Paard dat bokt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nacusi

Paard dat bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 11:23

Hoi
Ik heb een paard dat dit jaar 5 jaar wordt.
Tot een maand geleden was mij paard al een hele tijd sloom tijdens het rijden. Wanneer i, dus aangaloppeerde en hij was te traag gaf ik eens goed benen of gaf ik een tik met de zweep. Bij elke correctie bokte mijn paard altijd in galop en altijd een beetje hoger. Nu Door andere omstandigheden mag mijn paard niet meer gereden worden voor 3 maanden. Nu wordt hij al 1 maand niet meer gereden. Hij wordt wel 3 tot 4 keer gelongeerd in de week. Een maand geleden is hij ontwormd geweest, er komt weer wat gras, en hij is nu al veel energieker. Nu tijdens het longeren bij het minste dat je hem aanspoort in galop bokt hij ook steeds in galop, soms ook uit het niets. Nu vind ik dit geen probleem aangezien het aan de longe is maar ik heb wat schrik als ik er binnen 2 maand weer moet opkruipen dat hij veel zal bokken in galop. Een maand geleden toen ik er de laatste of voorlaatste keer mee reed heeft hij mij er voor de eerste keer afgekregen.
In de winter bokte hij nog weinig en niet zo hoog omdat hij sloom was maar nu heeft hij zijn energie teugen bokt hij al veel vaker.
Iemand tips?
Ikben toch al een ervaren ruiter en zit al goed vast om mijn paard. In het begin heft hij alleen zijn achterhand op en dan kan ik me erop houden maar om de moment dat hij eerst vandoor en dan vanachter opheft wordt het al een stuk moeilijker om mij erop te houden.
Hij is medisch in orde, en loopt dag en nacht op de wei dus beweging genoeg

xEline

Re: Paard dat bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 11:41

Ben je bij de dierenarts geweest dat je weet dat hij medisch in orde is? Is er iets aan de hand met je paard dat je niet op hem mag rijden? Een paard bokt niet zomaar, vaak betekend het toch dat er iets niet lekker in zijn lijf zit. Heb je les met hem gehad?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 11:49

Een paard bokt inderdaad niet zomaar... vaak is er toch medisch iets niet in orde. Wat ook zou kunnen is dat je paard nog bespiering en evenwicht mist; het is tenslotte een jong paard. Een andere optie is dat je je hulp te groot geeft; het paard reageert daar ook op met een grote reactie. Eerst medisch uitsluiten (osteopaat erbij, evt. foto's van de hals en rug laten maken)

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 11:51

Klinkt alsof er ergens een blokkade zit. Een paard bokt niet omdat ie stout wilt zijn, zo denkt een paard nl niet. Je zegt dat hij medisch in orde is. Wie heb je er naar laten kijken? Alleen een dierenarts of ook een ostheopaat, tandarts? Eerst alle medische dingen uitsluiten, dan verder zoeken.

Mocht alles uitgesloten zijn, kan het ook aan je hulpen liggen. Zijn ze duidelijk genoeg? Zowel op de grond als onder het zadel? Is het paard wel goed in/doorgereden en snapt het paard de hulpen ook goed?

En ZIjn het echt rotbokken of jolige bokjes? Dan de vraag hoevaak het paard buiten komt en hoe vaak hij beweging krijgt?

Nacusi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 11:58

Mijn paard mag nu niet gereden worden doordat ie een drukplek heeft van mijn wolletje waar ik mee reed op zijn rug. Deze zwelling moet eerst verdwijnen voordat er weer iets op zijn rug mag liggen. De dierenarts is hiervoor langs geweest en zei dat dit een traag genezende wonde is dus vandaar dat ik zolang niet kan rijden. Het feit dat hij daardoor bokte kan een verklaring zijn maar nu ligt er niets meer op zijn rug dus dit kan geen reden meer zijn. Ik denk dat het gewoon uit zottigheid is.
Moest hij pijn hebben, zou hij zo actief niet lopen aan de longe. Hij draait ook goed af aan de longe dus vastzitten doet hij niet. Ook op de kleinere volte draait hij goed af.
Hij loopt dag en nacht op de weide dus hij heeft zeker beweging.
Laatst bijgewerkt door Nacusi op 05-04-17 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 12:00

Wolletjes zorgen niet voor drukplekken, dat doen zadels en dekens die niet passen. Het kan zo zijn dat het zadel niet past, waardoor het wolletje of zadeldek in een bepaalde vorm / houding / plek getrokken wordt wat een drukplek veroorzaakt. Dus: zadelmaker en osteopaat erbij. Ook paarden met pijn kunnen hard lopen; het kan een vluchtreactie zijn voor de pijn.

