Voor het eerst rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Mybrownpony

Voor het eerst rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-17 21:34

Hey! Ik heb geen idee of het hier goed staat, dus verander het als het nodig is :)

Ik ga deze week voor het eerst op mijn bijrijdpony rijden. Tinker die een jaar geleden is ingereden. Nu heb ik haar al een paar keer gezien maar nog niet echt gepoets of veel tijd aan besteed, alleen met eigenaar samen naar haar wei gegaan en gepraat (ik ga de dag voor dat ik ga rijden er wel heen om te poetsen!).

Ze wordt bitloos gereden en heb gehoord van vorige verzorgster en eigenaar dat ze wel erg tegen de hand kan gaan lopen. In het begin ook heel erg uittesten (zomaar de bak uit, niet luisteren, Hoeken afsnijden en op 3e hoefslag lopen :? ). Het is echt een schat van een pony en daarom wil ik ook dat tijdens het rijden het wel goed gaat zodat ik haar echt officieel mag verzorgen. Misschien hebben jullie tips voor het rijden? Als jij voor het eerst op een paard gaat rijden (dus die je nog niet kent zeg maar) wat doe jij zodat het zo soepel mogelijk vergaat? Ik weet dat het in het begin altijd wennen is maar begin nu toch zenuwachtig te worden , straks gaat het niet goed :? Ook omdat ik normaal op paarden rijdt van +/- 1.60 en dat zijn hele snelle vlugge volbloeden en zij rond 1.35 is en een tinker :D

Hoop dat jullie tips hebben en dat ik het zo zo goed mogelijk heb uitgelegd!

Peelie

Re: Voor het eerst rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 21:39

Gewoon goed naar de eigenaar luisteren. Die kent zijn paard immers het beste.

Verder heeft het echt geen zin om heel zenuwachtig te worden. Let it go.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 21:49

Je klinkt alsof je nog niet zo veel ervaring hebt. Sorry als dat een foute veronderstelling van mij is. En anders: helemaal niet erg, iedereen moet leren! (Ik ook nog steeds :o :D ).

Probeer met het poetsen al duidelijk en consequent te zijn. Niet gemeen, maar je niet laten omver lopen en opzij = opzij. Probeer ook om niet te stressen, een paard voelt spanning bij de ruiter aan. als ik voel dat ik gespannen word/ben, dan begin ik te praten tegen mijn paard. Helpt echt!

Met bitloos heb ik geen ervaring, maar als ze wegloopt en naast de hoefslag gaat, heb je haar toch echt niet goed aan je benen en buitenteugel. Probeer haar actief te maken op je zit/beenhulpen en hier duidelijk in te zijn dat je reactie verwacht. Zweepje kan handig zijn. Ook figuren rijden en overgangen stap/draf/stap/stilstaan/achteruit/stap/... Als ze afwijkt van de hoefslag, trek haar dan niet om, maar los het op met je benen en je buitenteugel. Als ze ergens standaard de neiging heeft naast de hoefslag te gaan lopen, kan vooraf buitenstelling vragen ook helpen. Ik gok dat de eigenaar je wel een heleboel tips zal kunnen geven :)

Maar de belangrijkste tip: onspan en veel plezier!

(En als het mis gaat, kunnen jullie nog altijd lessen :) sowieso altijd nuttig :) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 21:51

Vooral NIET perfect willen zijn. Ik zie als eigenaar véél liever een bijrijdster/verzorgster die om de foutjes lacht dan eentje die zo graag alles goed wil doen dat het één bonk spanning wordt.
Tinkers zijn meestal echte clowns die graag 'grappig doen', dus niet te veel zorgen maken als het de eerste keer niet goed gaat (maar laat ze ook weer niet overal mee wegkomen...).

Verder zoals Peelie zegt goed naar de eigenaar luisteren.

Wat betreft bitloos: dit is echt niet zó anders dan met bit rijden hoor. Laat je vooral het bitloze systeem door de eigenaar uitleggen.
Iets wat wel algemeen bij bitloos gereden paarden geldt is dat de beenhulpen belangrijker zijn dan de teugelhulpen.

_Mybrownpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-17 22:16

Poekkie ik heb meerdere paarden gehad haha maar heb al iets van 8 maanden niet meer op een koubloed en/of pony gereden. Daarom stress ik omdat het natuurlijk heel anders is haha. Ze is met poetsen etc echt super braaf, alleen tijdens rijden dus nog al een draak. Weglopen doet ze ook bij dr eigenaar die haar zelf heeft ingereden, ze is heel sterk en wilt vaak gewoon rennen, naast de hoefslag lopen doet ze om me uitteproberen. Ze weet prima dat ze op de hoefslag maar moet vreemde mensen (met rijden) altijd uit proberen. Als ze je kent doet ze dit dus niet meer.
Thanks voor het bericht! Ik denk als ik er eenmaal opzit dat het ook wel mee valt met spanning maar gewoon nu van te voren is nog even spannend.
De eigenaar is echt een schat dus weet wel dat die me heel goed gaat helpen gelukkig :) les gaan we sowieso nemen!

_Mybrownpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-17 22:20

MorganaR dankje! Ik heb vroeger veel bitloos gereden maar dat is ook al zon tijd geleden haha.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 22:24

Ontspan en geniet!

Begin bij het begin, en bouw rustig uit. Het hoeft niet soepel te gaan.

Gin_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 23:02

Niet te veel over na denken. Let goed op je ademhaling dat kan al een hoop helpen tegen de zenuwen. Probeer gewoon rustig te blijven haha komt vast allemaal goed!

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 06:16

Al die dingen die jij beschrijft, doet het paard omdat hij het moeilijk vindt om balans te vinden en houden met een ruiter op zijn rug. Paard is nog niet zolang geleden ingereden en moet nog veel leren. Uit balans zijn is voor een paard eng, dan gaan ze hard lopen om weer balans te vinden. En uit de hoefslag komen om balans te vinden. Dat is kwestie van trainen, kracht ontwikkelen. Geen ongehoorzaamheid of clown zijn dus, maar het niet kunnen.

Als je er zo naar kijkt, hoef je niet zenuwachtig te zijn. Als ze uit de hoefslag komt door onbalans, stuur je hem gewoon weer terug, als ze te hard gaat door onbalans, ga je terug naar stap. Etc. Dat heet trainen, begeleiden van een paard in opleiding.

Succes en vooral veel plezier