Rijvaardigheid/Zelfstandigheid tijdens het rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myhorse20

Rijvaardigheid/Zelfstandigheid tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-17 15:04

Hoe kan ik mijn rijvaardigheid/zelfstandigheid verbeteren tijdens het paardrijden?
Ik rij al 16 jaar. <3

Amberkelsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 15:13

Welk gedeelte van je rijvaardigheid en zelfstandigheid wil je verbeteren want het is iets onduidelijk, en wij weten natuurlijk niet wat je al kunt, dus wees specifiek

aeolusnr1

Re: Rijvaardigheid/Zelfstandigheid tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 23:35

Je zegt dat je al 16j rijd, en in je profiel staat dat je 19 - 20jaar bent ??????
En idd , iets duidelijker aangeven wat je precies wil verbeteren, wat zijn de moeilijkheden die je nu ondervind, wat heb je al geprobeerd om het te verbeteren , ....... meer info dus.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 10:55

Je bent 20 en je rijdt al 16 jaar. Als je op je 4de begint met rijden dan zijn de vaardigheden die je leert niet gelijk aan iemand die op z'n 20ste start met rijden. De eerste jaren op zo'n jonge leeftijd tellen eigenlijk niet mee als ervaring. Dat is meer spelen. Zo rond je 15de begin je echt te leren en kun je zelfstandig conclusies trekken. Als je 1 keer per week in de manege rijdt dan gaan je vorderingen nog maar heel langzaam. EN de paarden die in de manege lopen zijn doorgaans veel braver dan particuliere paarden.
Het antwoord is heel simpel, je moet veel meer km maken en ervaring opdoen. Ga naar de manege en neem 4 keer in de week les ipv 1 keer. Je zult zien dat je na 2 jaar een stuk beter rijdt.

Myhorse20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 15:00

ik heb aan de eigenaar van de manege waar ik rij gevraagd wanneer ik mocht beginnen met leasen en toen zei ze nog niet want mn rijvaardigheid was nog een probleem zelfstandig wegrijden tempo en dat soort dingen

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 15:54

Dan kun je tot die tijd toch 3 of 4 keer meedraaien op een manegepaard in de manegelessen. Dan heb je iig iedere keer les wanneer je rijdt. Want uit het verhaal van jou blijkt dat je nog niet goed genoeg kunt rijden zonder de aanwijzingen van een lesgever in de baan.

Myhorse20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 10:21

Oke ik ga het doen

Myhorse20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 10:23

Maar kan maar 2x per week daar les nemen want er word maar 2x per week les geven

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:47

Dan zoek je een andere manege waar je wel vaker terecht kunt voor lessen. Ik zie in je profiel dat je 20 bent dus misschien woon je al wel op jezelf en kun je een auto lenen

Als je echt goed wilt leren rijden dan is het wel slim om na aan jaar te veranderen van manege. Dan rij je weer op andere paarden en krijg je weer van andere mensen les. Daar steek je een hoop van op.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:53

Zelfstandigheid in rijden is dat je je eigen uur indeelt. mensen met eigen paarden rijden vaak geen uur maar rijden op gevoel en stoppen wanneer een paard fijn loopt.
Maar op de manege deel je zelf je uur in.

Je zorgt dat hij fijn is ingestapt. Daarin stap je figuren en houd halt en stapt weer goed actief op je kuit.
Dan ga je draven.
Dan rij je geen 40 rondjes achter elkaar over de hoefslag, nee je gaat figuren rijden, overgangen naar de stap maken, weer figuren rijden van hand veranderen. En blijft er alert op dat je paard op kleine hulpen reageert.
Je houd in de gaten of hij moe word zodat je hem niet overvraagt dus gaat dan ook zo nodig stappen.
Zo pak je ook de galop erbij, linksom, rechtsom. Ook weer voltes.
En zo blijf je aan de gang. Elke minuut die je hebt die benut je.

Myhorse20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 18:36

Oke bedankt voor de tip

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 21:11

In de meeste gevallen is het niet het paard die moe wordt maar is het de ruiter die gewoon doodmoe wordt, paarden kunnen best wel wat hebben hoor.

Pura_Pasion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 10:54

Misschien denk ik nu heel krom hoor, maar is het niet een idee om dit te vragen aan de eigenaren van de manege/ instructeur?
Zij weten exact hoe jij rijd en kunnen je veel gerichter advies en tips mee geven waar je aan kan werken en waar je daadwerkelijk ook iets mee kan.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 11:10

Als jij al die tijd op dezelfde manege gereden hebt ( of een groot deel van deze tijd) en je bent nog niet in staat om min of meer zelfstandig een uur te rijden, moet je je afvragen of je wel op de juiste manege rijd.
Want als je al ongeveer je hele leven rijd ( al is het dan op een manege), dan mag je toch verwachten dat je nu wel een uurtje zelfstandig kunt rijden. Dus wat je je wat mij betreft moet afvragen wat er aan de instructie schort dat het nu nog niet lukt....

Kortom: het lijkt als of je een beetje afgescheept wordt/ aan een lijntje gehouden wordt. Kan het zijn dat je in principe best in staat zou zijn een lease paard te rijden, maar dat ze nu gewoon niets beschikbaar heeft? En dat ze niet wil dat ze je als klant kwijt raakt ,dus daarom nu maar zegt dat jíj er nog niet aan toe bent??

En misschien klopt het ook hoor, en ben je er nog niet aan toe. maar in dat geval; ZOEK BETERE INSTRUCTIE!!!

Myhorse20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 20:59

oke bedankt voor de tip