Marit_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 12:02

Kan het niet zo zijn dat je paard denkt dat dat bokken een gewenste reactie is? Aangezien je aangeeft altijd bij het aansporen een tik te geven en dat hij daardoor ging bokken. Het zou best kunnen dat hij dat bokken in eerste instantie deed vanwege een blokkade, maar aangezien het niet gecorrigeerd werd hij nu denkt 'aansporen=bokken', dus dan kan het aangeleerd gedrag zijn.
Ik weet niet 100% of dit zo werkt en zou ook niet weten hoe je dit aan zou kunnen pakken.

Succes in ieder geval!

Nacusi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 12:03

Hilary schreef:
Wolletjes zorgen niet voor drukplekken, dat doen zadels en dekens die niet passen. Het kan zo zijn dat het zadel niet past, waardoor het wolletje of zadeldek in een bepaalde vorm / houding / plek getrokken wordt wat een drukplek veroorzaakt. Dus: zadelmaker en osteopaat erbij. Ook paarden met pijn kunnen hard lopen; het kan een vluchtreactie zijn voor de pijn.

Dat weet ik er is nu ook een oplossing voor mijn zadel maar het feit dat hij gelongeerd wordt zonder zadel en nog blijft bokken heeft dus nu niets meer
Et dit te maken.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 12:06

SilverS schreef:
Hilary schreef:

Dat weet ik er is nu ook een oplossing voor mijn zadel maar het feit dat hij gelongeerd wordt zonder zadel en nog blijft bokken heeft dus nu niets meer
Et dit te maken.

Als de rug eenmaal gekwetst is door het zadel kan het ook zonder zadel pijn blijven doen natuurlijk.
Ik denk ook dat een lichamelijke controle de eerste stap moet zijn.

Nacusi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 12:06

Marit_P schreef:
Kan het niet zo zijn dat je paard denkt dat dat bokken een gewenste reactie is? Aangezien je aangeeft altijd bij het aansporen een tik te geven en dat hij daardoor ging bokken. Het zou best kunnen dat hij dat bokken in eerste instantie deed vanwege een blokkade, maar aangezien het niet gecorrigeerd werd hij nu denkt 'aansporen=bokken', dus dan kan het aangeleerd gedrag zijn.
Ik weet niet 100% of dit zo werkt en zou ook niet weten hoe je dit aan zou kunnen pakken.

Succes in ieder geval!

Aan de longe raak ik mijn paden zelden aan met de zweep. Als hij wat stilvalt jaag ik er gewoon wat achter met de zweep dus ik raak hem dan niet aan. Het was een keer dat hij stil viel en ik snel wou reageren en dan zo wat wat stampte met mijn voeten zo van alee vooruit en dan bokte hij ook een keer. Ik gebruikte mijn zweep op die moment niet. Hij bokt nooit echt hoog maar zwiert zo toch eens met zijn hoofd en een bokje geven

Nacusi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 12:12

Moest hij pijn hebben denk ik niet dat hij zou lopen zoals hij nu doet. Vorige week sprong hij nog vrij tot 1m30 zonder weigeren of zo. Moest hij zeer hebben zou hij dit niet doen.
Ik heb thuis een soort van piste waar ook een geitje loopt. Wanneer die geit al crossend passeert geeft hij soms ook een bok. Dit doet hij volledig uit zichzelf. Ik denk niet dat hij dit zou doen als hij pijn had.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 12:17

Uit je berichten maak ik op dat je misschien met een slecht passend zadel/bontje reed. Dat kan blokades in de rug veroorzaken (Waarover ik het in mijn eerste bericht had) en dat kan het bokken zeker verklaren, ook aan de longe! De zere plek/blokade kan er nog steeds zitten, gaat niet vanzelf weg. Wel met een goede ostheopaat erbij. (Dus geen dierenarts!)

Een paard is een vluchtdier en laat niet snel zijn pijn zien. Doet hij dat wel ben je al veel te veel stappen te ver en heb je echt wel wat signalen gemist. Dus dat hij nu nog goed loopt en draait wilt niet zeggen dat er geen blokade zit!

Ik zal hem voor de zekerheid laten controleren door een ostheopaat en daarna de zadelpasser laten komen om te kijken of het zadel wel goed past. Anders blijft het probleem zich voordoen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 12:21

SilverS schreef:
Moest hij pijn hebben denk ik niet dat hij zou lopen zoals hij nu doet. Vorige week sprong hij nog vrij tot 1m30 zonder weigeren of zo. Moest hij zeer hebben zou hij dit niet doen.
Ik heb thuis een soort van piste waar ook een geitje loopt. Wanneer die geit al crossend passeert geeft hij soms ook een bok. Dit doet hij volledig uit zichzelf. Ik denk niet dat hij dit zou doen als hij pijn had.

