Ruggebruik stimuleren, longeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DianneMaritP

Ruggebruik stimuleren, longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 11:28

Hoi,

Met een Friese merrie rijd ik op het moment L2 met winst. Nu zou ik graag haar ruggebruik willen stimuleren met behulp van longeren. Onder het rijden drukt ze soms haar rug weg en gaat dan in haar eigen houding lopen en komt in tempo weer terug. Krijg elke week les, en we zijn er ook tijdens het rijden mee bezig, lang en laag, halsstrekken etc. Dit werkt wel natuurlijk, maar zou ook graag vanaf de grond hiermee bezig zijn.

Verder is alles nagekeken, het zadel, hoofdstel en de merrie zelf en het was allemaal in orde. ;)

Nu kom ik er niet uit wat ik het beste kan gebruiken. Een pessoa, een dubbele longe of gewoon touwtjes? Op het moment longeer ik met touwtjes en dit gaat goed, merk ook tijdens het rijden verbetering. Echter zou ik graag willen zien dat ze haar rug meer gaat gebruiken en uiteindelijk de achterhand er wat meer bij zet.

Waar hebben jullie goede ervaringen mee? Met een dubbele longe, een pessoa of nog iets anders? Oefeningen om mee te nemen zijn ook welkom!

Laurievc

Re: Ruggebruik stimuleren, longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 11:34

Sommige mensen zijn er helemaal niet positief over maar bij 1 van mijn merries merk ik heel veel verschil met een longeerhulp (touw over de rug door de benen). Is normaal een merrie dat niet snel loslaat en niet snel kan ontspanen.

Met die longeerhulp loopt ze echt geweldig, rug los, achterhand énorm actief. Bij mijn andere merrie doet de pessoa beter zijn werk :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 11:40

Eigenlijk wil je niet ruggebruik stimuleren maar de buikspieren.
Wanneer de buikspieren aanspannen, kunnen de rugspieren ontspannen en worden deze bol!
Persoonlijk ben ik vooral voorstander "gewoon" goed longeren om de buikspieren aan het werk te zetten.
Andere hulpmiddelen hebben imo alleen nut wanneer je al goed kunt longeren, zelfde geld voor Dubbele longe, dat is een iets andere techniek dan longeren, maar in mijn ogen niet simpeler ;)

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 11:41

Mijn fries longeer ik voornamelijk met touwtjes.
Dubbele longe/lange lijnen is zou voor jou ook fijn zijn denk ik. Je kunt dan namelijk heel makkelijk oefeningen van onder het zadel meenemen.

Wanneer je met touwtjes longeert, kun je ook balken meenemen. Dat zorgt ervoor dat ze haar achter hand wel moet gebruiken.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 11:46

Als je paard makkelijk in die typische friezenhouding gaat lopen (rug omlaag, nek erop) zou een chambon wel een effect kunnen hebben. Dat is de enige hulpteugel die laag en neus eruit stimuleert. Hij komt alleen in actie als het paard de hals erop zet en beperkt de neus nooit.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 11:49

Kijk eens op de site van stal Mireille.
Zij heeft een hele fijne manier van longeren en goede uitleg daarbij op haar site. Met deze manier van longeren spannen de buikspieren en kun je het paard uit zijn eigen houding in een juiste aanleuning krijgen zonder hulpteugels die storen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 11:50

Ik werk eigenlijk alleen met dubbele lange lijnen. Het voordeel hieraan vind ik dat ik kan voelen wat er gebeurt en ook op precies het juiste moment ruimte kan geven of juist contact kan vasthouden. Ook kun je zonder je paard halt te laten houden en naar binnen te halen spelen met de lengte van de lijnen (bijv. richting halsstrekken). Ook kun je net iets makkelijker spelen met stelling en buiging. Ik heb mijn buitenlijn altijd achterlangs, daarmee stimuleer je ook gelijk het gebruik van het achterbeen én loopt de buitenlijn relatief horizontaal door het oog van de longeersingel, waardoor je een snelle release hebt als je je hand ontspant (dit heb ik met dubbele longe over de rug wel eens anders meegemaakt).

DianneMaritP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 18:56

Dank jullie wel voor de reacties. Vind ze allemaal erg nuttig! :D

Gin_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 09:50

Ik werk zelf altijd met lang en laag. Dit kan zowel met grondwerk als aan de longe. Hierdoor gebruiken ze de rug en buikspieren optimaal.

ElsbethG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 11:22

ik gebruik vaak de longeerhulp bij mijn frieze merrie, echter wanneer je paard snel buitenstelling pakt vind ik dubbel longe of met touwtjes toch het fijnst

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 11:26

Kijk wat bij je paard werkt. Bij een van de merries was een dubbellonge heel fijn, andere dame liep heel fijn op de longeerhulp :) persoonlijk prefereer ik de dubbele longe bijna bij ieder paard. Wel de tijd nemen om ze er goed aan te wennen

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 11:48

Mijn merrie drukt ook makkelijk haar rug weg. Ik vind het zelf fijn om met een elastiek te longeren.
Maar ligt er ook net aan wat voor jou paard fijn is. Aan de longe veel schakelen binnen de gangen, en overgangen maken.

Weet wel dat dit iets is dat je niet zomaar even verbeterd. Het is de voorkeurshouding van je paard, en dit zal dus altijd een heel belangrijk aandachtspunt blijven! Probeer ook onder het zadel veel te wisselen qua halshouding. Dat hoge dat zullen ze altijd makkelijk doen, maar varieer vooral veel van heel laag, naar horizontaal, en dan weer wat dieper ingesteld, en vervolgens weer wat meer het neusje eruit. Zodra jij de controle hebt over hoe je paard zijn hals draagt, zal je ook merken dat die beter word qua ruggebruik.
Voor nu denk ik dat je zeker op de goede weg bezig bent!