Tips voor anders leren rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

E_J

Tips voor anders leren rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 10:09

Hoi hoi!

Ik ben zelf best wel afhankelijk van de teugels tijdens het rijden, een echte manege ruiter dus - schaam ik me kapot om eigenlijk. Nu heb ik een bijrijdpaardje dat western is ingereden, ik moet haar dus compleet op het been rijden en om het te leren (met sturen e.d.) moet ik dus echt van de teugels afblijven.

Nu zou ik dit - tegen de tijd dat ik het zelf fatsoenlijk kan - bij mijn eigen paardje ook graag willen gaan toepassen. Ik merk namelijk dat dit veel meer ontspannen en fijner rijd dan hoe ik gewend ben. Nu vroeg ik me dus af: hoe moet ik hiermee te werk gaan?

Hoe zou ik haar het beste met grondwerk de stemhulpen kunnen leren ('ho' om stil te staan, 'easy' stapje terug bvb draf naar stap, 1x tongklik voor stap, 2x tongklik voor draf, kusje voor galop, 'back-up' voor achteruit)? Hoe zou ik het beste te werk kunnen gaan met het aanleren van sturen op het been? Etc etc etc.

Hoop dat iemand me hiermee kan helpen!

IrishDraught

Re: Tips voor anders leren rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 10:13

begin eens met zitles ( je balans houden zonder teugels)

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 10:14

Les nemen :)

Iemand die op de grond staat kan jou veel beter tips geven op de momenten zelf dan via sociale media.

Verder:
Op benen leren rijden is in principe hetzelfde als sturen met teugels maar dan andersom! Wil je naar links? Geef kuitdruk met rechts!
Over je stemhulpen, ik vind dat als je een gang hoger wil, van stap naar draf bijvoorbeeld, je je stem niet hoeft te gebruiken maar werken op je zit en kuiten, niet schoppen maar je been eraan leggen en met je heupen als het ware mee bewegen. Vind het voor mij en m'n paard vervelend als ik continue aan het klikken ben.
Een gang terug zou ik gewoon 'Ho' gebruiken en voor halthouden 'Prr' zo min mogelijk verschillende dingen doen want dat is vaak onduidelijk voor paardlief

Succes!

brendy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 10:43

Ik vraag me af of je bijvoorbeeld bij het rijden van een volte je benen gebruikt? Want dat is in principe het zelfde idee, wijken voor druk.

Lekker veel gaan oefenen, dan komt het allemaal vanzelf wel! Eventueel een keertje les nemen, een instructeur kijkt er toch weer anders naar dan jij. Veel succes ermee!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 16:41

Rij je nu dus western met je bijrijdpaardje?
Dat je van je teugels af moet blijven is denk ik wel een hele goede oefening wanneer je daar van afhankelijk bent :D
Maar western is niet alleen van je teugels afblijven hoor. Het is de kunst van het loslaten.
Je pakt op, benen en handen en zodra het paard doet wat je vraagt laat je los. En dan niet een beetje los maar bogen in je teugels los en benen eraf.
Ik stuur niet met mijn benen maar op mijn zit, paard gaat waar ik heen kijk. Ik beweeg dus mijn zitbeen (denk ik)
Een klik is draf en een kusgeluidje galop, het is niet de bedoeling dat je blijft klikken :n alleen wanneer je sneller wil geef je nog een klik.
Ho is stilstaan (eventueel gevolgd door achterwaarts)
Kun je de eigenaar van het paard niet om instructie vragen?
Dit leer je niet zomaar even, je hebt echt wel les nodig en dan niet op de manier waarop je het nu hebt geleerd :)

Je benen gebruik je als "muurtjes" waar je paard tussen moet blijven, zwenkt hij uit en komt hij tegen je been aan dan stuur je hem de andere kant op net zo lang tot hij door heeft dat hij niet "in je been moet hangen"
Als ik echt zijwaarts wil (side pass) dan leg ik echt mijn been aan en dan wijkt hij daarvoor uit.

Het is echt wel anders hoor en heel erg leuk maar niet te leren vanaf een topic

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 16:57

justkid schreef:
Rij je nu dus western met je bijrijdpaardje?
Dat je van je teugels af moet blijven is denk ik wel een hele goede oefening wanneer je daar van afhankelijk bent :D
Maar western is niet alleen van je teugels afblijven hoor. Het is de kunst van het loslaten.
Je pakt op, benen en handen en zodra het paard doet wat je vraagt laat je los. En dan niet een beetje los maar bogen in je teugels los en benen eraf.
Ik stuur niet met mijn benen maar op mijn zit, paard gaat waar ik heen kijk. Ik beweeg dus mijn zitbeen (denk ik)
Een klik is draf en een kusgeluidje galop, het is niet de bedoeling dat je blijft klikken :n alleen wanneer je sneller wil geef je nog een klik.
Ho is stilstaan (eventueel gevolgd door achterwaarts)
Kun je de eigenaar van het paard niet om instructie vragen?
Dit leer je niet zomaar even, je hebt echt wel les nodig en dan niet op de manier waarop je het nu hebt geleerd :)

Je benen gebruik je als "muurtjes" waar je paard tussen moet blijven, zwenkt hij uit en komt hij tegen je been aan dan stuur je hem de andere kant op net zo lang tot hij door heeft dat hij niet "in je been moet hangen"
Als ik echt zijwaarts wil (side pass) dan leg ik echt mijn been aan en dan wijkt hij daarvoor uit.

