Paard gooit achterhand extreem naar binnen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FasKaya

Paard gooit achterhand extreem naar binnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 19:16

Ik heb jullie hulp nodig!

Ik rij bij ons op de manege een paard die al wel een tijd onder het zadel is, maar hij liep toen altijd rond als een soort spierloze giraf (schetst dat een duidelijk beeld?) omdat hij volgens de vorige eigenaren niet kon/wilde nageven.
Nu zijn we dus begonnen met veel longeren met dubbele lijnen en ook vanuit het zadel steeds een beetje meer vragen. En dat gaat echt supergoed! Hij heeft ook al flink wat bespiering opgebouwd sinds we met hem bezig zijn. Heel mooi om te zien :D

Maar nou komt mijn probleem,
ik weet dat het waarschijnlijk een balans dingetje is,
Maar sinds hij nu eindelijk mooi over zijn rug loopt, gooit hij enorm zijn achterhand naar binnen, echt travers-achtig.
Ik heb al vanalles geprobeerd, maar tot nu toe heeft de teugels los gooien als enige geholpen.
Ik heb namelijk het idee dat als ik een hulp geef (zelfs binnenbeen eraan), ik het alleen maar erger maak.

Help!

midgie

Re: Paard gooit achterhand extreem naar binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 23:39

Ja als de teugels los gooien helpt , weet je dat jij het probleem ben en misschien te veel aan het hoofd doet,
Probeer eens op je zit schouder voor te rijden, dus met indirecte teugel hulp en niet te veel met je benen en directe teugel te doen

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 23:46

.. is je paard dan niet gewoon scheef als hij zijn kont naar binnen gooit? Gewoon binnenbeen buitenteugel en rechtmaken..
Als die t dan alsnog doet is die dus niet aan je been. Gewoon stug volhouden dan gaat het kwartje vanzelf vallen.

Boef2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 00:17

Bezoek aan de veearts lijkt mij een beter plan.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 01:03

Boef2016 schreef:

Mag ik vragen waarom?
Er zijn zat paarden die hun kont nar binnen gooien omdat ze scheef zijn en niet goed rechtgericht worden.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 02:34

Door middel van contrabuiging de schouder voor de achterhand plaatsen. Van achter naar voor dus.
Binnenbeen buitenteugel wat hier gesuggereerd wordt is simpel gezegd achterhand achter de voorhand duwen met het binnenbeen en dat is dus niet de bedoeling
Goed les is hierbij belangrijk zodat je echt snapt wat je aan het doen bent

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 11:53

Wat je zou kunnen proberen is het oefenen van het plaatsen van de voorhand. Als je controle krijgt over de voorhand, kun je deze voor de achterhand plaatsen als deze naar binnen komt.
Maar dat is wel een beetje symptoombestrijding. Je geeft aan dat je het gevoel hebt dat het een balansprobleem betreft. In dat geval zou ik het paard niet te rond vragen, maar eerst werken aan het balans. Dus veel binnenhoefslag rijden, wendingen, schakelen, enzovoort. Als het balans beter wordt, kun je nagaan of dit je probleem echt verhelpt.
En kan het zijn dat wanneer je meer druk op de teugels hebt, je zelf per ongeluk wat scheef in het zadel komt?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 11:59

Theeglas schreef:
En kan het zijn dat wanneer je meer druk op de teugels hebt, je zelf per ongeluk wat scheef in het zadel komt?

Dit lijkt me ook wel belangrijk om even naar te kijken, evenals het zadel. Ik heb een paard gereden dat travers standaard als oplossing koos als de ruiter scheef zat of als het zadel niet lekker zat (hebben we gezien toen we verschillende zadels gingen uitproberen bij de zadelmaker).

