Paard rent achterwaarts, buitenritten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Benfan

Paard rent achterwaarts, buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-17 16:11

Ik zit al eeen paar jaar met hetzelfde probleem bij mijn tinker. Zo wie zo is zij tijdens wen buitenrit gespannen, dit gaat alleen over als ik naast/voor haar ga lopen. Omdat ik wel een keer alleen naar buiten wil kunnen, zonder het gevaar van een ongeluk vraag ik mij het volgende af.

Chanel rent achteruit als ze een situatie niet vertrouwd. Dit kan van alles zijn. Het probleem zit hem er voornamelijk in dat wat ik doe niet werkt. Naar voren drijven, geen druk op de teugels, een tikje met de zweep, opzij sturen. Mevrouw blijft achteruit gaan. Daarbij loopt de spanning alleen maar meer op, waardoor zij nog minder oplet en sneller achteruit gaat. Niet lettende op de omgeving. Ik kan haar wel stilzetten, laat dan de spanning wat zakken en probeer het weer. Soms zet ze dan een stap vooruit om daarna weer hard achteruit te rennen.

Dit valt niet te trainen in de bak. Gewoonweg omdat dit hier niet gebeurd, en de spanning bij haar niet hoog ligt of zelfs niet aanwezig is.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 16:21

Goh, mijn halve tinkermerrie (de andere helft is haflinger) wil dit ook wel eens doen, behalve dat ze niet achteruit rent, maar blijft staan en zodra ik haar voorwaarts wil drijven ze achteruit gaat. Ik kan doen wat ik wil, maar vooruit gaat ze dan echt niet. Ik heb geen gouden tip, maar wat vaak wel werkt is te ontspannen, niet meer te drijven en verveeld gaan zitten. Zodra je voelt dat ze ontspant (en dit kan soms echt lang duren), kun je haar weer proberen voorwaarts te drijven. Meestal lukt dit bij mijn merrie, maar anders moet ik afstappen.
Wel is het bij mij zo, hoe meer ik buitenrij, hoe beter het wordt. Maar die doos blijft soms nog voor die stomme dingen staan, een nieuwe eikenboom, een stuk plastic, gewoon dingen waar ze normaal geen moeite mee heeft. Maar als er een tractor of vrachtwagen langs komt, doet ze net of het de normaalste zaak van de wereld is.
Hoop dat je er iets aan hebt, verder lees ik ook even mee voor goede tips :)

Edit:
Heb je haar al een geprobeerd om te draaien en haar er achterwaarts langs te laten gaan? Of een rondje te draaien om de achterwaartse beweging er uit te krijgen?

Hilary

Re: Paard rent achterwaarts, buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 16:30

Ik reed een merrie die dit ook deed. Bij haar hielp drijven, bijtikken etc ook niet. Het enige wat hielp was haar 360 graden laten draaien om het achteruit rennen te onderbreken. Na de draai gelijk alles ontspannen en paard laten kijken. Gewoon afwachten tot de focus van het spannende ding af is en dan opnieuw voorwaarts vragen. Elke pas in de goede richting is goed en dus belonen. Dit herhaalde ik zo vaak als nodig was, op een gegeven moment had paard door dat achteruit niet werkte en bleef ze gewoon stil staan. Dan bleef ik weer ontspannen zitten tot de focus werd verlegd en dan konden we weer verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 16:46

Wat ik altijd deed was paardlief eerst stil zetten en pas een pas te laten doen als ik dat wilde. Ging ze dan in haar achteruit, draaide ik haar om en verplichte haar om in haar achteruit de goede kant op te gaan, dat hoofd als ze dan in haar achteruit voorbij het punt kwam wat ze zgn eng vond, was elke keer weer priceless!!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 17:08

Lastig probleem maar volgens mij wel een streek ipv angst.
Als kind had ik een pony die kreeg het voorelkaar om in zn achteruit door 4 dressuurringen te crossen.
Ik kon het dier gewoon niet baas met mn 12 jaartjes hihi.

Tja wat doe je in zo'n geval? Geen idee in ieder geval altijd aan je eigen veilgheid denken!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 17:25

In z'n achteruit de kant op laten gaan die jij wilt, en nog een stuk doorgaan achteruit als paardlief het zat is. Dan stoppen, vooruit vragen. Niet vooruit? Hup, achteruit, en weer langer en verder dan je paard wil, en in de richting die jij wilt. Dan weer halthouden, voorwaarts vragen, etc. De hemel in prijzen als je paard wel voorwaarts gaat uiteraard. Dat kwartje valt vrij snel, over het algemeen.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 17:33

En toch denk ik niet dat het altijd klieren is. Er kunnen jaren overheen gaan en dan nog geloof ik dat het angst is.