Het is echt wel anders hoor en heel erg leuk maar niet te leren vanaf een topic

Het paardje is western ingereden maar echt de dingen zoals side pass - dus de dingen waar het western vooral om gaat - gaan we niet doen. Het gaat dus vooral om de rijstijl qua hulpen.

Ik krijg 1x in de week les van de eigenaar van mijn bijrijd paardje, gewoon op zijn paard. Was dan ook vooral benieuwd naar hoe ik het het beste kan benaderen qua bij mijn eigen pony aanleren op het moment dat ik het zelf goed genoeg beheers.

Of het dan bijvoorbeeld handiger is om in het begin de gewende hulpen en de gewenste hulpen te combineren zodat ze zo die link kan leggen oid. :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 17:51

je bent een beginner, je wil omscholen naar western, en je denkt dat je dit zo even kan klaarspelen door hier via een forum een paar tips te lezen ?????? Dit is een heel leerproject en daar zal je echt les voor moeten gaan nemen.
Bovendien is goed en veilig paardrijden een echt totaalpakket, dingen overslaan kan dus niet, jij zei al dat bv side-pass niet belangrijk was voor jou, dit maakt echt deel uit van het stuur, hoe beter je stuur is hoe veiliger en correcter jij je paard zal kunnen rijden, en dit is bij elk onderdeel zo.
Zoek goede les, investeer in jezelf , in je kennis en kunde , ook als je denkt alleen maar recreatief te gaan rijden.
95% van alle ongevallen met paarden zijn te wijten aan de onkunde van de mens, het is bijna nooit toeval echt niet. (Dus zogezegd het paard dat schrikt en plots wegschiet is geen toeval , echt niet)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 18:05

Ik denk dat je bij je eigen paard heel goed kunt beginnen met stemhulpen :j dat kun je bijv bij het longeren proberen.
Bij het rijden denk ik, dat wanneer je het bij je bijrijpaard leert, je vanzelf wel een idee krijgt hoe dat bij je eigen paard zal gaan.
De houding van een westernpaard is anders dan wat je bij dressuur wilt zien. Wel het dragen, op eigen benen lopen en de verzameling maar de oprichting is geen streven, de "losse" teugel wel. Je rijdt op neckreining dwz dat je ook stuurt op wijken voor druk, alleen is die druk minimaal het is namelijk op het voelen van de teugel tegen de hals en daar van weggaan. Maar dat moet je paard wel eerst leren hij snapt dat niet vanzelf en is ook niet zo uit te leggen.
Ik zal eens kijken of ik een filmpje kan vinden zodat je een idee hebt :)

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 19:33

aeolusnr1 schreef:
je bent een beginner, je wil omscholen naar western, en je denkt dat je dit zo even kan klaarspelen door hier via een forum een paar tips te lezen ?????? Dit is een heel leerproject en daar zal je echt les voor moeten gaan nemen.
Bovendien is goed en veilig paardrijden een echt totaalpakket, dingen overslaan kan dus niet, jij zei al dat bv side-pass niet belangrijk was voor jou, dit maakt echt deel uit van het stuur, hoe beter je stuur is hoe veiliger en correcter jij je paard zal kunnen rijden, en dit is bij elk onderdeel zo.
Zoek goede les, investeer in jezelf , in je kennis en kunde , ook als je denkt alleen maar recreatief te gaan rijden.
95% van alle ongevallen met paarden zijn te wijten aan de onkunde van de mens, het is bijna nooit toeval echt niet. (Dus zogezegd het paard dat schrikt en plots wegschiet is geen toeval , echt niet)

Ik denk zeker niet dat ik dat zomaar even kan klaar spelen, maar ik probeer altijd zoveel mogelijk tips van mensen te verzamelen voor ik ergens aan begin zodat ik die ook even in mijn achterhoofd kan houden als ik bezig ben. Zoals ik ook al heb gezegd heb ik ook les erin op een paard dat het wel al allemaal kent, en wil ik er pas aan beginnen als ik het zelf onder de knie heb :)

Ben het inderdaad wel met je eens dat ik me er eerst goed in moet verdiepen om fouten te voorkomen. Dit ga ik ook zeker doen voordat ik bij mijn eigen paard ook maar iets ga proberen

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 19:39

justkid schreef:
Ik denk dat je bij je eigen paard heel goed kunt beginnen met stemhulpen :j dat kun je bijv bij het longeren proberen.
Bij het rijden denk ik, dat wanneer je het bij je bijrijpaard leert, je vanzelf wel een idee krijgt hoe dat bij je eigen paard zal gaan.
De houding van een westernpaard is anders dan wat je bij dressuur wilt zien. Wel het dragen, op eigen benen lopen en de verzameling maar de oprichting is geen streven, de "losse" teugel wel. Je rijdt op neckreining dwz dat je ook stuurt op wijken voor druk, alleen is die druk minimaal het is namelijk op het voelen van de teugel tegen de hals en daar van weggaan. Maar dat moet je paard wel eerst leren hij snapt dat niet vanzelf en is ook niet zo uit te leggen.
Ik zal eens kijken of ik een filmpje kan vinden zodat je een idee hebt :)

[ Video ]

Erg handig filmpje, bedankt! Ik zal 'm eens goed bestuderen.

