Achterhand trainen, maar hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Naaoommii

Achterhand trainen, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-17 17:57

Hoihoi,

Mijn merrie loopt al te graag op de voorhand, hier ben ik bewust van en zou graag de achterhand goed willen trainen. Maar ik loop een beetje vast.

Het gaat om een IJslandse merrie, dus ik heb er enorm veel baat bij dat ze in de achterhand sterker word. Hierdoor zal de tölt ook beter worden, maar voor nu gaat het mij echt om de draf en galop. Vandaar dat ik het hier plaats en niet in het forum gangenpaarden.

Ik rij momenteel 2 a 3 keer in de week, rij veel tempo wisselingen maar heb het idee dat dit niet voldoende is.

Ja ik heb les maar niet werkelijks, ik was ben benieuwd of bokt mij wat kan helpen :)

wapitie

Re: Achterhand trainen, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 18:05

Ik heb toevallig vorige maand een ostheopaad bij mijn paard laten komen, en ik moet ook de achterhand sterker maken. Ze gaf mij enkele tips.
-achter uit lopen
-balkjes rijden
-achterbeen pakken en rekken door dit been uit te strekken (optillen) en richting buik/oksel te trekken. 5 tot 10 tellen.
-en met de vingers (of hoefkrabber) van af t kruis over de billen een lijntrekken. Dan tillen ze de rug even op en knijpen ze de billen aan. 5x per dag.

Ook heb ik bij Kramer die gewichts banden voor de achterbeentjes gekocht. Die zijn 220gr per band. Daarmee trainen en de achter beentjes op te tillen.

En natuurlijk voorwaarts neerwaarts. Je kunt ook een longeerhulp voor de achterhand gebruiken

Succes!

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 18:07

Je spreekt zelf over overgangen rijden, heb je schijnovergangen al geprobeerd? (max. 2 stappen naar de volgende gang en dan weer terug, blijven herhalen) Dat werkte bij mij altijd erg goed :)

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-17 18:30

@wapitie bedankt voor de tips ! Ik ga het proberen. Ook willen wij op kort termijn de osteopaat er bij halen.

@xxwienekexx schijnovergangen hoe je uitlegt is voor mij wat lastig. Vooral draf naar stap, ze valt dan snel in de tolt, dat maakt het lastig. Wel schakel ik regelmatig van arbeids draf naar langzaam tempo draf of naar de midden draf

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 18:38

Balkjes draven en in - uitjes springen ( hindernissen hoeven niet hoog te staan).

Veel korte stukjes galop. Steeds weer goed aanspringen ( bergop met sprong voorwaarts) is heel goed voor de achterhand. Dat kun je buiten uiteraard ook doen en dat steeds afwisselen met hoeveel sprongen galop je rijd. Worden ze ook lekker pittig van :D

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-17 22:24

Bedankt voor de reactie ! Helaas beschik in niet over een bak of ovaal baan waar ik balkjes en of inuitjes kan opzetten. Maar de met de galop ga ik aan de gang, bedankt voor de tip.

Logeer cirkel hebben we weer wel. Daar zou ik wel balken kunnen neer leggen en dan longeren. :)

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 22:38

Longeren met cavalleti's of balkjes helpt vaak goed, zou deden we dat ook op mijn stagebedrijf in IJsland :)

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 12:54

Longeren met een dubbele longe, veel druk van achter, balkjes draven, overgangen rijden, consequent zijn. Achter zetten op een volte (aan de hand)

Kun je op heel veel manieren bereiken :)

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 20:16

Bedankt voor de reactie's ! Ik ga longeren met balkjes proberen, kijken of ze daar goed op reageert.
Volgende week hebben we een afspraak met de osteopaat, we zullen hem ook tips vragen :D

lisanne_15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 16:20

wij kregen van onze instructrice de volgende tips om de achterhand sterker te maken:
cavaletti balkjes lopen, veel tempo wisselingen en ook schijnovergangen rijden
en stukjes contragalop en dan in contra galop de bocht proberen door te gaan.

wapitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 19:17

Oh ja, nog n tip. Longeren, zet m in galop en net voor de balkjes weer terug naar draf, dan zit de vaart er goed in en worden de benen goed opgetild. Leren ze ook goed op stem commando te reageren, mooi meegenomen

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 22:31

Bedankt voor de tips!

Aan komende donderdag komt er een osteopaat langs voor een goede check
De tips op balkjes lopen ga ik oppakken doormiddel van longeren met dubbele lijnen, gelukken kent ze dat enorm goed dus dat moet voor ons geen probleem zijn :)

Verder ben ik druk bezig met tempo wisselingen in alle 3 de gangen, overgangen rijden en tolt training. Helaas beschik ik niet over een bak en heb alleen zandpaden, voltes gaan helaas niet.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 22:41

Wat ook een super goede oefening is: heuveltraining.
Heuvelneerwaarts stappen en om de 4 a 5 passen halthouden en een paar passen achterwaarts. Krijgen ze ook een erg sterke achterhand van.

msmpure

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 14:09

Bij alles geldt: een correct bewegingspatroon is belangrijk. Je kan op heuvels rijden, of balkjes lopen, maar als jouw paard zijn lichaam niet goed gebruikt zal zijn achterhand alleen maar verzwakken ivm versterken.

Jouw paard moet dus 1. leren dat hij een achterhand heeft en 2. hoe hij deze optimaal kan gebruiken. Vervolgens zou je dit kunnen intensiveren met oefeningen en balkjes.

Belangrijk is ook dat hij leert de voorhand te liften en dat hij voldoende 'schoftlift' maakt. De voorhand moet namelijk plaats maken om de achterhand voldoende onder te kunnen brengen. Zie dit artikel: http://horseconnect.nl/is-precies-schof ... hoe-train/ Hier staan overigens meerdere artikelen die je kunnen helpen het lichaam van je paard beter te begrijpen en daarop in te spelen

ElsbethG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 11:20

achterwaarts en vanuit stap aan galopperen zijn goed oefeningen, tevens veel overgangen rijden

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:47

Herkenbaar. Mijn paard (een Merens) heeft een relatief kort voorbeen, net als veel IJslanders. De achterhand blijft dan ook altijd ons werkpunt nummer 1 :')

Wat voor ons het best lijkt te werken, is lange stukken rechtuit galopperen op buitenrit, veel overgangen maken, en (wat nog niet genoemd is in het topic): vierkanten rijden. Zoals slangenvoltes, maar dan de bochten een stuk hoekiger. Zorg dat je paard goed actief loopt als je dit oefent. Op die manier stimuleer je het paard om het binnenachterbeen beter onder de massa te gaan plaatsen. Succes! :)

Pura_Pasion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 18:05

Kijk ook uit met de achterwaarts oefening.
Als het paard dit vanuit zijn voorhand doet train je alsnog de achterhand niet.
Eigenlijk geld dit bij elke oefening, de kunst is om de juiste spieren aan te spreken.

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 20:47

Bedankt iedereen :) Ik ben goed op weg.
En nogmaals voor de mensen die bakwerk noemen, ik beschik niet over een bak :') Mocht ik naar de manege gaan, rijd ik op de ovaal baan, dus voor mij zijn die oefeningen niet mogelijk.

Ik merk bij mn paard sinds de osteopaat er is geweest, dat ze het stukken beter doet vanuit achter. Ze is ook in de achterhand behandeld met naalden aangezien ze daar ook vast zat. Ben voornamelijk actief bezig met tempo wisselingen in de draf en galop en actief overgangen rijden (Stap-Draf, draf-stap, draf-tolt, tolt-draf, draf-galop, galop-draf)