De weg naar verzameling of de kip en het ei.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

koend

De weg naar verzameling of de kip en het ei.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 10:26

We gaan naar m2 en mijn paard moet meer bergop komen te lopen.
Een paar van mijn lesgevers vragen om met meer been en minder snelheid te komen (ook kortere teugels) tot meer oprichting en een beter ondertredend achterbenen. Daarna gaan alle oefeningen zoals schouderbinnenwaarts, travers, keertwending en overgangen stap/galop/stap beter.
Een andere lesgever laat al die oefeningen veel vroeger in de les rijden en gebruikt ze eigenlijk om te komen tot verzameling.
Zelf merk ik dat ik zal moeten verstandig omgaan met dat bergop rijden. Mijn paard protesteert als ik daarna weer voorwaartsneerwaarts vraag. Langzaam opbouwen is de boodschap. Maar dan heb ik weer de keuze tussen de komende jaren langzaam meer verzamelen (past bij optie lesgever 2) of nu korte stukjes verzamelen en deze doorheen de jaren langer maken (past bij de eerste lesgevers).

Welke optie kiezen jullie?
1) eerst extra impuls en meer verzameling, dan de verzamelde oefeningen. Korte stukjes bergop en doorheen de jaren steeds langer.
2) het zijn verzamelende oefeningen, ze dienen om tot verzameling te komen. Dus eerst de oefeningen en doorheen de jaren steeds meer verzameling.

FCSA

Re: De weg naar verzameling of de kip en het ei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 10:31

Als je de klassieke (eerlijke, biomechanische) manier van opleiden volgt: 2.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 10:44

De waarheid ligt in het midden denk ik. Met een paard wat veel te weinig impuls heeft kan je wel proberen aan de verzamelde oefeningen te werken, maar die gaan hun effect dan niet hebben. Aan de andere kant is je paard perfect verzameld hebben ook weer niet nodig voor je aan de oefeningen begint, zoals je al zegt helpen de oefeningen ook om tot verzameling te komen.
Ik zou er dus tussenin gaan zitten. Werken aan je impuls afwisselen met verzamelende oefeningen. En luister vooral goed naar je paard, een stukje voorwaarts neerwaarts meenemen zou geen protest moeten opleveren maar juist een ontspanningsmoment moeten zijn :)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 10:51

Impuls is idd zeker een vereiste :j Maar meer been en meer teugel (zoals in de OP wordt genoemd) is m.i. niet de juiste manier om te verzamelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 10:55

Helemaal mee eens :j

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:12

Helemaal eens met blijheid. Daarnaast hangt het ook nog eens af van het karakter van je paard. Bij de een werkt optie 1 beter dan optie 2 en andersom.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 12:51

De impuls is behoorlijk, alleen uit zich dat voor m2 teveel voorwaarts en te weinig opwaarts. Mijn paard loopt vrolijker en meer door de rug als hij net ietsje lager mag.
In de loop van l1, l2 en m1 is hij vanzelf al een stukje naar boven gekomen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 12:51

Je paard is dan dus ontspannen, voorwaarts en lekker door zijn lijf -> hij swingt.
Vanuit daar kun je in mijn optiek gaan werken aan het ontwikkelen van steeds meer draagkracht en zo tot de verzameling komen. Optie 2 dus. De oefeningen gebruiken om tot verzameling te komen. Hoe sterker je paard dan word hoe meer hij kan gaan dragen en hoe beter en makkelijker de oefeningen gaan en je paard gaat verzamelen. Bij deze optie gaat het er ook om dat je je paard ten alle tijde ontspannen houd en de voorwaartse drang bewaard blijft. Maar hier gaat dus wel tijd in zitten, bij optie 1 lijkt het of je sneller die verzameling voor elkaar hebt / krijgt en voor die paar minuten in de proef kan je het ook wel snel 'verzameld' uit laten zien maar je zult merken dat je paard dan moeite heeft om net zo fijn en ontspannen te blijven als toen die nog wat lager mocht. Je zet je paard dan namelijk in een soort houding en zoekt dan vervolgens daarin die ontspanning weer op. Het is aan je zelf wat je prettiger vind werken, waar je je goed bij voelt. Luister en kijk goed naar je paard. ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 16:32

1 of 2 is wel heel erg kort door de bocht als je het mij vraagt.

