Pony vlak op de sprong

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrant_

Pony vlak op de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 16:09

Hoi iedereen,

Ik heb het forum al afgeschuimd en een heleboel nuttige tips gevonden hoe je je paard meer kan laten 'springen'. Toch zoek ik nog die gouden tip (de niet mijn lesgever is), die me toch er nog verder mee kan helpen.
Mijn pony heeft uit zichzelf een zeer leuke techniek, spring ook érg leuk. Vroeger had hij een heel opwaartse sprong, wat heel gaaf was. Echter heb ik toen eens springles bij een eventingruiter genomen en sindsdien voelt Buddy niet meer zoals hij vroeger sprong. Die lesgever vond dat Buddy meer vooruit moest, en tijdens die les merkte ik al dat hij vlakker ging springen. Sindsdien doet hij niet anders: Vooruit en vlak springen. Vandaag heb ik echter meer terug gereden en bij mij gehouden, en dat voelde al een stuk beter, ook zijn zelfvertrouwen ging er op vooruit (Ik kon parcours 1m springen voor die springles, erna was 70cm al moeilijk). Ik heb zo'n 3 maand hiermee gesukkeld: pony liep gewoon weg met me...
Nu zoek ik nog tips om hem weer 'zichzelf' te laten worden en weer die opwaartse beweging te krijgen. Ga deze week hem sowieso eens laten vrijspringen zodat hij zelf kan kiezen hoe en wat.

alvast bedankt!

HTM

Re: Pony vlak op de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 20:30

tempo controle oefeningen gaan doen, in- uitjes.
Niet te hoog in het begin, zorgen dat die eerst weer echt gaat springen en afzetten en niet te hard gaat.
dit kun je eerst aan de longe doen en daarna erop.

Tyrant_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 21:52

HTM schreef:
tempo controle oefeningen gaan doen, in- uitjes.
Niet te hoog in het begin, zorgen dat die eerst weer echt gaat springen en afzetten en niet te hard gaat.
dit kun je eerst aan de longe doen en daarna erop.

Tempo controle ga ik zeker proberen, net als die in en uitjes! Niet te hard gaan zijn we heel erg aan aan het werken omdat dit inderdaad de oorzaak van het probleem is.
Ben voor vrijdag ingeschreven op jumping (60 & 70) om ervaring op te doen en wil gewoon een rustig rondje rijden :). Dus kunnen we daar tijdens ook op werken!
Dankjewel!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 21:54

Uit draf springen en dan proberen zo dicht mogenlijk op de sprong te rijden wil nog wel eens helpen.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 22:18

2 springbalken in een v-vorm midden op de hindernis leggen. Dan gaan ze ook meer basculeren. Zo ongeveer: >| ( alleen dan met de punt in het midden.
Een zeiltje of had oid op of onder de hindernis leggen helpt vaak ook.
De truc is om het paard ahw wat kijkerig te krijgen op de sprong. Dan springen ze ruimer en voorzichtiger.
Daarnaast zijn gymnastieklijntjes met in/ uitjes en tempocontrole ook heel belangrijk.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 22:33

Dichtere afstand rijden. Hoe dichter op de sprong hoe meer omhoog hij moet springen. Waarschijnlijk moet je hem meer bij je houden (maar ik weet niet hoe je hem nu rijd).

Tyrant_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-17 07:34

Hey iedereen!
Ik heb al jullie tips eens uitgevoerd en wauw, wat een verschil! Eerst enkele sprongen uit draf genomen en meteen voelde ik het: rug gebruik was terug én hij sprong ook echt! Dan op een rechtje balken in een V gezet, zelfde effect! Ook heb ik weer wat meer terug gereden en dat heeft ook wel veel gedaan.
Super bedankt iedereen!

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 08:57

Leuk om te horen! Veel plezier bij het oefenen! Foto's mogen natuurlijk altijd. :D

Tyrant_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-17 21:31

En gisteren op jumping geweest, Pony steeds eer dicht tegen de sprong gereden en op een iets lager tempo. We hadden niets te verliezen, dus doe ik het liever even zo, op een fijne manier rond geraken. Echter in de 60cm 1 weigering en een balk, in de 70 werd ik uitgebeld. Heb wel voor wat foto's gezorgd waar duidelijk op is dat ik hem zeer dicht reed en hij dus echt omhoog moest!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

We blijven dus oefenen en oefenen, op jumping en gewoon thuis!