Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Hilary schreef:Wolletjes zorgen niet voor drukplekken, dat doen zadels en dekens die niet passen. Het kan zo zijn dat het zadel niet past, waardoor het wolletje of zadeldek in een bepaalde vorm / houding / plek getrokken wordt wat een drukplek veroorzaakt. Dus: zadelmaker en osteopaat erbij. Ook paarden met pijn kunnen hard lopen; het kan een vluchtreactie zijn voor de pijn.
SilverS schreef:Hilary schreef:Wolletjes zorgen niet voor drukplekken, dat doen zadels en dekens die niet passen. Het kan zo zijn dat het zadel niet past, waardoor het wolletje of zadeldek in een bepaalde vorm / houding / plek getrokken wordt wat een drukplek veroorzaakt. Dus: zadelmaker en osteopaat erbij. Ook paarden met pijn kunnen hard lopen; het kan een vluchtreactie zijn voor de pijn.
Dat weet ik er is nu ook een oplossing voor mijn zadel maar het feit dat hij gelongeerd wordt zonder zadel en nog blijft bokken heeft dus nu niets meer
Et dit te maken.
Marit_P schreef:Kan het niet zo zijn dat je paard denkt dat dat bokken een gewenste reactie is? Aangezien je aangeeft altijd bij het aansporen een tik te geven en dat hij daardoor ging bokken. Het zou best kunnen dat hij dat bokken in eerste instantie deed vanwege een blokkade, maar aangezien het niet gecorrigeerd werd hij nu denkt 'aansporen=bokken', dus dan kan het aangeleerd gedrag zijn.
Ik weet niet 100% of dit zo werkt en zou ook niet weten hoe je dit aan zou kunnen pakken.
Succes in ieder geval!
SilverS schreef:Moest hij pijn hebben denk ik niet dat hij zou lopen zoals hij nu doet. Vorige week sprong hij nog vrij tot 1m30 zonder weigeren of zo. Moest hij zeer hebben zou hij dit niet doen.
Ik heb thuis een soort van piste waar ook een geitje loopt. Wanneer die geit al crossend passeert geeft hij soms ook een bok. Dit doet hij volledig uit zichzelf. Ik denk niet dat hij dit zou doen als hij pijn had.
SilverS schreef:Moest hij pijn hebben denk ik niet dat hij zou lopen zoals hij nu doet. Vorige week sprong hij nog vrij tot 1m30 zonder weigeren of zo. Moest hij zeer hebben zou hij dit niet doen.
Janine1990 schreef:SilverS schreef:Moest hij pijn hebben denk ik niet dat hij zou lopen zoals hij nu doet. Vorige week sprong hij nog vrij tot 1m30 zonder weigeren of zo. Moest hij zeer hebben zou hij dit niet doen.
Ik heb thuis een soort van piste waar ook een geitje loopt. Wanneer die geit al crossend passeert geeft hij soms ook een bok. Dit doet hij volledig uit zichzelf. Ik denk niet dat hij dit zou doen als hij pijn had.
Als ik dit lees, vraag ik me af: Wat wil je graag horen?
SilverS schreef:Tandarts is geweest, da en zadelpasser.
Oké ja ik kan nog een osteopaat laten komen maar stel dat die zegt dat alles in orde is dan is het geen medisch probleem, ik denk ook niet dat hij ergens vast zit. Je hebt nu eenmaal paarden die vaak bokken en ik had er graag een oplossing voor gehad.
Hilary schreef:SilverS schreef:Tandarts is geweest, da en zadelpasser.
Oké ja ik kan nog een osteopaat laten komen maar stel dat die zegt dat alles in orde is dan is het geen medisch probleem, ik denk ook niet dat hij ergens vast zit. Je hebt nu eenmaal paarden die vaak bokken en ik had er graag een oplossing voor gehad.
Dan is het geen medisch probleem en kun je dat dus uitsluiten. Dan kun je daarna gaan kijken of het wellicht aan het evenwicht / de bespiering ligt, en of je je hulpen wel goed geeft (correct getimed, correcte dosering / hoeveelheid); je paard bepaalt of dat zo is, niet jij.
cowboy7 schreef:Ervaren ruiter....???
Als ik je trailerprobleem ook lees heb ik wel mn twijfels.
Mabotje schreef:Je wilt graag bijleren en dat is heel goed. Maar wel zeg je zelf al steeds: dit kan het niet zijn en dat kan het niet zijn.... hij heeft geen zadel meer op dus daarom kan hij niet bokken.... nee idd, niet vanwege het zadel maar wel vanwege wat het zadel veroorzaakt heeft. De zadelpasser is dus pas ná de zwelling gekomen, anders had hij geen zwelling gehad. Dat is hartstikke goed omdat je dan in de toekomst in ieder geval wél met een passend zadel zult rijden, maar voor nu heb je nog steeds met de gevolgen van een slecht passend zadel te maken.
Dat kun je vergelijken met een paar slecht passende schoenen bij een mens, als je lang met te kleine schoenen rondloopt, dan gaan je voeten daar naar staan (vergroeien) en dat is niet zomaar opgelost als je dan ineens wél passende schoenen aantrekt.