Uit de draf vallen in de hoeken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yegua91

Uit de draf vallen in de hoeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 14:44

Beste mensen

Ik ben na 10 jaar terug beginnen rijden... het was véél te lang geleden en ben heel gelukkig dat ik het nu opnieuw kan doen. Ik ben toch weer van 0 gestart en het lukt me al redelijk. Maar ik heb één probleem: ik heb moeite mijn paard te laten BLIJVEN draven. Hij valt er steeds uit wanneer ik een bocht wil maken. Ja, je hoort het, ik ben echt weer een beginneling... Ik denk dat mijn probleem voornamelijk bij de beenhulpen ligt, maar als ik het paard wil aanmoedigen om te blijven draven met beenhulpen, reageert ze daar precies niet op.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik NIET naar de manege ga, maar bij een vriendin op stallen. Paard wordt heel vaak bereden en is goed getraind, maar is dus geen manegepaard.

Wie heeft tips?

Alvast bedankt.

Zeepsop

Re: Uit de draf vallen in de hoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 14:54

Doet het paard het alleen bij jou? Misschien dat je toch onbewust wat teveel aan de teugels zit of in de bocht anders gaat zitten? Van wie is het paard? Kan diegene je niet helpen?

Yegua91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 15:00

Dag Zeepsop

Het paard is van mijn vriendin en zij probeert me te helpen. Ze zegt dat ik harder beenhulpen moet geven tijdens het draven, maar dat helpt precies niet, hoe hard ik ook duw... Misschien doet zij onbewust andere dingen (die het paard gewend is) en lukt het haar niet om die naar mij over te brengen?

Groetjes

Edit: ja, het paard doet het alleen bij mij...

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 15:04

Hmm dat zou ik niet doen. Het paard voelt jou heus wel, daar hoef je niet voor te trappen. Ik neem aan dat je niet alleen op de hoefslag rijdt? Gebeurt het ook in een volte?

Edit; heb je niet toevallig een filmpje ervan? Het is moeilijk om tips te geven zonder filmpje :)

Nog een edit; een paard moet eigenlijk blijven lopen tenzij jij aangeeft dat hij iets anders moet doen

Yegua91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 15:07

Dat is precies wat ik ook dacht van dat trappen.
En in de volte klopt, maar dat heb ik nog maar 1x geprobeerd in draf en lijkt me nu nog redelijk normaal omdat ik het rijden van figuren nu weer helemaal opnieuw leer (ja, ik start echt weer van nul); ik heb dus nog wel weer opnieuw oefening nodig bij het sturen ook...

Edit: ik wil de volgende keer gerust eens een filmpje maken hoor.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 15:09

Zonder filmpje is het natuurlijk maar gokken, maar ik denk dat het paard terug gaat omdat je waarschijnlijk nog niet helemaal in balans zit. Aangezien het paard normaal door meer gevorderde ruiters wordt gereden is hij misschien voorzichtig met je.

Is het geen optie om een paar zitlessen aan de longe te nemen? Dan hoef jij je alleen te concentreren op je zit en balans. Daarna wordt het vast makkelijker.

Yegua91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 15:22

Lieke, bedankt voor de tip! Die neem ik alvast ook mee.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 17:02

Lieke schreef:
Zonder filmpje is het natuurlijk maar gokken, maar ik denk dat het paard terug gaat omdat je waarschijnlijk nog niet helemaal in balans zit. Aangezien het paard normaal door meer gevorderde ruiters wordt gereden is hij misschien voorzichtig met je.

Is het geen optie om een paar zitlessen aan de longe te nemen? Dan hoef jij je alleen te concentreren op je zit en balans. Daarna wordt het vast makkelijker.

Ik wilde precies hetzelfde zeggen Dat gaat je echt helpen mits het goed gebeurd Anders misschien toch even een paar lesjes op de manege om er weer ven in te komen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 23:32

Als je aan de mods vraagt om je topic te verplaatsen naar het subforum Rijkunstig zul je denk ik meer reacties krijgen. Dit heeft namelijk niet te maken met het gedrag van het paard. Het is een reactie op het rijden van de ruiter.

In een bocht gebruikt het paard het lichaam anders dan op een recht stuk. Je kunt het paard helpen door in de bochten te ondersteunen met je ademhaling. Adem in het ritme van de draf. Wedden dat het helpt? :)

XavierB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 11:01

Beste Yegua,

Impulsie

Dit heeft in eerste instantie te maken met de kwaliteit van impulsie, die definieer als de kracht geproduceerd door de achterbenen en de biomechanische realisatie daarvan.

