Welke gang is dit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yabloko

Welke gang is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-17 21:50

melanie0906

Re: Welke gang is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 21:56

Tölt

AnoukvB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 21:56

Dat lijkt mij telgang. Ik ben wel benieuwd naar welk ras dit is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 21:59

Dit is geloof ik telgang.
Geen tölt.

Zou goed een Mangalarga Marchador kunnen zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-04-17 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 22:01

tennessee walking horse

De Flatfoot walk is een snelle stap waarbij het paard een slepende beweging maakt met zijn hoeven. Er is één voet die in de lucht zweeft terwijl de andere drie voeten op de grond zijn. Het speciale aan deze gang is dat de Tennessee Walking Horse zo’n 30 tot 50 centimeter met zijn achterhoef over de hoefafdruk van zijn voorhoef heenstapt terwijl hij ritmisch met de bewegingen met zijn hoofd knikt. Met deze gang haalt hij ongeveer 15 kilometer per uur die hij gemakkelijk uren kan volhouden.

De Running Walk lijkt op de Flatfoot Walk. Het verschil is dat deze gang sneller is dan de Flatfoot Walk. In plaats van 15 kilometer per uur haalt hij met de Running Walk 25 kilometer per uur. Bij deze gang tilt hij zijn voorbenen snel en hoog op.

De canter is eigenlijk hetzelfde als de galop, enkel vertoont de Tennessee Walking Horse bij de canter een schommelende beweging waarbij hij gecontroleerd zo traag mogelijk probeert te galopperen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 22:03

Maar dit paard in dit filmpje loopt in telgang, niet in een snelle stap als het ware.

Afbeelding

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 22:06

Volgens mij is het telgang. Kijk maar goed naar het benenwerk. Dat is het zelfde als op je foto. Tolt ziet er anders uit ;)
Laatst bijgewerkt door Peelie op 19-04-17 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 22:06

Absoluut een telgang :j Waarschijnlijk een Russische/Orlov draver?

Een telgang is een tweetakt, een tölt/flatfoot walk is een viertakt. Als je goed naar het filmpje kijkt zie je de duidelijke tweetakt en de laterale bewegingen van de benen. (linksvoor en linksachter bewegen tegelijkertijd naar voren en naar achteren)
Laatst bijgewerkt door Anne. op 19-04-17 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 22:09

Dit filmpje is opgenomen in Rusland, de kans dat daar Mangalarga Marchadors of Tennessee Walking Horses voor gebruikt worden is vrij ultraklein. ;)
Waarschijnlijk zijn dit telgangende dravers aangezien die in Europa en Rusland veel meer voorkomen en de gang op het filmpje gewoon de rentelgang is die ook op koersen wordt gereden en waar deze dravers speciaal op gefokt zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 22:10

Ah ja, dat is dan wel heel erg voor de hand liggend, qua ras. :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 22:19

Tölt is 4-takt, niet 3-takt.
(Over het filmpje durf ik niet zoveel te zeggen, dat gaat te snel voor mijn ogen.)

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 22:20

Telgang :j

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 22:23

dit is een telgang. Een tolt is 4 takt en dit is heel duidelijk Veel te lateraal voor een tolt

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-17 23:36

dankjewel voor alle reacties! ik zie het nu inderdaad, telgang!

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 23:44

En ik zit me alleen maar af te vragen waarom ze niet gewoon gaan galopperen? :')

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 08:59

De gang wordt jurga genoemd. Dat is een telgang.
Dit is dus zeer zeker niet in Rusland opgenomen, maar in Kirgizië.
Draverijen worden niet gehouden op de steppe en in de bergen van Centraal-Azië. :D :D Er wordt overigens wel geracet met renpaarden, met name met Akhal-Teke, kruising AT en Engelse Volbloeden.

Paarden die de jurga beheersen hebben een speciale status. Dit is in Kirgizië en dit zijn bürkütchü, valkeniers die met hun vogels jagen. De term is afgeleid van het Kirgizische woord voor steenarend. Bij wolvenjacht zetten de jagers specifiek hun windhonden in, die tot het Centraal-Aziatische type behoren, verwant aan de Saluki en de Bakhmull (oorspronkelijke Afghaanse windhond); deze wordt Taigan windhond genoemd.
Het gaat om Kirgizische paarden, welk type specifiek zou ik het filmpje even goed moeten bekijken en daar heb ik nu helaas geen tijd voor want ik moet zo weg.
Jagen op wolven is in deze streek volstrekt normaal en wanneer nodig wordt er op ze gejaagd. Wolven jagen nl. in de valleien van de bergen op hun kuddes van yaks, schapen en paarden en paarden in het bijzonder zijn een gewilde prooi. Dat betekent een behoorlijke strop voor de nomaden, aangezien paarden een behoorlijke waarde bezitten, met name de kruisingen met Akhal-Teke (raszuivere exemplaren worden alleen door rijken gehouden en die gaan 's nachts tegenwoordig achter slot en grendel...) Het is bijzonder dat de nomadencultuur daar lokaal nog zo sterk in leven wordt gehouden, dat in ieder geval! Wat betreft de paarden zijn er verschillende types en kruisen ze graag met Akhal-Teke of andere Argamaks wanneer ze de kans krijgen. Het ligt wat ingewikkeld wat nu precies een Kirgizisch paard is, aangezien allerhande organisaties zich daarmee bemoeien en voor een Kirgizisch nomade hun in Kirgizië gefokte paard gewoon een Kirgizisch paard is, onderverdeeld op type en gebruik. Desgewenst kan ik er nog wel uitgebreider op terugkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 09:33