Mijn merrie is/was ook zo.
ik kreeg haar in het begin niet eens het erf af. Inmiddels na 6 jaar oefenen gaat het goed. Of althans goed genoeg.

Nog steeds schrikt (en echt schrikken, hartslag op hol en vier benen in de lucht) ze van de stomste dingen. De zon die in een plas schijnt, donkerdere aarde, bomen die anders liggen. Ze gaat niet meer achteruit (alleen bij cross motoren die vind ze dood en dood eng) maar stopt (ook als we in galop zitten..).
Dit is ook wel vervelend maar ik voel het aankomen en ben er vort aan gewend.

sommige zijn en blijven nu denk ik eenmaal zenuwpezen. En volgens mij zijn dat vaak merries :Y)

Tractoren, vrachtwagens en andere herrie dingen (op motoren na) vind ze ook totaal niet spannend :')

Misschien lees ik er overheen maar doet ze hetzelfde als je met een ander paard erbij bent?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-17 19:20

@Siesjuh, ja.. en daar is ze te slim voor. Trapt ze niet in. Zodra ik haar 'omtrek' gaat ze gewoon dezelfde kant op, weg van het gevaar of het opject dat haar gestressed maakt.

@Hilary, wachten werkt inderdaad het beste. De stress/angst moet uit haar lijf voordat ze weer 'gewoon' kan doen. Het is alleen vervelend als je dit gebeurd langs de weg. Alleen op pad durf ik hierdoro niet ivm gevaar.

@Funnyhorses/ Ibbel, Het is geen streek, die ken ik bij haar wel, het is een erg sensibele merrie. Hoe meer ik de druk opvoer, hoe erger het vluchtgedrag word en ze uiteindelijk 'onhandelbaar' word. Dan is het geen nadenken meer maar instinct wat haar overneemt. Dat maakt de situatie natuurlijk gevaarlijker. Ik moet de rust er weer in krijgen voordat ik verder ga, meer druk = gevaarlijk bij deze merrie.

@Tyrcanol, Met een ander paard erbij is het minder. Maar nog is ze zenuwachtig en ziet ze alles om zich heen. Hierdoor schrikt ze sneller, want ze is zo op haar zenuwen aan het lopen dat alles wat er gebeurd eng is (hebben wij mensen nu eenmaal ook) De rust erin rijden is bij haar dan heel lastig. Zodra ik naast haar sta kalmeerd ze vrijwel direct, er weer opkomen is dan wel een probleem.. dan reageerd ze vrijwel direct weer gestressed/angstig/zenuwachtig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 19:27

Ibbel schreef:
In z'n achteruit de kant op laten gaan die jij wilt, en nog een stuk doorgaan achteruit als paardlief het zat is. Dan stoppen, vooruit vragen. Niet vooruit? Hup, achteruit, en weer langer en verder dan je paard wil, en in de richting die jij wilt. Dan weer halthouden, voorwaarts vragen, etc. De hemel in prijzen als je paard wel voorwaarts gaat uiteraard. Dat kwartje valt vrij snel, over het algemeen.

Dit :j heb een tijdje een merrie bijgereden die dit bij mij ook probeerde te flikken, nou dat had ze geweten := Denk dat we op deze manier wel een kwartier hebben lopen klooien, maar daarna heeft ze het nooit weer geflikt. Leuk was anders, maar het was echt even nodig om haar streng aan te pakken. Als ik dat niet had gedaan, hadden we in de sloot gelegen namelijk.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 19:27

Nee, dat snap ik. Langs de weg is gewoon gevaarlijk. Met het eerder beschreven paard moesten we een km langs de weg voordat we in het bos waren. Ik wandelde dan tot het bos naast het paard en stapte bij het eerste bospad op. Als ze mij kon volgen, was het allemaal niet zo eng. En in het bos waren ook spannende dingen, maar daar was het wel veilig genoeg om het rijdend op te kunnen lossen.

Kkkaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 19:30

Ik heb wel eens 30 rondjes achteruit gereden, achter elkaar door. Tot ze nog maar 1 ding wilde: vooruit ;)! Maar bij een erg sensibel paard vraag ik mij af of je de spanning dan niet alleen maar erger maakt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 19:33

Je hoeft er helemaal geen druk op te zetten. Paard wil achteruit, prima, laat maar gaan. Alleen stuur jij wel, zodat paard wel in de richting gaat waar jij heen wilt. En als paard wil stoppen, ga je gewoon nog een paar meter door. Hoeft geen km te zijn, maar stoppen met bewegen, of het nu voor of achteruit is, gaat op commando van de ruiter, en niet op eigen initiatief.