand loop in het bos is hij ook de kalmte zelve

xIeer

Re: Paard ziet spoken buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 13:34

Hoe oud is je paard? Kan het zijn dat hij aan het puberen is en je gewoon aan het uittesten is?

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 13:39

ik zou een keer een instructrice meenemen die je kan leren hoe je je paard moet doorpakken

Jannepaddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 13:40

xIeer schreef:
Hoe oud is je paard? Kan het zijn dat hij aan het puberen is en je gewoon aan het uittesten is?

Hij is nu 11 lijkt me net de puberteit voorbij :/

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 13:47

Jannepaddy schreef:
Sinds een jaar of 2 is mijn paard enorm vervelend geworden met buitenrijden, tegenwoordig gaat het iets beter maar gisteren was het weer verschrikkelijk.

Ik rij tot nu toe ongeveer iedere keer dezelfde weg tot hij braver is en het veiliger is om te rijden.
of ik nu in stap ben of aan het galloperen hij durft soms ineens zich haaks om te draaien op 1 been en ervandoor te gaan of hij springt een meter omhoog en opzij en begint te bokken, ik heb al een zachte aanpak geprobeerd een harde aanpak, schriktraining, maar ben een beetje ten einde raad.
Hij doet alsof hij spoken ziet, en om de kleinste dingen schrikt bv een takje zoals hij er dan al 1000de is tegengekomen, om dingen waarvan je denkt dat een normaal paard dan schrik zou hebben doet hij dan heel normaal bv tractors, camions, zwerfvuil,..

Ik denk soms echt dat hij met mijn voeten speels maar streng zijn lost het ook niet volledig op. Toen ik heb pas had deed hij dit allemaal niet.

Als ik ermee aan de hand loop in het bos is hij ook de kalmte zelve

Merk je zelf dat je nerveuzer - banger bent geworden?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 13:51

doet hij het met anderen ook?

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 14:00

Oh herkenbaar...
Zo een heb ik ook. Dingen als trekkers en ander groot verkeer geen probleem. Maar een zwerfkei, omgezaagde bomen, een lijn dwars over een zandpad.... Pfff

Bij mijn paard helpt het om haar aan het werk te houden. Gebroken lijnen rijden, overgangen, halve ophoudingen, slalom door een rij bomen, volte om een bankje, verzin het maar. Als ik haar niet aan het werk zet gaat de aandacht naar andere dingen en reageert ze daar dus ook op. Als ik haar aan het werk zet is de aandacht bij mij en is er niks aan de hand. Schriktraining werkt niet, daar is ze niet van onder de indruk. Harde aanpak werkt averechts....

Succes!

Edit: ik had ook altijd de hoop dat dit wel zou verdwijnen als ze ouder zou worden. Maar ze is inmiddels 14 dus helaas...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 21:16

idd zoals hierboven "Bernoe" al zei, zet je paard eens wat meer aan het werk, zeker op die momenten dat hij even met zijn gedachten afdwaalt naar alle andere dingen, gewoon alle aandacht bij jou punt uit.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 21:44

Zo herkenbaar.

Ik lees even mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 21:48

Of topic, maar ik moest erg lachen op je titel: ik las het als 'Paard ziet spoken (die) buitenrijden' :D
Dat is weer een heel ander probleem. ;)

Jazzie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 21:50

Herkenbaar... een paard waar ik vroeger mee reed werd helemaal wild van een struik die hoger stond dan een andere :+
(Ze is nu wel op pensioen)

Maar als het zo plots is zou ik toch ook even je tuig nakijken om te zien of alles nog wel past (zadel, hoofdstel en bit) want pijn of ongemak zou dit ook nog wel eens kunnen uitlokken.

Toostx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 09:30

Ik ben het met beroep eens, heel veel figuren rijden en haar laten werken zodat haar concentratie op het rijden is gericht en niet te veel op de omgeving. Mijn paard had dit vroeger ook maar toen heb ik eens een vriendin meegemaakt en toen we met 2 paarden waren leek ze stukke beter :j

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 09:33

Eigenlijk zou je een stabiel rustig paard er bij moeten hebben die voor je rijd. Zodat hij langzaam dat vertrouwen weer terug krijgt. Als je het paard buiten aan de hand mee neemt reageert hij dan ook zo? Ziet hij alles nog wel net zo goed als eerder.

Hoe voer je hem kan hij een magnesium tekort hebben opgebouwd? Daar kunnen ze ook zo door gaan reageren.