_/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 10:58

Wat apart, weet je zeker dat dit niet in Rusland is opgenomen?
Ik ken namelijk ook een Russische documentaire waarin met honden en telgangende paarden op wolven werd gejaagd. Ik wist niet dat die gewoontes zich zo netjes aan landsgrenzen hielden?
Ik heb ook niets gezegd over draverijen/telgangraces in Kirgizie, ;) daarvoor weet ik te weinig van dat land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 11:01

De naam van het Youtubekanaal is wel Russisch, maar ik weet niet of dat persé iets zegt.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 11:21

Even vanaf mijn telefoon: binnen Russische landsgrenzen wordt er ook op deze wijze gejaagd in de Taiga. Dat klopt. Heb het filmpje nu nog eens bekeken en weet nu ook uit welke docu dit komt. In het hele Siberische berggebied en specifiek in de Taiga, specifiek ook Tian Shan en Altai wordt er door Kazakh (niet hetzelfde als Kazach) en Kyrgyz nomaden met steenarenden (ook wel andere roofvogels) en windhonden gejaagd. Het is een traditie die oorspronkelijk in heel Centraal-Azië voorkwam, tot in Perzië en langs die weg vond het valkenieren waarschijnlijk ook een weg naar Europa.
Bij mijn weten is dit idd uit een Russische documentaire: Posledniye angely na zemle. Dat is idd binnen Russische landsgrenzen nl. in de Russische Taiga. My bad. Dat houdt zich idd niet braaf aan landsgrenzen. :P :D

Er is een tijd wel wat gekruist met o.a. Orlovdravers (en allerhande andere paarden) maar daar komt de gang overigens in dit geval niet vandaan. De gangen van de Orlovdraver komen eerder bij de Argamaks vandaan die gebruikt zijn bij de opzet van dat ras, want gangenpaarden zijn in heel Centraal-Azië nog steeds volstrekt normaal. Ook (historisch gezien) gangenpaardraces overigens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 11:38

Maakt niet uit, jij kunt het ook niet helpen dat niet alle gewoontes zich aan de landsgrenzen houden, ;) en je posts zijn interessant genoeg. :j

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:00

Inderdaad, erg leuk om te lezen JoSav. Moet jij niet eens een blog maken?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:31

Leuk compliment. :o
Geen idee of er ook op bokt genoeg interesse zou zijn voor een blog van mij. Ik waag me vrij weinig buiten mijn eigen topics. :o
En idd, vergissen is menselijk. Had ik het filmpje maar goed moeten bekijken. :+ Ik zag de mensen, de honden en paarden en "wist" gelijk: dit zijn Kirgiezen. *\o/* :Y) Iets te snel. Oeps.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 11:34

Leuke info Josav, lijkt me ook interessant voor wiki

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 20:06

JoSav schreef:
Even vanaf mijn telefoon: binnen Russische landsgrenzen wordt er ook op deze wijze gejaagd in de Taiga. Dat klopt. Heb het filmpje nu nog eens bekeken en weet nu ook uit welke docu dit komt. In het hele Siberische berggebied en specifiek in de Taiga, specifiek ook Tian Shan en Altai wordt er door Kazakh (niet hetzelfde als Kazach) en Kyrgyz nomaden met steenarenden (ook wel andere roofvogels) en windhonden gejaagd. Het is een traditie die oorspronkelijk in heel Centraal-Azië voorkwam, tot in Perzië en langs die weg vond het valkenieren waarschijnlijk ook een weg naar Europa.
Bij mijn weten is dit idd uit een Russische documentaire: Posledniye angely na zemle. Dat is idd binnen Russische landsgrenzen nl. in de Russische Taiga. My bad. Dat houdt zich idd niet braaf aan landsgrenzen. :P :D

Er is een tijd wel wat gekruist met o.a. Orlovdravers (en allerhande andere paarden) maar daar komt de gang overigens in dit geval niet vandaan. De gangen van de Orlovdraver komen eerder bij de Argamaks vandaan die gebruikt zijn bij de opzet van dat ras, want gangenpaarden zijn in heel Centraal-Azië nog steeds volstrekt normaal. Ook (historisch gezien) gangenpaardraces overigens.

Op zoveel informatie had ik nooit durven hopen toen ik postte! Dankjewel. Je loopt in dit KWPN-kikkerlandje nou eenmaal niet snel tegen een Centraal aziatisch gangenpaard aan. Had hem gevonden op een hondenforum nota bene, maar toen ik dit filmpje tegenkwam dacht ik echt, wow, dit is SOMETHING!