Zou ik de stemhulpen bij het longeren denk je het beste erin kunnen werken door in het begin met bekende hulpen te associëren of hoe zou ik hier het beste mee te werk kunnen gaan? Ik wil natuurlijk graag dat ze begrijpt wat ik bedoel

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:35

Als je een beetje fijn dressuur kunt rijden dan kun je dat ook zonder gebruik te maken van je teugels. Wanneer ene paard fijn aan de hulpen staat dan heb je genoeg aan je gewichtshukpen.

Dus ik begrijp jouw vraag niet over dat 'anders' leren rijden. Tenzij je echt heel slecht dressuurles hebt gereden en nooit echt hebt kunnen vatten waar het in het dressuurrijden om draait

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:44

Ik begrijp dat je je paardje western op wilt leiden en dat je er nu nog niet mee rijd.

Je vraagt (als ik het goed lees) of je voor je paard een verband moet leggen tussen 'engelse' en western hulpen.
Echter, als jouw paardje nog niet ingereden is, dan kent deze nog niets. Dus ook geen Engelse hulpen.

Je moet dus vooral niet beide hulpen gaan gebruiken, dan ga je je paard 2 dingen tegelijk leren. Gebruik als je western wilt gaan rijden gewoon de westernhulpen. Als je wilt weten hoe je paard je het beste zal begrijpen bij het inrijden, vraag dan hulp aan een professional, in jou geval het liefst een met kennis van western rijden. Dat is namelijk een groot deel aanvoelen en lezen hoe je paard reageert op de nieuwe stof. Dat kan je niet via internet zien.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:51

Sturen doe je niet met je benen, dat doe je met je heupen. Daarnaast heb je nog je schouders, gewicht, benen en teugels. Dit is iig bij de dressuur zo, maar neem aan dat western op dat vlak niet veel anders is :P

Oftewel: Je moet leren elk onderdeel van je lichaam onafhankelijk te kunnen bewegen, perfect in balans te zitten, voelen wat het paard onder je doet en je hulpen juist timen.

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-17 14:22

mirriezz schreef:
Ik begrijp dat je je paardje western op wilt leiden en dat je er nu nog niet mee rijd.

Je vraagt (als ik het goed lees) of je voor je paard een verband moet leggen tussen 'engelse' en western hulpen.
Echter, als jouw paardje nog niet ingereden is, dan kent deze nog niets. Dus ook geen Engelse hulpen.

Je moet dus vooral niet beide hulpen gaan gebruiken, dan ga je je paard 2 dingen tegelijk leren. Gebruik als je western wilt gaan rijden gewoon de westernhulpen. Als je wilt weten hoe je paard je het beste zal begrijpen bij het inrijden, vraag dan hulp aan een professional, in jou geval het liefst een met kennis van western rijden. Dat is namelijk een groot deel aanvoelen en lezen hoe je paard reageert op de nieuwe stof. Dat kan je niet via internet zien.

Ze is al ingereden, maar op de manier hoe ik heb leren rijden. Vandaar de vraag of ik verbanden moet gaan leggen :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 14:30

Abacab schreef:
Als je een beetje fijn dressuur kunt rijden dan kun je dat ook zonder gebruik te maken van je teugels. Wanneer ene paard fijn aan de hulpen staat dan heb je genoeg aan je gewichtshukpen.

Dus ik begrijp jouw vraag niet over dat 'anders' leren rijden. Tenzij je echt heel slecht dressuurles hebt gereden en nooit echt hebt kunnen vatten waar het in het dressuurrijden om draait

Dit dus.
Een slecht gereden dressuurpaard is zwaar aan de teugelhulpen.
Een goed gereden dressuurpaard loopt ook voornamelijk op de zit en been hulpen.
Ik word altijd wat kriebelig als mensen schrijven ik ga western rijden want dan mag ik tenminste van voren los laten.
Dan heb je gewoon altijd beroerde slechte les gehad die niets met dressuur rijden te maken had.

MaupieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:04

Ik zou een instructeur zoeken waarbij je les kan nemen met jouw paard en die je verder kan helpen op een correcte manier op je zit te leren rijden en jou kan begeleiden om jouw paard dit te leren. Vanaf bokt wordt het lastig om het jezelf aan te leren als jouw paard ook niet geleerd heeft op zit gereden te worden omdat hij dan niet direct zal reageren wanneer je het goed doet. Daarom is het belangrijk een goede instructeur te hebben die kan zien wat jij doet.