Achterwaarts met een gangenpaard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Achterwaarts met een gangenpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 17:19

Mijn paard gaat wel netjes en ook vlot achteruit zodra je daar aan de hand om vraagt, maar echt elke pas is anders; hij zet zijn benen echt in een willekeurige volgorde achteruit en vaak zelfs compleet lateraal, waarbij hij bv linksvoor en linksachter tegelijk optilt en achteruit zet. De enige variant die bijna niet voorkomt is gewoon normaal diagonaal achterwaarts bewegen.
Zijn er meer gangenpaarden die dit probleem hebben? En wat doen jullie eraan?
Misschien handig om te weten: de osteopaat is hier kind aan huis en behandelt [***] elke 2-3 maanden maar kan geen reden vinden voor dit achterwaarts en de revalidatietherapeut vond het ook wel bijzonder hoe compleet random hij achteruit stapt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Achterwaarts met een gangenpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 17:29

Klinkt alsof je een heel bijzonder paard hebt. Echt een speciale. :)

Ik zie het voor me, haha. Lijkt me erg gek om te zien. Ik heb er geen ervaring mee dus sorry voor deze nutteloze post :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 17:45

Ik zal eens kijken of ik er een filmpje van maken. Vooral met twee benen aan dezelfde kant tegelijkertijd achteruitstappen ziet er bijzonder uit, je zou denken dat hij dan omvalt maar nee hoor. Kan gewoon volgens hem. 8-)

Dat laterale zie je in het dagelijks leven niet echt aan hem af, maar kom je nog wel eens tegen tijdens de dressuurtraining aan de hand; hem leren om op een vlotter tempo te stappen was bijvoorbeeld best lastig, omdat je normaalgesproken een paard dan iets aan laat draven en weer iets terugneemt, net zolang tot hij vlotter gaat stappen. Bij hem kreeg ik ineens laterale passen tussendoor, waarbij hij dus beide benen aan dezelfde kant tegelijk optilde en weer neerzette. Dat is er nu weer uit, maar in het achterwaarts is dat nog steeds zichtbaar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 18:03

Hm is dat laterale dan niet gewoon een gang? want twee benen aan dezelfde kant optillen, is dat geen tolt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 18:05

Op zich wel, maar tölt is voorwaarts, niet achterwaarts. ;)
Bovendien stapt hij ook niet netjes & consequent in tölt dus met 2 benen tegelijkertijd aan dezelfde kant achteruit, maar wisselt het per pas wat hij ervan maakt.
Hij heeft duidelijk meer gangen dan goed voor hem is, dus ik was bekend of andere gangenpaarden/kruisingen dit ook doen.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 18:14

Nou alle IJslanders die ik ken kunnen iig gewoon normaal achterwaarts stappen!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 18:35

Hoe oud is hij? Wellicht is het gewoon nog een balans/gebrek aan kracht probleem. Om te kunnen tölten zitten gangenpaarden flexibeler in elkaar dan driegangers en dat (kan) betekent dat het langer duurt voordat ze een stabiele balans hebben voor iets dat kracht kost. Voor vijfgangers geldt dit nog wat meer dan voor viergangers.

Dat gezegd ken ik, net als Skessa, geen gangenpaard dat niet achterwaarts kan stappen. Het klinkt ook alsof hij verstijft, waardoor ze makkelijker lateraal worden, dus vraag ik me af of je hem dit vraagt op een manier dat hij ontspannen, met hoofd laag en goed ruggebruik achterwaarts kan stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 18:58

Hij is 5,5 maar spierkracht is nog wel echt een probleem bij hem, dus de balans ook. Ik vroeg me af of het een gangenpaardenprobleem was omdat ik het daar wel eens gehoord had, maar het zou bij [***] ook heel goed vanuit zijn rug kunnen komen aangezien hij een karperrug heeft en nog wel eens zijn lendenen gebruikt waar hij zijn bekken zou moeten gebruiken. Hoofd laag is helaas juist een trigger voor het opbollen van de lendenen, dus dat is hier geen oplossing.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 11:25

Elk normaal gezond goed getraind rijpaard, ook een gangenpaard, kan netjes diagonaal achterwaarts leren gaan.
Dat jouw gangenpaard dit in een stijve, laterale beweging doet, wijst op spanning in de bovenlijn. Laterale paarden kunnen zich verspannen door teveel te flecteren in de wervelkolom, hetgeen vaak te maken heeft met hun conformatie -vaak hebben deze paarden een 'afhangend kruis' waardoor de lumbosacrale overgang, het scharnierpunt van het bekken, al zo 'bol' staat dat ze moeilijk verder kunnen kantelen zonder te verspannen. Deze paarden kun je in het begin van hun tölttraining ook moeilijk naar viertact rijden door ze 'over hun bovenlijn' nageeflijk te rijden, maar die moet je eerst in een wat vrijere, hogere houding rijden in tölt om takt en losheid te verkrijgen. Als ze wat sterker zijn, meer balans ontwikkelen en vooral meer handigheid en coördinatie in het achterbeen, dan laten ze zich steeds beter in verbinding rijden in tölt zonder de takt en losheid te verliezen.
Ik zou met dit paard voorlopig het achterwaarts gaan even achterwege laten tot hij wat verder is in zijn training. Op dit moment is achterwaarts gaan geen functionele oefening voor hem. Dan bevestig je alleen maar de slechte gewoonte van lateraal achterwaarts gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 12:11