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 12:15

Dorine92 schreef:
Door middel van contrabuiging de schouder voor de achterhand plaatsen. Van achter naar voor dus.
Binnenbeen buitenteugel wat hier gesuggereerd wordt is simpel gezegd achterhand achter de voorhand duwen met het binnenbeen en dat is dus niet de bedoeling
Goed les is hierbij belangrijk zodat je echt snapt wat je aan het doen bent

Als je paard zn kont naar binnen gooit draagt hij dus niet op t binnenachterbeen. Ik rijd altijd van mn binnenbeen naar mn buitenteugel en dit werkt voor mij altijd goed. Zo heeft iedereen zijn eigen manier en is het per combinatie verschillend wat het beste werkt. In jou theorie zit ook logica, alleen voor mijn paard werkt dat niet. Ts zal moeten kijken waar haar paard het beste op reageert. Maar ik weet niet of ts de onafhankelijke zit heeft om het paard hierbij niet zelf in de weg te zitten en of haar zadel wel correct ligt en of gevuld is.

FasKaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 12:35

midgie schreef:
Ja als de teugels los gooien helpt , weet je dat jij het probleem ben en misschien te veel aan het hoofd doet,
Probeer eens op je zit schouder voor te rijden, dus met indirecte teugel hulp en niet te veel met je benen en directe teugel te doen

wat bedoel je precies met indirecte teugelhulp?

FasKaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 12:37

Boef2016 schreef:

Waarom? Lijkt me niet dat een veearts zoiets kan oplossen?

FasKaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 12:41

Hilary schreef:
Theeglas schreef:

Dit lijkt me ook wel belangrijk om even naar te kijken, evenals het zadel. Ik heb een paard gereden dat travers standaard als oplossing koos als de ruiter scheef zat of als het zadel niet lekker zat (hebben we gezien toen we verschillende zadels gingen uitproberen bij de zadelmaker).

Hier ben ik wel bang voor, dat ik zelf een groot deel van het probleem ben. Ik zal vandaag eens iemand vragen om echt naar mijn zit te gaan kijken, ipv alleen naar wat het paard doet. Zelf merk ik het namelijk niet

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 14:11

FasKaya schreef:
midgie schreef:

Met een indirecte teugelhulp wordt (althans, als ik 'm gebruik) bedoelt dat je de teugel tegen de hals legt of juist van de hals afhaalt. Ik gebruik deze vooral bij werken aan de lange lijnen als ik achter mijn paard loop; als ik wil wijken naar rechts, geef ik met mijn linkerlijn een indirecte teugelhulp tegen de linkerbil van mijn paard (ik leg de lijn duidelijk aan), terwijl mijn rechterlijn wat van de rechterbil afkomt om ruimte te geven, zodat het paard naar rechts kan bewegen.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 20:50

Werkt je buitenhand misschien zonder dat je het door hebt meer in en zit je zelf wel in het midden?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 01:25

Rondje osteo, daarna rijden onder goede begeleiding en veel geduld hebben.

Gin_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 18:42

Heb je geen les? Misshien dat een instructeur je goed kan helpen!

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 22:22

Ben het eens met boef2016

Eerst de veearts er maar eens bijhalen Idd ..

Mijn paard kon/wilde ook niet nageven , heb de rug en hals op de foto laten zetten .

Uitkomst ; forse artrose in de hals en Kissing spines

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 23:24

dushishoeve schreef:
Boef2016 schreef:

Mag ik vragen waarom?
Er zijn zat paarden die hun kont nar binnen gooien omdat ze scheef zijn en niet goed rechtgericht worden.

Maar zoals ik in je vorige post lees, weet je niet wat rechtrichten is denk ik ??

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 23:26

FasKaya schreef:
midgie schreef:

Teugel tegen de hals, daar zit namelijk het stuur zo een beetje, tenzij je paard al helemaal aan je zit is,

FasKaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-17 13:45

Ik heb ondertussen les gehad, gaat al stukken beter. Handen recht bij elkaar en stil houden en veel binnenbeen. Nu gaat ie dan nog wel steeds harder, maar loopt niet meer zo enorm scheef dus daar ben ik erg blij om:)

Estherbuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 12:50

Schouder voor rijden. Veel overgangen en stelling naar buiten kont recht plaatsen en dan rustig de stelling naar binnen nemen. Gooi hij zijn kont naar binnen weer opnieuw. Dit werk bij mijn trainingspaard erg goed moet ik zeggen. Kost veel tijd maar werkt wel