Ik zie de oefeningen niet als een doel op zich, dus ik kan mij in de eerste manier al niet vinden.
Tegelijk kan je elk paard trucjes leren, het is dan te betwijfelen of het paard de oefening correct uitvoert.

Mijn doel is de opleiding van mijn paard, een paard dat gewoon vet lekker loopt, op wedstrijd toets ik dat met de oefeningen. Als een oefening niet goed uitgevoerd wordt, ga ik kijken wat er aan de basis scheelt om die oefening te verbeteren. Of de basis verbeterd is merk ik meteen in de oefening. Soms is het maar een klein dingetje. Voorwaarde om dit te kunnen doen is wel dat je paard begrijpt wat je van hem verlangt wanneer je een oefening vraagt.

In principe gaat het paard de oefeningen steeds beter uitvoeren als je het correct opleidt.

Verzameling zit 'm niet zo zeer in die oefeningen, die tonen alleen hoeveel je paard op het achterbeen kan komen. Een ondertredend achterbeen krijg je niet met kortere teugels, hetzelfde geld voor de oprichting natuurlijk.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 15:27

@marinke. Daar kan ik me helemaal in vinden.

@janine. Alles wat je schrijft klopt natuurlijk.
Je pleit ervoor de basis te verbeteren, maar je bedoelt subtiele veranderingen die hier waarschijnlijk niet uit te leggen zijn. OK, maar daar ben ik niet mee geholpen.

Mijn vraag kwam voort uit verwondering dat ik van verschillende kanten, van mensen die toch wel iets kunnen, te horen kreeg dat ik mijn paard teveel in zijn comfortzone liet lopen. Ze wilden meer impuls, elektriciteit, oprichting ...
Normaal gebruik ik daartoe overgangen, schouderbinnenwaarts en travers. Maar zij wilden meer been, meer ophoudingen en super korte overgangen binnen een gang van slechts enkele passen. Mijn paard ging er inderdaad meer van de grond van lopen. Maar mijn paard (7 jar) gaf aan van dit niet goed te verteren en mij lijkt het ook niet te kloppen met "het scala". Ik ben bang voor een schijnresultaat en een vastgereden bovenlijn. Ik van ook voor een "happy athlet".
Mijn gevoel zegt mij voort te doen zoals ik bezig ben en in de loop van een paar jaar te evolueren naar die vergrote impuls en oprichting. Maar ja, wie ben ik?
Vandaar dat ik het jullie eens wilde voorleggen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 15:33

Hoe lang rijd je je paard al dressuurmatig? Het duurt best even voor een paard zover is dat het in een hogere halshouding genoeg over de rug kan blijven lopen en dus meer kan verzamelen. Je zegt dat ze in de loop van haar training al steeds wat hoger ingesteld kon worden, en die weg moet je gewoon verder volgen! En uiteraard horen stukjes meer verzameling vragen erbij maar het is belangrijk dat ze daarin los blijft, anders is het nog te vroeg.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 15:38

Ik ben aan 4 jaar begonnen, maar dat eerste jaar was ik al blij als ik er op kon blijven.
Vanaf vijf is het lekker beginnen lopen en nu is hij net 7.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 22:33

koend schreef:

Je pleit ervoor de basis te verbeteren, maar je bedoelt subtiele veranderingen die hier waarschijnlijk niet uit te leggen zijn. OK, maar daar ben ik niet mee geholpen.

Mijn vraag kwam voort uit verwondering dat ik van verschillende kanten, van mensen die toch wel iets kunnen, te horen kreeg dat ik mijn paard teveel in zijn comfortzone liet lopen. Ze wilden meer impuls, elektriciteit, oprichting ...
Normaal gebruik ik daartoe overgangen, schouderbinnenwaarts en travers. Maar zij wilden meer been, meer ophoudingen en super korte overgangen binnen een gang van slechts enkele passen. Mijn paard ging er inderdaad meer van de grond van lopen. Maar mijn paard (7 jar) gaf aan van dit niet goed te verteren en mij lijkt het ook niet te kloppen met "het scala". Ik ben bang voor een schijnresultaat en een vastgereden bovenlijn. Ik van ook voor een "happy athlet".
Mijn gevoel zegt mij voort te doen zoals ik bezig ben en in de loop van een paar jaar te evolueren naar die vergrote impuls en oprichting. Maar ja, wie ben ik?

