"Normale" training gaat beter als les

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LiannePuthzy

"Normale" training gaat beter als les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 17:32

Ik heb soms het gevoel dat de normale dressuurtraining beter als les gaat, nu heb ik 4 verschillende instructeurs geprobeerd, met de huidige (dus nr 4) ben ik best blij, alles gaat rustig en geduldig
Maar toch heb ik het idee dat paardlief tijdens de normale training veel ontspanner (en dus ook sneller nagefelijk) gaat lopen terweil ik gewoon tzelfde rijd. Trainen ongeveer op b/l niveau
Hoe kan ik dit oplossen, en is dit bij meer mensen zo?

Reusje_xx

Re: "Normale" training gaat beter als les

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 17:34

Je zegt dat je hetzelfde rijdt, maar is dat wel echt zo?
Misschien zit je onbewust gespannen. Dat kan komen doordat je een druk voelt om goed te presteren met een instructrice erbij? Je zou daar de volgende les eens extra op kunnen letten.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 17:35

Ik moet eerlijk zeggen ik herken het totaal niet. Mijn instructrice ziet juist net de dingen die ik niet voel, en daarom krijgen we m in de les juist beter aan het lopen. Maar misschien is het een idee om dit gewoon een keer met je instructeur bespreekt? Misschien voel je zelf te veel druk of prestatiedrang oid tijdens de les?

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 17:36

Oh jawel hier is het ook zo.
Zelfs als mijn instructrice even de baan uit gaat is hij al heel anders. Zodra ze weer de piste in komt gaat ie weer klieren :+

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 18:01

Ze zei wel laatst dat ik minder mijn best moet doen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 19:37

Misschien probeer je wel veel te hard en ga je daardoor forceren tijdens de les? Heb je dat met meer dingen, de drang om het perfect te moeten doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 19:38

Herkenbaar. Bij mij kwam het vooral omdat ik met les werd uitgedaagd het nét even een stapje moeilijker te maken dan normaal, waardoor het leek alsof het minder goed ging. Terwijl het eigenlijk kwam omdat ik met thuis trainen wat minder nieuwe dingen probeerde :)

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 19:41

Mijn paard loopt met lessen minder fijn dan met trainen, maar dat komt omdat ik enorm perfectionistisch ben dus ik ga anders rijden als mijn instructrice (of iemand anders) erbij is.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 19:44

Joolien schreef:
Misschien probeer je wel veel te hard en ga je daardoor forceren tijdens de les? Heb je dat met meer dingen, de drang om het perfect te moeten doen?

Jup, bijv. Met verslagen die ik moet maken voor school, ik lever ze soms liever niet in omdat ik bang ben dat ze niet goed genoeg zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 19:46

LiannePuthzy schreef:
Joolien schreef:

Jup, bijv. Met verslagen die ik moet maken voor school, ik lever ze soms liever niet in omdat ik bang ben dat ze niet goed genoeg zijn

Dan zou het eens interessant zijn om bij jezelf te onderzoeken waarom je dat doet. Waar komt die drang vandaan? Bang om het fout te doen? Geen controle hebben over de situatie? Wat voor gevoel komt er bij kijken? Wat zou het gevolg kunnen zijn als je het niet goed doet?
Bespreek het eens met je instructrice, dit soort dingen bespreekbaar maken kunnen je al goed helpen.
Heb je het ook wanneer mensen bijv naast de bakrand naar je staan te kijken?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 19:48

ooh.. bij mij echt omgekeerd. ik wordt achter de broek aan gezeten tijdens les en ben daardoor net wat sneller en consequenter.

wel heb ik als iemand foto's komt maken dat het voor geen meter wil haha. omdat ik dan te graag het te mooi wil doen. zou dit het bij jou ook niet kunnen zijn? wat er ook al gezegd wordt, dat het te veel geforceerd is?

ik zou vooral niet meer te veel switchen. doordat je je instructeur langer hebt, heb je misschien minder de prestratiedwang

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 19:59

Joolien schreef:
LiannePuthzy"
[quote="Joolien schreef:
[/quote

Dan zou het eens interessant zijn om bij jezelf te onderzoeken waarom je dat doet. Waar komt die drang vandaan? Bang om het fout te doen? Geen controle hebben over de situatie? Wat voor gevoel komt er bij kijken? Wat zou het gevolg kunnen zijn als je het niet goed doet?
Bespreek het eens met je instructrice, dit soort dingen bespreekbaar maken kunnen je al goed helpen.
Heb je het ook wanneer mensen bijv naast de bakrand naar je staan te kijken?

Wanneer mensen kijken niet, denk toch een stukje foccusen op de instructiece en paard tegelijk en bang om iets fout te doen, ga t zeker met mijn instructiece overleggen en bespreken

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 20:17

Ik ken je probleem wel een beetje, als ik zelf gewoon lekker aan het werk ben met mijn paard gaat het meestal super lekker, luistert ze goed en zet geen stap verkeerd.
Is mijn instructrice (of iemand anders, dat maakt eigenlijk niet uit) er bij dan gaat het mis, mn paard gaat lomp doen, protesteert en ik krijg dr aandacht niet meer.
Bij mij komt het voort uit een (extreme) onzekerheid álles verkeerd te doen, ik let meer op de reactie van de 'toeschouwers' dan op wat ik aan het doen ben, zelfs al staan ze aan de andere kant van het terrein waar ze me niet eens kunnen zien :+

Ik heb het gewoon bespreekbaar gemaakt. Mijn stalgenoten blijven nu lekker uit de buurt als we aan de slag gaan en mijn instructrice, tsja daar valt niet zo veel aan te doen, maar die heeft er wel begrip voor, en probeert me zo weinig mogelijk te pushen om het goed te doen :)

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 21:31

Ben blij dat ik dus niet de enige ben
K ga t dus sowieso bespreken met mijn instructiece, denk dat zij wel tips heeft hiervoor

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 21:53

Kan het niet zo zijn dat je gespannen gaat zitten omdat je anders je instructeur niet hoort? Dat heb ik wel eens gehad, dan moest ik zo m'n best doen om te luisteren dat het rijden niet meer ging

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 21:55

Jup, hier ook wel eens hoor. Maar dat ligt echt aan mezelf en niet aan mijn paarden. Soms wil ik té graag; wat op dat moment echt tegen me werkt. Nou heb ik wel een ontzettend fijne instructrise die me ook daarin heel goed kan begeleiden. Maar ja, ook hier komt het wel eens voor :')

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 07:04

Lootje1991 schreef:
Kan het niet zo zijn dat je gespannen gaat zitten omdat je anders je instructeur niet hoort? Dat heb ik wel eens gehad, dan moest ik zo m'n best doen om te luisteren dat het rijden niet meer ging

Zou kunnen, soms heb ik idd t idee dat ik mij meer focus op wat er gezegd word dan op mijn paard