Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
justkid schreef:Rij je nu dus western met je bijrijdpaardje?
Dat je van je teugels af moet blijven is denk ik wel een hele goede oefening wanneer je daar van afhankelijk bent![]()
Maar western is niet alleen van je teugels afblijven hoor. Het is de kunst van het loslaten.
Je pakt op, benen en handen en zodra het paard doet wat je vraagt laat je los. En dan niet een beetje los maar bogen in je teugels los en benen eraf.
Ik stuur niet met mijn benen maar op mijn zit, paard gaat waar ik heen kijk. Ik beweeg dus mijn zitbeen (denk ik)
Een klik is draf en een kusgeluidje galop, het is niet de bedoeling dat je blijft klikkenalleen wanneer je sneller wil geef je nog een klik.
Ho is stilstaan (eventueel gevolgd door achterwaarts)
Kun je de eigenaar van het paard niet om instructie vragen?
Dit leer je niet zomaar even, je hebt echt wel les nodig en dan niet op de manier waarop je het nu hebt geleerd![]()
Je benen gebruik je als "muurtjes" waar je paard tussen moet blijven, zwenkt hij uit en komt hij tegen je been aan dan stuur je hem de andere kant op net zo lang tot hij door heeft dat hij niet "in je been moet hangen"
Als ik echt zijwaarts wil (side pass) dan leg ik echt mijn been aan en dan wijkt hij daarvoor uit.
Het is echt wel anders hoor en heel erg leuk maar niet te leren vanaf een topic
aeolusnr1 schreef:je bent een beginner, je wil omscholen naar western, en je denkt dat je dit zo even kan klaarspelen door hier via een forum een paar tips te lezen ?????? Dit is een heel leerproject en daar zal je echt les voor moeten gaan nemen.
Bovendien is goed en veilig paardrijden een echt totaalpakket, dingen overslaan kan dus niet, jij zei al dat bv side-pass niet belangrijk was voor jou, dit maakt echt deel uit van het stuur, hoe beter je stuur is hoe veiliger en correcter jij je paard zal kunnen rijden, en dit is bij elk onderdeel zo.
Zoek goede les, investeer in jezelf , in je kennis en kunde , ook als je denkt alleen maar recreatief te gaan rijden.
95% van alle ongevallen met paarden zijn te wijten aan de onkunde van de mens, het is bijna nooit toeval echt niet. (Dus zogezegd het paard dat schrikt en plots wegschiet is geen toeval , echt niet)
justkid schreef:Ik denk dat je bij je eigen paard heel goed kunt beginnen met stemhulpendat kun je bijv bij het longeren proberen.
Bij het rijden denk ik, dat wanneer je het bij je bijrijpaard leert, je vanzelf wel een idee krijgt hoe dat bij je eigen paard zal gaan.
De houding van een westernpaard is anders dan wat je bij dressuur wilt zien. Wel het dragen, op eigen benen lopen en de verzameling maar de oprichting is geen streven, de "losse" teugel wel. Je rijdt op neckreining dwz dat je ook stuurt op wijken voor druk, alleen is die druk minimaal het is namelijk op het voelen van de teugel tegen de hals en daar van weggaan. Maar dat moet je paard wel eerst leren hij snapt dat niet vanzelf en is ook niet zo uit te leggen.
Ik zal eens kijken of ik een filmpje kan vinden zodat je een idee hebt
[ Video ]
mirriezz schreef:Ik begrijp dat je je paardje western op wilt leiden en dat je er nu nog niet mee rijd.
Je vraagt (als ik het goed lees) of je voor je paard een verband moet leggen tussen 'engelse' en western hulpen.
Echter, als jouw paardje nog niet ingereden is, dan kent deze nog niets. Dus ook geen Engelse hulpen.
Je moet dus vooral niet beide hulpen gaan gebruiken, dan ga je je paard 2 dingen tegelijk leren. Gebruik als je western wilt gaan rijden gewoon de westernhulpen. Als je wilt weten hoe je paard je het beste zal begrijpen bij het inrijden, vraag dan hulp aan een professional, in jou geval het liefst een met kennis van western rijden. Dat is namelijk een groot deel aanvoelen en lezen hoe je paard reageert op de nieuwe stof. Dat kan je niet via internet zien.
Abacab schreef:Als je een beetje fijn dressuur kunt rijden dan kun je dat ook zonder gebruik te maken van je teugels. Wanneer ene paard fijn aan de hulpen staat dan heb je genoeg aan je gewichtshukpen.
Dus ik begrijp jouw vraag niet over dat 'anders' leren rijden. Tenzij je echt heel slecht dressuurles hebt gereden en nooit echt hebt kunnen vatten waar het in het dressuurrijden om draait