Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
FasKaya schreef:Hallo,
Ik heb een vraag,
op het moment rij ik bij ons op stal een jonge tinker.
Het gaat opzich hartstikke goed, alleen in de draf lopen we tegen een probleem aan.
Hij gaat namelijk ontzettend hard draven en is dan heel moeilijk weer terug te rijden.
Ik heb al van alles geprobeerd maar het wordt er niet veel beter op.
Hebben jullie misschien nog goeie tips?
Qimm schreef:Doen of je een overgang naar stap rijdt, maar niet afmaken. En elke keer als het tempo omhoog gaat, weer richting de overgang stap gaan. Snel is makkelijker dan langzaam. Maar hij zal toch moeten leren dat jij (of iig de ruiter) het tempo bepaalt. Kleine brave stukjes goed belonen
yverneross schreef:Zelf heb ik lang een paard gereden dat ook altijd te snel ging. Bij hem was het probleem inderdaad balans, was héél linksgebogen waardoor hij niet makkelijk een rechte lijn liep. Wij zijn toen veel gaan oefenen op het rijden van rechte lijnen. Ook was het continu corrigeren als hij gebogen liep en wegviel over de schouder, misschien kun je proberen hier meer op te trainen?
Wat er bij mijn paard gebeurde als hij zijn balans verloor was dat hij én sneller ging lopen, en hij ging in de teugels hangen. Hierdoor heb ik geleerd om een paard inderdaad juist de ruimte te geven als hij zijn balans verliest. Ja, eerst ging hij hierbij ook snel over in galop, maar dan was hij daarna sneller terug te pakken. Op den duur ging dat steeds beter en uiteindelijk waren we op een punt dat als hij te snel ging, ik hem meer teugel gaf en dat hij bijna gelijk al rustiger werd! Ook helpt het zoals ook al gezegd werd om vertraagd te gaan lichtrijden. Je paard moet dan zijn passen meer aanpassen aan jou beweging en zo als het goed is wat langzamer gaan