Als ik dit lees, vraag ik me af: Wat wil je graag horen?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 12:21

SilverS schreef:

Echt, dat hij springt zegt niet dat hij geen pijn heeft. Mijn merrie was ooit manegepony, had een zadel wat voor geen meter paste, een gebit wat niet in orde was en ongetwijfeld vele blokkades in de rug. Maar 80 cm springen (pony van 1.20m) deed ze als de beste. Bokken ook trouwens. Want het zadel deed pijn. Als ik zonder zadel reed, bokte ze ook, want haar rug deed pijn. Jaren later was ze geen manegepony meer, maar bokte ze bij het aanspringen nog steeds: ik moest mijn hulpen kleiner maken.
En het bokken was inmiddels aangeleerd gedrag geworden, want galop = pijn = bokken (en met een beetje mazzel valt het manegekindje dan van je rug af, durft er niet meer op en je mag als pony weer naar stal).

Misschien is het joligheid, misschien is het aangeleerd gedrag, maar misschien is het ook pijn. En daar wil je toch nú achter komen, niet als je er over twee maanden weer op mag (met alle risico's van dien).

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 12:33

Janine1990 schreef:
SilverS schreef:

Als ik dit lees, vraag ik me af: Wat wil je graag horen?

Inderdaad, wat wil je nou eigenlijk horen? Dat je gewoon zo lekker door moet gaan en dat er niets aan de hand is? Niet dus.
Je paard reageert op iets wat jij 'm vraagt te doen en wat dus blijkbaar eigenlijk te veel voor 'm is.
Dat er nu geen zadel op ligt wil niet zeggen dat hij geen last meer heeft. Dat leed is al geschied toen het zadel er nog op lag en 3 mnd niet mogen rijden vanwege een zwelling dat moet een behoorlijke zwelling zijn en dat zit niet alleen aan de buitenkant maar doet op die plek van binnen natuurlijk ook wat.
Verder vermeld je dat je paard sloom is in de winter en nu weer meer energie krijgt. Heb je al eens bloedonderzoek laten doen? Dit kan nl wel een kenmerk van tekorten zijn die in het voorjaar/zomer wel weer meer beschikbaar zijn. Een selenium-tekort kan hier bijv. ook een oorzaak van zijn en dat is niet zomaar iets.

Nacusi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 12:33

Tandarts is geweest, da en zadelpasser.
Oké ja ik kan nog een osteopaat laten komen maar stel dat die zegt dat alles in orde is dan is het geen medisch probleem, ik denk ook niet dat hij ergens vast zit. Je hebt nu eenmaal paarden die vaak bokken en ik had er graag een oplossing voor gehad.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 12:38

SilverS schreef:
Oké ja ik kan nog een osteopaat laten komen maar stel dat die zegt dat alles in orde is dan is het geen medisch probleem, ik denk ook niet dat hij ergens vast zit. Je hebt nu eenmaal paarden die vaak bokken en ik had er graag een oplossing voor gehad.

Dan is het geen medisch probleem en kun je dat dus uitsluiten. Dan kun je daarna gaan kijken of het wellicht aan het evenwicht / de bespiering ligt, en of je je hulpen wel goed geeft (correct getimed, correcte dosering / hoeveelheid); je paard bepaalt of dat zo is, niet jij.

cowboy7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 12:42

Ervaren ruiter....???
Als ik je trailerprobleem ook lees heb ik wel mn twijfels.

Nacusi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 12:43

Inderdaad, wat wil je nou eigenlijk horen? Dat je gewoon zo lekker door moet gaan en dat er niets aan de hand is? Niet dus.
Je paard reageert op iets wat jij 'm vraagt te doen en wat dus blijkbaar eigenlijk te veel voor 'm is.
Dat er nu geen zadel op ligt wil niet zeggen dat hij geen last meer heeft. Dat leed is al geschied toen het zadel er nog op lag en 3 mnd niet mogen rijden vanwege een zwelling dat moet een behoorlijke zwelling zijn en dat zit niet alleen aan de buitenkant maar doet op die plek van binnen natuurlijk ook wat.
Verder vermeld je dat je paard sloom is in de winter en nu weer meer energie krijgt. Heb je al eens bloedonderzoek laten doen? Dit kan nl wel een kenmerk van tekorten zijn die in het voorjaar/zomer wel weer meer beschikbaar zijn. Een selenium-tekort kan hier bijv. ook een oorzaak van zijn en dat is niet zomaar iets.[/quote]

Het sloom zijn was waarschijnlijk van wat wormen want na de ontwormd geweest kwam hij er bovenop.
De DA heeft naar de zwelling op zijn rug gekeken en zei dat het geen probleem was dat ik longeerde. Ik wil ook niet gewoon voortdoen zoals ik bezig ben want anders zou ik mijn vraag hier niet opzetten!!