Je hoort van meerdere mensen twee totaal verschillende dingen, als ik het goed begrijp? Namelijk, kort door de bocht genomen 1 en 2 zoals jij die benoemt.

Heb je al eens iemand gevraagd die niet aan kant 1 of kant 2 staat?

Voor jezelf ook belangrijk; wat vind jij een mooi voorbeeld van een combinatie die loopt met expressie, impuls, electriciteit en oprichting, zonder een vastgereden bovenlijn? Probeer je eens te visualiseren hoe het voelt om zo'n paard te rijden, hoe denk jij dat dit beeld opgewekt wordt door de ruiter?

Er zit namelijk ook een heel gebied tussen die vastgereden bovenlijn en een happy athlete die het gewenste beeld toont :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 22:42

Wil je een vrolijk paard dan doe er maar iets langer over, hangt wel van het paard af maar er zijn zoveel paarden die z2 lopen met 6 en maar enkelen daarvan ogen als een blij en los paard. Die Z rijden is niet zo moeilijk, je paard vrolijk en blij houden des te meer. Vooral nu ik lees dat hij net zeven is, ga voor de weg van geleidelijk sterker worden. En natuurlijk mogen daar korte stukjes van fikse inspanning tussen zitten maar wanneer ik lees dat het dier zelfs protesteert wanneer het weer laag mag dan gaat er iets niet helemaal goed. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, kies daaruit de weg die voor jou het beste aanvoelt, jij kent je paard.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 14:23

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Bij het aanleren, het leerproces, is het eigenlijk van geen belang welke oefeningen je doet, het is de manier waarop je die oefeningen doet, hoe je het vraagt, de wederzijdse interactie en de wil om samen te werken, klinkt allemaal vrij wazig en toch komt het daar echt wel op neer.

Janine1990 schreef:
1 of 2 is wel heel erg kort door de bocht als je het mij vraagt.

Ik zie de oefeningen niet als een doel op zich, dus ik kan mij in de eerste manier al niet vinden.
Tegelijk kan je elk paard trucjes leren, het is dan te betwijfelen of het paard de oefening correct uitvoert.

Mijn doel is de opleiding van mijn paard, een paard dat gewoon vet lekker loopt, op wedstrijd toets ik dat met de oefeningen. Als een oefening niet goed uitgevoerd wordt, ga ik kijken wat er aan de basis scheelt om die oefening te verbeteren. Of de basis verbeterd is merk ik meteen in de oefening. Soms is het maar een klein dingetje. Voorwaarde om dit te kunnen doen is wel dat je paard begrijpt wat je van hem verlangt wanneer je een oefening vraagt.

In principe gaat het paard de oefeningen steeds beter uitvoeren als je het correct opleidt.

Verzameling zit 'm niet zo zeer in die oefeningen, die tonen alleen hoeveel je paard op het achterbeen kan komen. Een ondertredend achterbeen krijg je niet met kortere teugels, hetzelfde geld voor de oprichting natuurlijk.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 14:26

Ook echt een waarheid hier, zeer mooi geformuleerd ook.

bigone schreef:
Wil je een vrolijk paard dan doe er maar iets langer over, hangt wel van het paard af maar er zijn zoveel paarden die z2 lopen met 6 en maar enkelen daarvan ogen als een blij en los paard. Die Z rijden is niet zo moeilijk, je paard vrolijk en blij houden des te meer. Vooral nu ik lees dat hij net zeven is, ga voor de weg van geleidelijk sterker worden. En natuurlijk mogen daar korte stukjes van fikse inspanning tussen zitten maar wanneer ik lees dat het dier zelfs protesteert wanneer het weer laag mag dan gaat er iets niet helemaal goed. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, kies daaruit de weg die voor jou het beste aanvoelt, jij kent je paard.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 14:36