@Askja: [***] is een beetje een lastig geval omdat hij juist te los is in de benen en de bovenlijn (richting hypermobiel), dus bij hem gebeurt denk ik eerder het tegenovergestelde. We werken nu alleen nog maar aan de hand en hij moet om die reden inderdaad ook hoger ingesteld worden, voorwaarts-neerwaarts maakt de boel alleen maar instabiel.
Tijdens het revalideren kregen we op een gegeven moment het advies om overgangen achterwaarts-draf toe te voegen, maar dat is voor hem (nog) onmogelijk. We gebruiken het achterwaarts dus ook nog niet als oefening, maar kijken af en toe hoe het ermee voor staat. Vandaar dat ik me afvroeg of andere gangenpaarden dit ook lastiger vinden of dat het echt uit [***]'s rugprobleem voortkomt.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 12:16

Ik verzorg een TWH en hij had ook heel veel moeite met achteruit gaan. Slap en slungelig en leek daarnaast ook niet van het bestaan van zijn achterbenen af te weten. Dus niet geheel hetzelfde natuurlijk, maar wel een beetje herkenbaar. Wij zijn begonnen met op een ontspannen manier het gewicht naar achter te verplaatsen, dus zonder een pas te verzetten. Zodra dit ontspannen ging zijn we begonnen met 1 stap en dit verder uitgebouwd.
Nu merk ik alleen nog dat ie soms breder achteruit stapt voor zijn balans, maar verder gaat ie mooi rustig en ontspannen achteruit.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 15:10

Veel gangenpaarden zijn hypermobiel. Het merendeel van de IJslanders is hypermobiel. Waarschijnlijk gaat gangaanleg gepaard met een bepaalde mate van hypermobiteit.
Overigens kan dit wel degelijk samengaan met een relatieve stijfheid/'bolling' in de wervelkolom, zeker bij heel laterale paarden. Die paarden zijn vooral hypermobiel in hun beengewrichten en minder in hun wervelkolom. Maar daar is hier zo te lezen geen sprake van.

Toch, overgangen achterwaarts-draf lijken mij voor een slap, jong, hypermobiel gangenpaard totaal niet nuttig. Merkwaardig advies vind ik. Achterwaarts is al lastig, maar vanuit het achterwaarts direct aandraven is zelfs voor een correct doorgetraind gangenpaard een behoorlijk pittige oefening waarbij het gevaar van verkeerd aanspannen op de loer ligt.
De nadruk in de training van een hypermobiele jong paard moet vooral liggen op stabilisatie en coördinatie in een tempo en houding waarin het paard functioneel kan bewegen. Correct achterwaarts gaan vraagt behalve een correcte aanspanning van boven- en onderlijn ook een gecoördineerd gebruik van het achterbeen. Als daar nog geen sprake van is, heb je kans dat het paard het gebrek aan kracht en coördinatie gaat compenseren door bijv. te draaien in zijn gewrichten, die daar door de hypermobiliteit veel ruimte voor bieden. Dan zetten ze hun achterbenen bij het achterwaarts gaan breder weg, vaak achter de massa. Terwijl je die gewrichten juist wilt stabiseren. Dat bereik je vooral door simpel basiswerk in een rustig tempo met de nadruk op gematigd bewegen, balans, zelfhouding en rechtrichten. Ook heel langzaam en gecoördineerd stappen en zijgangen rijden draagt bij aan het ontwikkelen van balans en coördinatie van een hypermobiel (gangen)paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 22:31

Ik snap dat de overgang achterwaarts-draf hier wat abrupt overkomt, maar in de training waren we al zover dat dat voor een normaal, driegangig paard een logisch punt was.
[***] is trouwens ook geen gangenpaard maar een kruising: in het normale leven is hij gewoon een drieganger, vandaar dat hij ook zo getraind wordt. Nou ja, hij combineert draf en marcha batida maar dat zijn allebei diagnonale gangen en die liggen als diagonale gang heel erg in elkaars verlengde. Alleen bij stress en het achterwaarts gaan zie je ineens laterale bewegingen voorbij komen. Ik heb echter een filmpje van hem als veulen waarop hij juist heel lateraal bewoog, alleen is dat nu hij sterker is uit zichzelf verdwenen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 19:29

Ook kruisingen kunnen gangenpaarden zijn ;) Het is geen ras of type, het gaat om de gangaanleg. Dit paard heeft duidelijk aanleg voor laterale bewegingen. Dan kun je hem best als een drieganger trainen, maar het is goed om in je achterhoofd te houden dat een paard met laterale aanleg biomechanisch gezien vaak wat anders beweegt in de basisgangen dan een drieganger. En dat je in de training dus tegen problemen aan kunt lopen die gerelateerd zijn aan die biomechanisch aspecten.