Nacusi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 12:45

cowboy7 schreef:
Ervaren ruiter....???

Bij trailerproblemen ben ik ook geen ruiter hè. Ik leer ook nog elke dag bij hoor. Ik stel mije vragen omdat ik wil bij leren. Dit heeft hier trouwens niets mee te maken.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 12:53

Je wilt graag bijleren en dat is heel goed. Maar wel zeg je zelf al steeds: dit kan het niet zijn en dat kan het niet zijn.... hij heeft geen zadel meer op dus daarom kan hij niet bokken.... nee idd, niet vanwege het zadel maar wel vanwege wat het zadel veroorzaakt heeft. De zadelpasser is dus pas ná de zwelling gekomen, anders had hij geen zwelling gehad. Dat is hartstikke goed omdat je dan in de toekomst in ieder geval wél met een passend zadel zult rijden, maar voor nu heb je nog steeds met de gevolgen van een slecht passend zadel te maken.
Dat kun je vergelijken met een paar slecht passende schoenen bij een mens, als je lang met te kleine schoenen rondloopt, dan gaan je voeten daar naar staan (vergroeien) en dat is niet zomaar opgelost als je dan ineens wél passende schoenen aantrekt.

Nacusi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 12:57

Hilary schreef:
SilverS schreef:

Dan is het geen medisch probleem en kun je dat dus uitsluiten. Dan kun je daarna gaan kijken of het wellicht aan het evenwicht / de bespiering ligt, en of je je hulpen wel goed geeft (correct getimed, correcte dosering / hoeveelheid); je paard bepaalt of dat zo is, niet jij.

Oké bij rijden kan ik begrijpen dat er verkeerde hulpen kunnen worden gegeven maar kan je aan een longe dan zoveel verkeerd doen?
Ik sta gewoon in het midden en spreek vooral met mijn stem en soms wanneer doet niet genoeg is ga ik gewoon met mijn zweep even achter zijn kon aan. Dit is dan nog op een verre afstand want mijn zweep is niet zolang als een longe.
Dan zou ik eerder denken aan evenwicht en bespiering te weinig.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:01

SilverS schreef:

Heel goed, wat zei de DA? En wat kwam er uit de foto's die je dan ook ongetwijfeld hebt laten maken?

Verder las ik deze:

cowboy7 schreef:
Ervaren ruiter....???

Dit probleem heb ik ook gelezen, hoewel bekend voor mij, las ik dat je een stang een balk noemt. Wat ik nog nooit iemand op Bokt heb zien schrijven, dus naar mijn idee ook geen streektaal is...

Dit probleem is overigens vrij eenvoudig op te lossen als je een beetje handig bent met paarden. Maar daarvoor zal ik even in dat topic reageren :)

Nacusi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 13:02

Mabotje schreef:
Je wilt graag bijleren en dat is heel goed. Maar wel zeg je zelf al steeds: dit kan het niet zijn en dat kan het niet zijn.... hij heeft geen zadel meer op dus daarom kan hij niet bokken.... nee idd, niet vanwege het zadel maar wel vanwege wat het zadel veroorzaakt heeft. De zadelpasser is dus pas ná de zwelling gekomen, anders had hij geen zwelling gehad. Dat is hartstikke goed omdat je dan in de toekomst in ieder geval wél met een passend zadel zult rijden, maar voor nu heb je nog steeds met de gevolgen van een slecht passend zadel te maken.
Dat kun je vergelijken met een paar slecht passende schoenen bij een mens, als je lang met te kleine schoenen rondloopt, dan gaan je voeten daar naar staan (vergroeien) en dat is niet zomaar opgelost als je dan ineens wél passende schoenen aantrekt.

Stel dat hij dan wel zeer, wat moet ik dan nu doen, tandarts, zadelpasser en da zijn geweest. De DA zei dat ik mocht longeren zolang er niets op zijn rug lag...

Myou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:04

SilverS schreef:

Brr, die laatste zin... 'Je hebt nu eenmaal paarden die vaak bokken', alsof het een eigenschap is....
Ik durf te wedden dat 9 van de 10 paarden die dit doen ergens last van hebben of je iets duidelijk willen maken.

Jij wil dit duidelijk allemaal niet horen. Open dan gewoon geen topic als je het zelf allemaal weet.