Ik ben voor een weg die tussen 1 en 2 in ligt. Ik daag mijn paard soms een klein stukje uit om zich meer te verzamelen, maar hou heeeel goed in mijn achterhoofd dat verzameling iets is dat met de jaren komt en vooral rustig getraind moet worden. Verder is dit ook per paard verschillend overigens

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 15:13

koend schreef:

Meer been {gas} en meer ophoudingen {rem} wat moet je paard daar van maken? gas geven en remmen tegelijk?
Als je paard "aan het been" is en je hebt hem goed van achter naar voren lopen dan is het schakelen niet zo moeilijk meer.
Maar de meeste paarden zijn niet "echt" aan het been, ik denk dat daar een werkpuntje zit.

Daarnaast is het niet erg om af en toe eens een grens op te zoeken als je daarna maar weer naar de ontspanning kunt rijden. Het belangrijkste is dat een paard draagkracht ontwikkeld en over de rug blijft lopen en je hem niet "stoort" bij wat je ook doet en vraagt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 17:11

Elisa2 schreef:
Meer been {gas} en meer ophoudingen {rem} wat moet je paard daar van maken? gas geven en remmen tegelijk?
Als je paard "aan het been" is en je hebt hem goed van achter naar voren lopen dan is het schakelen niet zo moeilijk meer.
Maar de meeste paarden zijn niet "echt" aan het been, ik denk dat daar een werkpuntje zit.

Daarnaast is het niet erg om af en toe eens een grens op te zoeken als je daarna maar weer naar de ontspanning kunt rijden. Het belangrijkste is dat een paard draagkracht ontwikkeld en over de rug blijft lopen en je hem niet "stoort" bij wat je ook doet en vraagt.

Als dat het geval is bij TS, wat inderdaad heel erg goed zou kunnen, dan is het ook zéér zeker tijd voor een andere instructeur. Want je hoeft echt geen topinstructeur te zijn om dit probleem te herkennen als je het mij vraagt.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-17 13:20

Hij kan in de dressuurpiste inderdaad nog meer aan het been zijn, vooral indoor dan.
Laatst in het bos "gedressuurwandeld" en dan amuseren we ons beiden enorm. Hij was super aan het been en deed ook alle oefeningen dat het een plezier was. Het is mijn droom om hem ooit zo in de piste te krijgen. (In het bos is er natuurlijk geen jury, geen publiek, geen tijdsdruk, geen opgelegde proef, je neemt meer tijd voor ontspannen stap ...)

Bedankt alvast aan iedereen om mee te denken.

Dit is wat ik zal doen.
Ik rijd verder zoals ik bezig ben, elk trainingsuur mooi opgebouwd en met heel veel afwisseling. Tussenin laat ik hem af en toe eens aantreden met direct erna weer even voorwaarts neerwaarts. De stukken bergop zullen met de tijd wel langer en meer uitgesproken worden.
Ik spreek het ook door met mijn instructeurs.

Het aan het been zijn is een blijvend werkpuntje maar ik wil het in harmonie verder ontwikkelen. Hij mag goed wakker en alert zijn maar Ik wil geen bloednerveus opgefokt paard (zoals ik bij de grote jongens wel eens meen te zien).
Ik ben maar een amateur en heb dus de luxe dat ik kan kiezen voor de lange weg en het samen genieten.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:29

Ik vind het eigen onmogelijk om hier iets zinnigs over te zeggen want ik weet niet hoe je rijdt. Ik weet uit ervaring dat hoe mensen over hun eigen rijden praten en wat ze dan uiteindelijk laten zien vaak een wereld van verschil zit.

Wat wel duidelijk blijkt is dat het gewoon niet werkt om van 2 of meer verschillende mensen les te nemen, zeker niet als ze zulke verschillende dingen zeggen. Het duurt best even voordat je de hele filosofie en logica van je trainer kunt doorgronden. Dan moet je nog zorgen dat je dat zelf fysiek kunt uitvoeren en daana moet je het nog duidelijk maken aan je paard. Als jij iedere week met een andere filosofie op je paard gaat zitten dan ben je niet consequent bezig en zul je nooit leren rijden.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 18:23

Je eerste zin vind ik de beste.