De eerste vraag die je moet stellen is of dergelijke impulsieproblemen zich ook buiten de bochten stellen. Vermoedelijk zal je ook daar bij je paard een verlies aan impulsie bij momenten vaststellen. In eerste instantie kan je dus rechtstreeks op deze kwaliteit inwerken.

Impulsie en cirkels

Niettemin is de zaak bij jou vrij duidelijk en het komt zelfs veelvuldig voor. Een bocht is feitelijk niets meer dan een kwart cirkel en daarom spelen dezelfde invloeden van een cirkel ook hier een rol.

Wanneer een paard op cirkel beweegt (dus ook in een kwart cirkel of bocht), dient het paard te buigen op die cirkel. Dat betekent dat de achterhand, de motor van je paard, minder in rechte lijn staat met de rest van het lichaam. De kracht die deze achterhand produceert wordt daardoor verminderd overgezet op jouw paard. Vooral impulsieloze paarden zullen daardoor uit hun gang vallen doorheen deze bochten, simpelweg omdat zij de kracht missen om de draf aan te houden.

Cirkels, rechtheid en balans

Zoals reeds gesteld dient het paard correct te buigen op de cirkel, alsook zijn achterbenen correct onder te brengen. Dit heeft alles te maken met de kwaliteit rechtheid, die ik definieer als de correcte verdeling van het gewicht van paard (en ruiter) over de vier benen. Rechtheid heeft aldus een belangrijke invloed op balans. Wanneer het paard aan rechtheid ontbreekt op de cirkel zal hij aldus problemen ervaren met zijn balans. Bij impulsieloze paarden zullen balansproblemen de impulsieloosheid net aansterken, waardoor zij eveneens uit hun gang vallen.

Werken in de cirkel

Om problemen op te lossen met draaien, dienen we dus te werken op cirkels. Let daarbij dan ook op de parameters van je cirkel. Een grotere straal, een grotere cirkel dus, vereist minder buiging en zal daarom minder ingrijpend inwerken op zowel impulsie als rechtheid. Kleinere cirkels daarentegen zullen het net moeilijker maken.

Het werk op de cirkel wordt daarenboven best aangevat in grondwerk. De invloed van de ruiter, meer bepaald een verlies van fysieke ontspanning, een verzwaring van de voorhand, alsook het versterken van de natuurlijke scheefheid, zullen het impulsieprobleem danig verhogen. Het is dus aangewezen om de kwaliteiten impulsie en rechtheid eerst op de grond in te stellen om die vervolgens naar het zadel te brengen. In bereden toestand is de 'ontspanning' van je paard eveneens een belangrijk gegeven dat je in de gaten moet houden.

Grondwerk: impulsie

In eerste instantie zal je aan de impulsie werken van je paard op de grond, waarbij je best rekening houdt met de volgende richtlijnen:

1. Focus op voorwaarts geëngageerde beweging
2. Werk op ruime cirkels
3. Focus op opwaartse transities (stap naar draf), werk in hogere gangen maar met mate
4. Wees consistent in de drijvende hulpen en strikt indien nodig

Impulsie: Van rechte lijn naar cirkel

In het bereden werk zal je in eerste instantie een degelijke impulsie op rechte lijnen bewerken. Eenmaal je impulsie daar goed zit, breng je paard op een grote cirkel, waar je poogt de impulsie te behouden. Verliest hij zijn impulsie, dan breng je hem terug op een rechte lijn.

Impulsie op de cirkel

Eenmaal je paard een degelijke impulsie aanhoudt op de cirkel, kan je deze cirkel geleidelijk verkleinen door inwaarts te spiraliseren. Merk je dat hij het wat moeilijker krijgt, hou hem even op de kleinere cirkel om vervolgens weer uitwaarts te spiraliseren.

Rechtheid op de cirkel

Dit is een heel wat groter werk, dat je eveneens aanvangt op de grond om het dan naar het zadel te brengen.

Niettemin zal je op de cirkels in beide hand oog moeten hebben op a) de correcte buiging, b) correct gebruik van de achterbenen. Een aantal simpele richtlijnen (ik geef algemene verwachtingen mee):

Bekijk of jouw paard links- of rechtsgebogen is. In het geval van een linksgebogen paard (ca. 80% van de paarden):

- jouw paard zal wellicht over de schouder vallen op de rechter cirkel en uit de cirkel breken (of traversmatig lopen) aan linkerzijde
- blijf werken aan een goede lengtestrekking zodat de spieren eigenlijk en 'ontspannen' gebruikt worden.
- Let op de juiste buiging van van je paard volgens de buiging van de cirkel
- op de linkercirkel: je zal merken dat het binnenachterbeen naast het gewicht stapt, je zal dit stimuleren meer onder te treden
- op de rechtercirkel: je zal merken dat het paard over de binnenschouder valt, die zal je vragen zich op te richten