Meerdere lesgevers vind ik best. De confrontatie van ideeën doet nadenken. Een lesgever zie ik niet als een goeroe die je blindelings moet navolgen. Maar dat is hier off. topic.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 23:01

dit klinkt natuurlijk vlug pretentieus, maar eigenlijk moet de lesklant echt wel geloof hechten en open staan voor wat de instructeur te vertellen heeft, er mag best over gepraat worden, er mag best wel even een vraag gesteld worden, maar wat de instructeur zegt moet als heilig beschouwd worden.
Als dit niet lukt of je wil hier en daar toch zelf aanpassingen en veranderingen doorvoeren dan is het een toren zonder goed fundament, en eenieder weet wat er met zo'n toren gaat gebeuren, die zal instorten.
Ook al lijken sommige dingen controversieel, soms raar, soms bijna onbegrijpelijk, de instructeur heeft een plan in gedachte en tracht door allerlei verschillende oefeningen weer naar een geheel toe te werken, een lesgever is geen "Goeroe" maar het kan alleen lukken als je er toch 100% geloof in hecht en er echt voor gaat.

koend schreef:

Meerdere lesgevers vind ik best. De confrontatie van ideeën doet nadenken. Een lesgever zie ik niet als een goeroe die je blindelings moet navolgen. Maar dat is hier off. topic.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 08:12

aeolusnr1 schreef:
dit klinkt natuurlijk vlug pretentieus, maar eigenlijk moet de lesklant echt wel geloof hechten en open staan voor wat de instructeur te vertellen heeft, er mag best over gepraat worden, er mag best wel even een vraag gesteld worden, maar wat de instructeur zegt moet als heilig beschouwd worden.
Als dit niet lukt of je wil hier en daar toch zelf aanpassingen en veranderingen doorvoeren dan is het een toren zonder goed fundament, en eenieder weet wat er met zo'n toren gaat gebeuren, die zal instorten.
Ook al lijken sommige dingen controversieel, soms raar, soms bijna onbegrijpelijk, de instructeur heeft een plan in gedachte en tracht door allerlei verschillende oefeningen weer naar een geheel toe te werken, een lesgever is geen "Goeroe" maar het kan alleen lukken als je er toch 100% geloof in hecht en er echt voor gaat.

koend schreef:

Ben ik het met je eens Aelusnr1!

Als je toch niet van plan bent om te luisteren naar je instructeurs, omdat ze allebei niet zeggen wat bij jouw gevoel past, dan is dat vooral een teken om een ander te zoeken.

Meerdere is lastig en kan in mijn ogen alleen als ze elkaar substitueren.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 08:41

In principe zijn de oefeningen bedacht als een middel, en niet het doel. Een middel om je paard goed te gymnastiseren en om te laten zien op welk niveau hij op dit moment is, te beoordelen aan de hand van de uitvoering van die oefening.

Bij optie 1, en bij veel instructeurs en ruiters in de 'moderne dressuur', zijn de oefeningen het doel geworden, de omgekeerde wereld eigenlijk.

Optie 2 gebruikt de oefeningen wel als middel.

Persoonlijk vind ik dat paarden over het algemeen erg weinig tijd krijgen om te groeien in hun lichaam en op een juiste manier tot verzameling en oprichting te komen. Die paarden vliegen de eerste klasses door, maar (behalve de erg getalenteerden) zitten dan ook relatief snel aan hun plafond, biomechanisch loop je dan vast op een bepaald punt. Vaak kunnen die paarden best nog wel meer als ze op een andere (imo juiste) manier hadden leren dragen en oprichten. Maar dat duurt langer om te ontwikkelen en iedereen wil graag snel resultaat zien. Zowel de ruiter als de instructeur.

Ik kan me voorstellen dat er momenten in de training zijn waarbij je soms de volgorde wel even om moet draaien, dat zal helemaal aan de combinatie liggen. Maar algemeen genomen, zou ik voor optie 2 kiezen.