Ook in dit werk start je aanvankelijk met grotere cirkels, om vervolgens naar kleinere cirkels te gaan

Het draaien

Wanneer de kwaliteiten van impulsie en rechtheid verbeteren op de cirkel dan zullen zij ook verbeteren tijdens het draaien. Je kan het werk op de cirkel op de volgende wijze naar het draaien brengen:

1. Je gaat op rechte lijn naar de hoeken. In die hoeken maak je een grote cirkel met oog voor de kwaliteiten van impulsie en rechtheid. Wanneer het paard de kwaliteiten behoudt ga je in rechte lijn naar de volgende hoek. Indien je merkt dat je paard steeds zijn kwaliteiten behoudt kan je overgaan naar 2.

2. In de hoeken maak je nu een ruimte draai

3. Je verkleint gradueel de draai die je maakt in de hoeken

Ik hoop dat deze richtlijnen je verder helpen. Indien je nog vragen hebt, vuur gerust of stuur een pb.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 11:04

Natuurlijk heel lastig te beoordelen dit zonder filmpje, maar misschien heb je je juist een heel lief paard te pakken, ondanks dat je het zelf wellicht anders bedoelt ;) Wellicht merkt het paard een onbalans bij jou in de bochten en gaat het paard daardoor stappen. Niet zozeer omdat je er linea recta af zou vallen, maar met de combi van onzekerheid en onbalans zou dat zomaar kunnen.
Ik raad ook eerst zitles aan en zou daarna pas het rijtechnische gedeelte aanpakken.

Yegua91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 22:00

Koper schreef:
Als je aan de mods vraagt om je topic te verplaatsen naar het subforum Rijkunstig zul je denk ik meer reacties krijgen. Dit heeft namelijk niet te maken met het gedrag van het paard. Het is een reactie op het rijden van de ruiter.

In een bocht gebruikt het paard het lichaam anders dan op een recht stuk. Je kunt het paard helpen door in de bochten te ondersteunen met je ademhaling. Adem in het ritme van de draf. Wedden dat het helpt? :)

Bedankt voor de tip!

En: oei, ik had dit subforum nergens opgemerkt...
Bij deze mag het inderdaad verplaatst worden.

XavierB, waw wat een uiteenzetting! Bedankt, al is theorie niet mijn sterkste kant, ik zal jouw post eens traag en grondig doorlezen.

Ook de rest heel erg bedankt voor de reacties! <3
De volgende keer dat ik ga rijden, maak ik eens een filmpje...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 22:11

Voor verplaatsen kun je temmen op de OP :)

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 22:17

Ik ben bepaald geen goede ruiter, en ik heb je ook niet zien rijden. Maar goed, laat ik er ook eens wat van zeggen.

Een paard remt in een bocht vaak een beetje af. Logisch, jij loopt rechtdoor ook harder dan om het hoekje. Als een paard dan uit de draf valt, loopt het dier waarschijnlijk toch al niet hard. Een beetje afremmen en hop, hij gaat al terug naar de stap. Het komt er dus op aan om hem sneller te maken.

Er zijn diverse dingen die je fout zou kunnen doen. Misschien hou je te veel druk op de teugels. Misschien rem je hem af met je zit, of kom je te vroeg neer bij het lichtrijden. In het eerste geval is de oplossing duidelijk: minder hard trekken. Een suboptimale zit is een ingewikkelder probleem. Daar heb je eigenlijk een instructeur voor nodig.

Je geeft zelf al aan dat het paard goed beleerd is, maar niet als manegepaard. Op een manege zou je in dit geval van die saaie oefeningen krijgen om een paard nageeflijk te maken: voltes van groot naar klein, eindeloze tempowisselingen, slangenvoltes etc. Ook daarvoor zou je een instructeur moeten hebben. Maar het helpt al heel wat als je in actie treedt bij ongewenst gedrag. Even een heel duidelijke beenhulp en desnoods een tikje met de zweep, maar ook alleen maar dán. En eventueel een beetje versnellen vlak vóór die bocht, dan gaat hij met extra energie die bocht door.

Dit zijn allemaal heel basale dingen die je vast al bedacht had. Maar omdat je zelf al aangeeft dat je je weer een beginner voelt, kom ik er toch maar mee.
Laatst bijgewerkt door musiqolog op 05-05-17 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 22:20

Niet sneller. Dan gaat hij maar uit elkaar lopen. Wel actiever, meer dragend. Juist dan kunnen ze het binnenachterbeen beter gebruiken in de wending.

Als TS te veel druk op de teugels heeft dan zou het paard op het rechte stuk ook al uit de draf vallen (tenzij TS zo beroerd rijdt dat ze wendingen rijdt dmv teugelhulpen).

Meekijken en meedraaien met de wending is wel een goeie. Kijk een paar meter vooruit en draai met je navel in de richting waar je heen wil rijden. Dan gaat vanzelf je buitenbeen ook ietsjes naar achteren. Eigenlijk moet je gewoon doen wat je wil dat het paard doet, het paard kan dat dan gemakkelijk óók doen.

Yegua91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 12:12

Koper schreef:
Voor verplaatsen kun je temmen op de OP :)

Ik klink nu misschien achterlijk, maar wat is OP? :9

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 12:18

Openings post

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 12:22

Dit is heel moeilijk te beoordelen als ik jou niet kan zien rijden. Als het paard dit bij andere mensen niet doet ligt het volgens mij nog aan je balans. In de bocht ga je wss anders gaan zitten waardoor het paard stilvalt. (en of hij voelt dat je nog niet daadkrachtig genoeg kan zijn en profiteert er een beetje van).

Imo moet iemand die herbegint opnieuw starten aan de longe, dus jij kan dan gewoon "zitten" en je concentreren op je houding, de persoon aan de longe houdt het paard in de gang en het tempo dat gewenst is, pas als je in alle drie de gangen opnieuw goed kan zitten, kunnen er in de gangen zelf tempowisselingen aangebracht worden (zodat je deze goed leert opvangen zonder te gaan klemmen bijvoorbeeld) en kunnen de cirkels groter en kleiner gemaakt worden om ook scherpere bochten te leren uitzitten. Pas als dit allemaal goed gaat, dan kan de ruiter het paard gaan overnemen door zelf over te stappen op tempobepaling en de teugels terug aannemen om ook zelf de cirkel groter en kleiner te maken. En pas als dit allemaal goed gaat, is de ruiter klaar om terug los te gaan rijden.
Ik vermoed dat je nu in een bocht mss nog wat evenwicht verliest en onbewust gaat klemmen of de teugels aanhaalt, waardoor het paard blokkeert. Het is niet eerlijk naar het paard toe om hem dan maar vooruit te willen "trappen" ;)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 13:38

Ik verplaats het topic even naar RT-V, Rijtechnische Vragen :-)

Yegua91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-17 12:34

Hallo allemaal

Ik hou jullie graag even up-to-date:
Omdat ik wat twijfelde over mezelf en het gevoel had dat ik bij mijn vriendin maar wat 'prutste' omdat ik mijn basis niet meer volledig onder de knie heb, ben ik een privéles gaan volgen in een manege.
Zoals ik jullie reeds vertelde, is het meer dan tien jaar geleden dat ik nog gereden had... Ik had dus het gevoel dat ik bij mijn vriendin enkele fouten maakte, enkele dingen niet juist deed, maar ik - en mijn vriendin - konden niet precies zeggen wat dat dan was.

De les was gisteren en ik heb er ontzettend veel uit bijgeleerd. Mijn 2 werkpunten:
- meer KIJKEN (ik kijk veel te vaak naar de grond) welke richting ik uitwil;
- meer LEIDERSCHAP (ik geef te snel op als het paard niet reageert op mijn hulpen waardoor paard denkt dat het ok is dat hij z'n eigen gangetje gaat en dan blíjft hij dat ook doen. Het wordt een vicieuze cirkel. Het paard is een andere - autoritairder ruiter gewend dus van het moment dat ik er op ga, denkt hij al weer: ik kan weer doen wat ik wil)
-> mijn omgang met het paard is te braaf; ik moet het paard duidelijker laten voelen dat ik bepaal waar naartoe en op welke manier.

Dat uit de draf vallen had daar dus ook mee te maken.

Volgende week ga ik weer op privéles.

xbambix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 18:36

hoi,

Als je er voor zorgt dat je voor elke hoek een beetje meer been geeft en desnoods een klein tikje om haar duidelijk te maken dat je wel wilt blijven draven. Als ze er niet op reageert kan het zijn dat je het niet goed vraagt (dan zou ik wat lessen nemen of je kunt je vriendin oom even vragen om naar je te kijken terwijl je rijd) of ze is een beetje doof voor het been, in dat geval kun je vaak overgangen rijden van draf naar stap en van stap naar draf en van draf naar gallop en van draf naar stap enz. Hierdoor moet je paard goed opletten wat jij nou precies vraagt en wordt ze wat actiever mits je het goed van haar vraagt.

NickyNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 22:02

probeer goed je been er aan te houden, misschien met een zweepje te rijden.
of klikken met je mond zodat het paard gefocust blijft.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 15:19

Klinkt als een goede en nuttige les TS :) Fijn dat je punten hebt gekregen om bij jezelf aan te werken. Veel succes :)